Zenith dekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:10

Ik heb voor al mijn arabieren zenith dekens, ik zweer erbij, wil nooit meer wat anders. Perfecte pasvorm, schuift niet, en laat ook de manen heel (!!). Ik heb eigenlijk nooit problemen met het om- en afdoen van de dekens, sommige paarden vinden het doodgewoon, anderen vinden het in het begin een beetje eng. Hou de deken ondersteboven, zodat alleen het smalle borststuk over hun hoofd moet, je linkerarm erdoor, peentje in je linkerhand, deken voorzichtig over het hoofd trekken als je paard op het peentje staat te kauwen. Vooral geen snelle, onverwachte bewegingen maken, dan is er 99 van de 100 keer niks aan de hand. Desnoods doe je je paard een halster om, doe je het touw alvast door de deken heen (de halsingang dus), zodat je, terwijl je paard op de peen staat te kauwen en je de deken voorzichtig over het hoofd doet, je tegelijkertijd het halstertouw kunt vasthouden en zo kunt voorkomen dat je paard achteruit stiert. Het is een kwestie van oefenen, en met wat geduld en vooral veel lieve woordjes en beloningen, is het meestal zo gepiept. Niet meteen opgeven en je deken kapot knippen hoor !


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 22:40

Je raakt misschien wat stabiliteit in de ligging kwijt. Als de borstsluiting goed zit, hebben ze daar geen last van, maar vind je het niet zonde dan, om je dekens kapot te moeten knippen ?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:10

Hoi Deetje,
Die dekens zijn warmer dan je denkt hoor ! Als mijn paarden ze om hebben, en ik voel met mn hand eronder, voelen ze altijd aan als kacheltjes. Ik gebruik zelf nooit extra dekens, een Zenith is meer dan genoeg. Dus ik kan je eigenlijk niet echt een antwoord op je vraag geven, ik heb nooit het probleem gehad dat mn paarden het ondanks de Zenith nog steeds koud hadden...
Ook ben ik eigenlijk tegen het dubbel inpakken van je paard, met twee of drie dekens. Het probleem is, dat als je gaat rijden of iets dergelijks, je de dekens af moet halen, en hoe meer dekens ze ophebben, hoe groter dan het temperatuurverschil is. Als mijn paarden niet genoeg hebben aan 1 Zenith, dan maken ze zelf maar een beetje extra haar aan hoor ! Maar zonder gekheid, ik heb er nog nooit een zien rillen of bibberen onder een Zenith. Belangrijk is wel, dat je geen tocht hebt in je stal !! (daar helpen geen 10 dekens aan namelijk).


Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:12

oh ja, ik hoef trouwens ook bij de meesten alleen maar de deken op te houden, ze steken zelf hun koppie er doorheen.

En Coby, als je het geen probleem vindt om je dekens kapot te knippen, waarom dan je vraag ?

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 20:19

De meeste paarden kun je bijna alles leren. Het omdoen van een "gewone" deken (met borstsluiting) moet je ze ook leren, toch ? Dus kun je ze ook leren dat zo'n ding over hun hoofd gaat. Het is belangrijk dat je het rustig doet, zonder al teveel omhaal en vooral geen stress en zenuwachtig gedoe, juist daar wordt je paard nerveus van. Met wat oefening zal jouw paard het ook heus wel leren, vaak lijkt het ernstiger dan het achteraf blijkt te zijn. Natuurlijk kun je kiezen voor de "makkelijke" weg, door de boel kapot te knippen en er voorsluitingen op te zetten, maar nodig is dat beslist niet (of je moet zo'n vreselijk kopschuw paard hebben dat alles eng vindt en niks en niemand vertrouwt, maar daar zijn er gelukkig niet veel van). En vergeet niet, je hebt een arabier, en die kun je alles leren !!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:14

Dune schreef:
* En de bilkoorden worden er erg makkelijk af gebokt


Oh ? Nog nooit gemerkt.... Die dingen liggen perfect, en of een paard er nou mee staat, ligt, rent, rolt, bokt, springt, of wat dan ook doet, ze verschuiven geen centimeter.., en los gaan ze al helemaal niet (tenminste....niet bij mij)

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:56

De Zeniths komen uit Amerika, en worden naar Europa verscheept en daar verkocht door een handjevol ondernemers, waaronder Flaxman Arabians (Belgie) en Harry's Horse. Maar het zijn allemaal dezelfde dekens, en ze komen allemaal uit de States.

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-03 14:23

Deetje schreef:
Als je een paard scheert, zoals ik dat doe, vind ik 1 deken gewoon niet voldoende vandaar mijn vraag.
Verder ben ik uitermate tevreden over de zenith.

Hoe gaat het met jouw arabiertjes in de winter? de mijne maakt NU al vacht aan..ik heb echt een onwijze koukleum

groetjes deetje



Hoi Deetje,

Als je paard geschoren is, heeft hij in de winter inderdaad niet genoeg aan 1 deken (zelfs niet een zenith Knipoog ). Zenith heeft ook dunne onderdekens (zomerdekens), die hebben uiteraard dezelfde pasvorm en kun je dus makkelijk onder je winterdeken leggen, zonder dat de onderdeken gaat schuiven, oprollen of wat dan ook.

Mijn arabjes hebben swinters ook wel een vacht hoor, alhoewel de een veel meer dan de ander. Eigenlijk is het per paard verschillend. Sommigen beginnen nu al, anderen hebben nog een strak zomervachtje. Ik ga ervanuit, dat ze genoeg vacht aanmaken om warm te blijven, de paarden die minder haar krijgen zullen het volgens die logica dus ook wel niet nodig hebben. Even voor de goede orde, als ik zie dat ze het koud hebben, krijgen ze wel een deken om hoor ! Alleen met de drachtige merries doe ik het in principe niet, omdat ze vrij vroeg in het jaar moeten bevallen en ik ze dan pertinent niet onder dek wil hebben, en het ze niet wil aandoen om de hele winter lekker een jas aan te hebben, die dan opeens afgerukt wordt terwijl het nog minstens zo koud is.

Ik heb voor alle paarden Zeniths klaarhangen voor als het nodig is, maar zo niet, dan blijven ze lekker hangen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, OmgiliBot en 70 bezoekers

cron