Singels: leer vs. neopreen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Singels: leer vs. neopreen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 22:41

Ik heb zelf jaren met leren singels gereden. De laatste tijd merk ik echter dat Ironique stuk gaat op leren singels. Ik had al neoprene singels voor mijn dressuurzadel, heb er nu ook een voor mijn VZ zadel.

Ik dacht namelijk dat (zacht) leer ook erg vriendelijk was voor het paard, valt me dus een beetje tegen, zeker om dat de singel die ik om mijn dressuurzadel had een hele zachte was.

Meer mensen met deze ervaring? (of juist niet?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:43

ik heb een neopreen singel en ben er erg over te spreken, het is goed schoon te maken en rekt ook nog een beetje mee, war wil e nog meer!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:47

Ik heb beide singelsoorten geprobeerd, en ik ben toch een leer-mens hoor...

[naam verwijderd] wordt helemaal kriegel van die synthetische dingen, maar de Wintec 100 % kunststof elastisch, dat gaat nog prima. Maar die stofjes...nee, dan wordt zadelen heel lastig.. Maw; ze merken het weldegelijk.

Leer blijft sterker, maar vraagt wel meer onderhoud. Ik weet niet, ik heb bij leer een veiliger gevoel. Er zit ook minder speling in. Bij die elastische singel wil mijn shabrak nog wel eens onder mijn verende boom-zadel wegwippen. Om dat te voorkomen moet je of hele dikke shabraks kopen of heel strak singelen. Terwijl je bij een goede leren singen dat probleem niet hebt...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:13

Ik heb altijd neopreen. Op gewone katoenen gaan de huid kapot van mijn pony. Met neopreen niet. Leer gebruik ik niet, heb er wel eentje liggen in 1.30m, maar die past mijn pony niet, dus niet gebruikt voor hem.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:46

Ik heb nog ergens een leren singel liggen, maar die gebruik ik eigenlijk nooit meer nadat mijn vorige paard er wondjes van kreeg.
Ik wissel neopreen nu af met een gewone katoenen. Vind katoen eigenlijk fijner. Neopreen wordt zo zweterig.

Coolio

Berichten: 353
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: In het mooiste (en waarschijnlijk kleinste) dorp van Nederland :P

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:55

Ik vind neopreen helemaal super, aangezie mijn pony's van alle andere soorten singels wondjes krijgen. Neopreen is ook makkelijk met uitwassen en ik vind het mooi.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 09:00

mijn paard kreeg idd ook wondjes van het leer! dus die zit nu ook weer op de neopreen

Liekje1981

Berichten: 2281
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:02

Ik vind mijn neopreen singel met elastiek echt het einde.
Makkelijk wasbaar en laat geen irritatie of wondjes achter.

Ook die singel van Wintec is makkelijk.
Heb ik er ook eentje van, voor als de andere in de was zit.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:07

Neopreen singels zijn de enige singels waar Dar geen wondjes van krijgt.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:07

ik bebruik meestal katoenen singels...neopreen wil ik voor mijn nieuwe pony gaan gebruiken maar da duurt nog wel ff...

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:09

Ik heb zo een wintec neoprenen dressuursingel. Die is nl erg fijn, wel vervelend door het zweten, maar leer is niet zo fijn. Heb een leren liggen die bij het zadel zat, maar die was voor de paarden ook niet fijn

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:29

Ik ga eigenlijk voor leer maar ik ga waarschijnlijk nu wel neopreen uit proberen want HP heeft plekjes in z'n oksels van de voltigesingel en met mijn oude leren singel rij ik hem niet open maar met mijn nieuwe wel (als hij die plekjes heeft) Maar ik vind leer wel fijn want als je meerdere paarden rijd kun je er een doekje met zadelzeep langs halen en de singel is weer schoon...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:39

Ik vind neopreen ook wel fijn. Je kunt het zo schoonmaken en het droogt heel snel. Ik heb ook een Wintec-singel gehad, die vond ik ook erg fijn, maar wel erg "kunststofferig". Leer trekt me helemaal niet, alleen al het feit dat je het iedere keer moet schoonmaken en het zo langzaam droogt.

sophie

Berichten: 395
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:48

Ik heb ook een neopreen singel gehad, maar mijn paard kreeg daar juist wondjes van. Mu heb ik een leren singel en er is niks aan de hand..

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:53

Ik heb een neopreensingel die goed bevalt, als we lang(er) gaan rijden doe ik er een schapenvachthoes omheen voor de zweetopname, wordt anders idd wel zweterig

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 10:57

Ik zweer bij neopreen. Omar heeft een dun huidje en alleen met neopreen singels heeft hij nergens last van en geen wondjes e.d. Ik vind neopreem ook makkelijk in gebruik, je kan de singels zelfs in de wasmachine gooien.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:07

Ik heb nu een neoprene. Vooral omdat ik een inimini maatje nodig heb en daar geen gewone katoene van kon vinden. Wel neopreen en leer. Maar aan mijn Wintjecje een leren singel(waarvan ik toch weet dat ik hem te weinig schoon ga houden) zag ik niet zo zitten.
Die Wintec singels vind ik zelf helemaal niets. Ik ken meerdere paarden die daar op stuk lopen.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 12:53

Ik heb een neopreen singel. Hij is erg zacht en makkelijk schoon te houden maar hij wordt ontzettend zweterig. Ik ga dus weer terug naar katoen. Dat beviel mij toch het beste.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:07

Waar ik Nacino kocht gebruikten ze een slecht onderhouden leren singel en hij had twee grote lange kale drukplekken op zijn buik. Ik heb toen een katoenen singel met bontje gebruikt en de plekken verdwenen maar bleven wit. Nu ik western rijdt reed ik eerst met een bontsingel en nu met een neopreen. Allebij fijn, maar bont neemt het zweet op en neopreen niet. En ik heb het gevoel dat hij de neopreen met aansingelen niet zo fijn vind omdat het de haartjes een beetje meetrekt denk ik.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:19

Even offtopic: benen naar voren "trekken" voor het aansingelen helpt ook tegen wondjes.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:25

Ik heb een hele fijne neoprene. Heel zacht en het voelt aan alsof er gel in zit. lijkt me wel fijn voor het paard dus.. Lachen
en leer kost veel onderhoud. dus nog een reden dat ik geen leren singel heb.

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 13:34

ik heb ook neopreen..erg fijn..mijn paard heeft geen wondjes of schuurplekken. Het is ook nog makkelijk schoon te houden en minder onderhoud dan leer

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 16:35

Mijn paard kan ook niet goed tegen een leren singel.
Kreeg daar vroeger ook wondjes van.
Sindsdien rij ik alleen maar met een neopreen singel, ideaal! Voor mij een andere meer!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 18:49

Leer heb ik geen ervaring mee maar neopreen vind ik tien keer niks.
Mijn pony ging er heel raar van lopen, en ik had het idee dat het haar haren uittrok.
Katoen vind ik het fijnste Lachen

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 19:10

Ik heb een Kieffer neopreen dressuursingel. Ik vind leer minder fijn omdat het meer onderhoud nodig heeft en het kost meer in aanscahf als je een fijne wilt hebben. Neopreen is zweterig, maar je wast het ook zo uit.