waarneer deken op

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janne

Berichten: 1729
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: hoevelaken

waarneer deken op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 18:00

sommige doen nu al 24 uur per dag n dikke winterdeken op
en sommige alleen snachts.
waarneer doen jullie jullie paard een deken op??

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:25

De fokmerries in principe het liefst helemaal niet, tenzij het ECHT heel koud wordt, mn hengst alleen swinters om er een beetje fatsoenlijk uit te blijven zien, en mn oude (30 jarige) pony ongeveer van oktober tot het voorjaar (afhankelijk van de temperatuur), omdat zij vanwege haar ouderdom tegenwoordig wat meer te lijden heeft van de kou.
Mijn veulens en jaarlingen krijgen zowieso geen dek om, die mogen lekker een flinke vacht kweken, die gaat er in het voorjaar vanzelf weer af.

Ik denk dat het afhankelijk is van verschillende factoren. Een rijpaard mag geen al te lange vacht krijgen omdat hij dan te lang nat blijft, een paard dat de hele winter door weer en wind buiten staat kan eigenlijk niet zonder, enz..

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:30

nog helemaal niet belachelijk

behalve de wedstrijd/show/geschoren paarden natuurlijk voor de vacht dat kan ik begrijpen maar de paarden die alleen als recreatie worden gebruikt dat is die van mij dus die niet hoor worden het alleen maar watjes pas als het rond de 5 graden is.

en dan nog is het niet eens nodig die beesjes maken zelf een wintervacht aan en hebben het echt niet koud hoor, het is alleen voor onszelf!

en ik ben er ook zo eentje hoor ik doe mijn lieverd er ook een om. Bloos

toen die manegepaard was had ie er ook geen een om en hij had het echt
niet koud hoor afgelopen winter met die dikke laag stro en dichte box
het zijn altijd weer die mensen die ze watjes maken

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:56

nu doe ik het ook nog niet nee,bij ons op stal heeft ook al iemand snachts de dekens op.
ik ga denk ik wel over een maandje ofzo beginnen,ja kan ik eigenlijk niet zeggen,want ligt aan het weer....
kijk als het nu drie dagen wat kouder word en dan weer warmer doe ik het niet,want dan moet de deken weer af en maak je ze ziek mee,dus ik doe het als het kouder blijft.
al moet ik er wel vroeg mee beginnen en laat mee stoppen omdat mickey volbloedje is,dus heel weinig tot geen wintervacht en erg gevoellig.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:12

lijkt me sterk dat ze echt al onder hun winter deken staan is het geen lichtgevulde of een zomerdeken.

mijn paard heeft op de wei zowel overdag als 's nachts zijn zomer deken op maar omdat ik vindt dat het veel afkoelt 's nachts staat hij binnen maar dan zonder deken omdat er een aangename tempratuur hangt binnen en de deur dicht is (ventilatie staat wel aan)

pebels
Berichten: 25
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:26

Lijkt mij ook niet goed toe.
Ze kunnen wel wat hebben de vacht pat zich wel aan aan het klimaat en dat is nu nog zeker niet koud.eerder warm

Wiske_K
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 22:57

Het lijkt mij ook vreemd dat het een dikke winterdeken zou zijn. Ik heb nu ook dun gevoerde dekentjes opgedaan. Het is best koud al. Ik rijd wedstrijden met mijn paarden dus wil dat ze mooi in het haar blijven.

Voor de kou heeft een paard het helemaal niet nodig, ze maken wel meer haar aan. Maar om de vacht kort te houden zul je echt met dekens moeten beginnen. Tenzij je een hele warme stal hebt bijvoorbeeld, dan misschien alleen als je ze buiten zet (was hier 15 graden vandaag, brrrr)

groetjes

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 09:27

Ik heb zelf geen paard, maar toch, als je nu al een deken oplegt ben je wel een beetje zot! HET IS NOG ZOMER!
Ik zou het pas doen als het echt veel te koud is

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:22

Natal staat nu onder een dunne niet gevoerde winterdeken

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:23

jha snachts

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:31

Lars krijgt aan het eind van de week ook een deken op 's avonds.
Niet omdat het koud is, maar om de wintervacht niet te dik te laten worden..anders krijg ik hem 's winters niet meer droog na het rijden..

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:47

Mijn paard krijgt pas een dek op zodra ik zelf mijn winterjas weer uit de kast pak.... dan heb ik hem nodig, dus het paard ook.