dilemma met rijden leasepaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

dilemma met rijden leasepaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 23:54

ik zit met een klein nou ja klein probleempje met mijn leasepaardje. . In omgang is ze absoluut niet de makkelijkste en al helemaal niet op stal. Ik heb in elkgeval gemerkt dat ze vals is waneer ze dus geen halster om heeft, dus dat probleem is op te lossen door haar het halster om te houden, maar ook dan heeft ze de buien. Ga ik met haar aan het werk, dan kan ze behoorlijk chagarijnig zijn. Zeker de eerste 10 minuten zijn een ramp. Ook afgelopen zondag was het met de buitenrijden weer raak. Opgewonden, en al met galopperen gek doen, bokken en steigeren. Dus baalde ik daar behoorlijk van. Nu rij ik haar wat meer en zowaar er zit met rijden een kleine vooruitgang in. Maar haar karakter op stal heb ik echt moeite mee, ben soms zelfs bang want onlangs gaf ze dus een trap in de stal. En was ik helemaal van de kaart. Met de instructrice er over gehad tijdelijk een ander paardje te leasen, alleen zit dat er nog niet in. En gek genoeg ben ik trouw en ga dus iedere keer weer naar haar toe, met de hoop komt het ooit nog goed?????? Met het rijden zelf gaat het dan weer goed dan weer slecht. Dan denk ik rot .......... Maar ben er dus nog nooit afgevallen. Met al haar gekke gedoe en fratsen kan ik blijven zitten. Misschien een optie toch een ander paard te nemen, en dan kom ik op de manege en dan juist ja ga toch weer naar unique. pffff paardrijden is en blijft moeilijk. Hebben jullie nog tips wat ik dan doen aan karakter op stal?????? Al met al ben ik ook een beetje aan haar verknocht en dus vind ik het moeilijk om het op te geven en met ander aan het werk te gaan.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:56

hmm lastig... ik zou in ieder erg stermg zijn op stal.. niets maar dan ook echt niets toleren wat jij vind at niet kan en dan ook stevig aan pakken als ze zomaar trapt..
misschien heeft het ook wel een rede dat ze zo reageerd... dat zou je dan moeten uitzoeken wat dat precies is en dat aanpakken, maar als ze het echt zomaar doet.. aanpakken!!!

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 00:27

Klinkt toch echt als een respect-kwestie, en de enige oplossing daarop is besluiten wat wel kan en wat niet, en dan ook keihard op je strepen gaan staan. Een paard mag nooit nooit nooit NOOIT naar je trappen - van mij zou hij instinctief een geweldige rotschop terug hebben gekregen.

(en ik geef toe, ik ben weinig subtiel met paarden die zo gigantisch over de schreef gaan, maar werken doet het wel)

manon_lin
Berichten: 382
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:04

Klinkt bijna als een paard dat ik heb ingereden een paar jaar terug (maar die merrie is nu al 7). Helaas was dit gedrag bij haar te wijten aan de mens... Door verloren vertrouwen en veel angst ging ze zichzelf beschermen en haalde dus zonder pardon uit (en beet ook). Bij haar heb ik het juist met heel veel rust en geduld deels eruit gekregen. Verschil is natuurlijk wel dat ik wist waaraan het lag bij haar. Overigens was ik dus ook de enige die haar zo "veilig" kon benaderen. Ik was duidelijk de enige die ze vertrouwde. Nog steeds weet ik niet waar ze nu is en die gedachte stelt me niet gerust. Achter dat gedrag van haar schuilde een hele schuwe en bange merrie die schreeuwde om aandacht...