Paard helpen met overlijden. Hoe??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Als jou paard om bepaalde reden dood moet, hoe zou je dat dan het liefste zien gebeuren

Laten inslapen, ik blijf erbij
178 (75%)
Laten inslapen, ik blijf er niet bij
13 (5%)
Afmaken, ik blijf erbij (indien toegestaan)
26 (11%)
Afmaken, ik blijf er niet bij
12 (5%)
niet afmaken of inslapen maar gewoon laten doorlopen, ondanks dat dit echt het best is voor het paard
2 (0%)
Iets anders, namelijk....
5 (2%)

Totaal aantal stemmen: 236


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Paard helpen met overlijden. Hoe??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 17:06

Deze vraag kwam eigenlijk bij mij naar boven door een 'discussie' in een ander topic.

Hoe zien jullie dit het liefst gebeuren als het echt moet gebeuren???

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:09

Ik blijf er bij, dat is het minste wat ik kan doen, en ik weet dat ik er later veel meer vrede mee zal hebben.
Mijn veulen heb ik in laten slapen, als de tijd komt voor Fleur weet ik niet waar ik voor kies, denk dat dat ook heel erg samen hangt met de situatie.

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:10

Ookal heb ik niet een eueg paard heb ik voor optie 1 gekozen. Ik zou hem wel pas in laten slapen als echt nix anders kan. Ik kand het denk ik niet verwerken als ik weet dat iemand anders mijn paard gaat opeten daardoor optie 1, en als je er bij blijft lijkt mij dat je het gevoel hebt dat je hem niet in de steek laat.

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:10

ik zal erbij blijven dat zouik altijd willen! ik zou nooit er neit bij kunnen zijn als je lieveling overlijd bahh nou moet er niej aan denken en laten inslapen natuurlijk niet afmaken Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:16

Indien mogelijk dan naar een goede slager. En ik wil er zelf bij zijn.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:19

Inslapen en ik zou erbij willen zijn.
Slager zou ik nooit, nooit doen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn maatje zou worden opgegeten.... Verder vind ik het niet echt een respectabel einde, maar ja, dat is hoe ik erover denk.
En door laten lopen is natuurlijk ook geen optie.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:21

Sonja schreef:
Indien mogelijk dan naar een goede slager. En ik wil er zelf bij zijn.


Hetzelfde hier

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:31

MarianneR schreef:
Inslapen en ik zou erbij willen zijn.
Slager zou ik nooit, nooit doen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn maatje zou worden opgegeten.... Verder vind ik het niet echt een respectabel einde,


Hmmz, in een grote grijper de afval bak van de rendac is in wel respectabel dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:32

MarianneR schreef:
Verder vind ik het niet echt een respectabel einde, maar ja, dat is hoe ik erover denk.


Zal inderdaad van baasje tot baasje verschillen. Ik zou het "graag" zo willen, omdat ze bij een goede slager het allerminste lijdt, en ze dan in ieder geval niet meer langs de weg hoeft te liggen. Dat vind ik pas afschuwelijk... en dan met zo'n knijper de Rendacwagen in.... Huilen Nee dan toch maar liever een goede slager. Eén knal en ze is weg.....

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:36

Ik zou mijn paardje naar de slager brengen.En ik blijf er bij.Mocht dat niet mogen dan wil ik haar later(na het schot) toch zien om er zeker van te zijn dat ze heen is gegaan.
Waarom slager??Omdat ze altijd voor mij gediend heeft en zo kan ze dat voor een ander(lust geen paardenvlees) ook nog doen.En ik vind dit een prettiger idee dan dat ze op de "grote hoop"is gegooid nadat ze is opgegrepen met een knijper.
Mocht het zo zijn dat ze niet naar de slager mag/kan dan laat ik haar inslapen maar dan blijf ik er zeker ook bij.

Belker

Berichten: 15302
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:37

stef"]
[quote="MarianneR schreef:
Inslapen en ik zou erbij willen zijn.
Slager zou ik nooit, nooit doen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn maatje zou worden opgegeten.... Verder vind ik het niet echt een respectabel einde,


Hmmz, in een grote grijper de afval bak van de rendac is in wel respectabel dan?
[/quote]
Dat is een karkas. Op het moment dat het leeft is het het dier wat met respect behandeld dient te worden.
Slager of laten inslapen is een eigen keus. Ik heb met Gaija gekozen voor laten inslapen en wij waren erbij. Haar eerste spuit kreeg ze terwijl ze stond te grazen. ze heeft net zolang staan grazen asl dat ze echt moest gaan liggen en nog bleef ze eten. Daarna heeft mijn vriend haar hoofd in zijn armen genomen en zo is ze gestorven. Op een hele rustige en vredige manier. met nog grassprieten uit haar mond stekend.
Voor ons was dit een mooie afsluiting.
oliebol, zit nu bijna te janken.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:38

stef"]
[quote="MarianneR schreef:
Inslapen en ik zou erbij willen zijn.
Slager zou ik nooit, nooit doen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn maatje zou worden opgegeten.... Verder vind ik het niet echt een respectabel einde,


Hmmz, in een grote grijper de afval bak van de rendac is in wel respectabel dan?
[/quote]

Vind ik respectabeler dan opgegeten worden.

Ik zei toch al...dat is hoe IK erover denk.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:38

ik zou mijn paard naar de slager brengen. simpel om het feit dat dat mits ze niet ziek zijn ofzo, nog geld op kan leveren. mensen zeggen altijd dat ze niet naar de slager willen doen, maar ondertussen eten ze wel van een lekker paardenbiefstukkie.. hm.. dat is ook ooit een maatje van iemand geweest Scheve mond
dan is het paard ook na zijn dood nog van nut, hard gezegd maar waar. tis nog altijd beter dan weg liggen rotten tussen andere dieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:39

Als het kan wil ik Kawa in laten slapen in de wei.
Eerst met een hoop verdovende zooi, narcose en dan pas de werkelijke spuit, in de hoop dat hij niet gaat tegen vechten.

Daarna wil ik hem op laten halen door de speciale wagen van de rendac, waar maar 1 paard in kan.
Dan halen ze hem daarmee uit de wei, komt op een afgesproken tijd, dus hoeft hij niet aan de weg.

En helaas is ook niet elk paard met 1 knal van de wereld
Net zo min dat het spuiten altijd goed gaat.

Maar voor mij geeft dit tot nu toe het beste gevoel, maar als je er misschien plotseling voor komt, beslis je wel iets anders.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:39

Sonja"]
[quote="MarianneR schreef:
Verder vind ik het niet echt een respectabel einde, maar ja, dat is hoe ik erover denk.


Zal inderdaad van baasje tot baasje verschillen. Ik zou het "graag" zo willen, omdat ze bij een goede slager het allerminste lijdt, en ze dan in ieder geval niet meer langs de weg hoeft te liggen. Dat vind ik pas afschuwelijk... en dan met zo'n knijper de Rendacwagen in.... Huilen Nee dan toch maar liever een goede slager. Eén knal en ze is weg.....
[/quote]

helemaal mee eens!! en inslapen is ook niet altijd een pretje!ik heb een keer een paard meegemaakt dat niet dood wilde, hij had al twee keer de dodelijke dosis gehad, maar vocht er met alle macht tegen, toen moest de dierenarts naar de praktijk rijden om nog een dosis te halen!!!
dat paard heeft dus erg lang geleden.en voor jezelf is het ook geen pretje om je paard met de tractor naar de weg te brengen of iig te weten dat ie naar de weg word gesleept, en daar idd op die rendac wagen word getakeld....
slagers zijn heel voorzichtig met het levende en het dode paard, en idd een knal en het is voorbij. en bij een goede slager mag je erbij blijven, alleen is dat niet voor iedereen aan te raden, dus als je er niet tegen kan, laat dan iemand anders erbij blijven!
ik kan nu niet zeggen wat ik doe, als een paaard echt ziek is kan ie niet altijd meer geslacht worden, hangt helemaal van de situatie af!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:40

Belker"]
[quote="stef"][quote="MarianneR schreef:
Inslapen en ik zou erbij willen zijn.
Slager zou ik nooit, nooit doen. Ik zou er niet aan moeten denken dat mijn maatje zou worden opgegeten.... Verder vind ik het niet echt een respectabel einde,


Hmmz, in een grote grijper de afval bak van de rendac is in wel respectabel dan?
[/quote]
Dat is een karkas. Op het moment dat het leeft is het het dier wat met respect behandeld dient te worden.
Slager of laten inslapen is een eigen keus. Ik heb met Gaija gekozen voor laten inslapen en wij waren erbij. Haar eerste spuit kreeg ze terwijl ze stond te grazen. ze heeft net zolang staan grazen asl dat ze echt moest gaan liggen en nog bleef ze eten. Daarna heeft mijn vriend haar hoofd in zijn armen genomen en zo is ze gestorven. Op een hele rustige en vredige manier. met nog grassprieten uit haar mond stekend.
Voor ons was dit een mooie afsluiting.
oliebol, zit nu bijna te janken.
[/quote]

Maar wel een mooi einde voor je paard. Lekker thuis in zijn eigen omgeving. Niet in een slachthuis waar de geur van de dood en bloed al rondhangt. Ik zou ook zeker voor het inslapen gaan.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:43

gekke_koei schreef:
ik zou mijn paard naar de slager brengen. simpel om het feit dat dat mits ze niet ziek zijn ofzo, nog geld op kan leveren. mensen zeggen altijd dat ze niet naar de slager willen doen, maar ondertussen eten ze wel van een lekker paardenbiefstukkie.. hm.. dat is ook ooit een maatje van iemand geweest Scheve mond
dan is het paard ook na zijn dood nog van nut, hard gezegd maar waar. tis nog altijd beter dan weg liggen rotten tussen andere dieren


Ik eet geen paardenvlees, om de reden die jij geeft. Verder zou ik het niet belangrijk vinden of mijn paard nog geld op zou leveren.

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:46

Op maandagochtend zo vroeg mogelijk naar de slager, en ik blijf er hoe dan ook bij.

Bij de slager is ie sneller dood dan wanneer de DA het doet, dus dat is mijn reden om voor de slager te kiezen.
Ook moet ik er niet aan denken dat mijn paard met zo'n takel wordt opgehaald en verbrand wordt. Dan maar vlees ervan maken, dat is tenminste nog nuttig en 'spaart' weer een veulen wat speciaal voor de slacht wordt gefokt.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:49

Belker schreef:
Dat is een karkas. Op het moment dat het leeft is het het dier wat met respect behandeld dient te worden.
Slager of laten inslapen is een eigen keus. Ik heb met Gaija gekozen voor laten inslapen en wij waren erbij. Haar eerste spuit kreeg ze terwijl ze stond te grazen. ze heeft net zolang staan grazen asl dat ze echt moest gaan liggen en nog bleef ze eten. Daarna heeft mijn vriend haar hoofd in zijn armen genomen en zo is ze gestorven. Op een hele rustige en vredige manier. met nog grassprieten uit haar mond stekend.
Voor ons was dit een mooie afsluiting.
oliebol, zit nu bijna te janken.


Moest ook even een traantje wegpinken hoor.. volgens mij is dat ontzettend mooi gegaan, maar het blijft altijd moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:49

Dat veulen is toch al gefokt en gaat toch, dus die red je er niet mee.
En je kunt bij de rendac ook kiezen voor een vrachtwagen met een soort lepel om op te halen, hoeft dus niet met de grijper.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:50

Ik twijfel tussen laten inslapen en erbij blijven, of naar een goede slager brengen. Hangt er ook wel een beetje vanaf wat de verzekering beslist... Bovendien hebben beide manieren hun positieve en negatieve kanten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:52

verzekering kiest slacht, levert hun nog geld op

Maar wat je zegt
alles zijn voor of tegen
gelukkig kan iedereen zelf kiezen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:54

Ik zal altijd kiezen voor de slacht tenzij het paard echt niet meer op zijn benen kan staan van ellende. Ik ga geen zwaar kreupel paard vervoeren maar als het enigsinds kan gewoon naar de slacht

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 17:58

Ik ga met Gijsenkim en Carola mee
Naar de slager, tenzij hij te beroerd is om vervoerd te worden. En ik hoop sterk genoeg te zijn om er bij te blijven.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:01

Ik zat daar laatst ook over te denken en ik weet het ook niet eerlijk gezegd. Vroeger was het niet meer dan normaal dat je je paard naar de slacht bracht als ie niet meer kon.

Kan iemand een beetje omschrijven hoe dat dan gaat bij de slager?