Geschoren, en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Geschoren, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 11:14

Ik zit te twijfelen of ik Carina zal laten scheren deze winter. Maar hoe zit dat dan met de dekens? Hoeveel, en welke dikte zal je ongeveer moeten hebben?
Verleden jaar heb ik haar onder een dunne deken gehouden, 200grams, die ze ook met de erge kou omhad. Maar ik denk dat een 200grams als ze geschoren zijn te dun is?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 11:20

200 gram lijkt me ook erg dun voor een paard dat geschoren is. Ik denk dat je het beste kunt opbouwen, steeds een iets warmere deken. En dat je je paard goed in de gaten moet houden. Het ligt natuurlijk ook aan het weer. Maar kijk eens naar dit topic van vorig jaar. Ik denk dat dat wel een beeld geeft. groetjes en succes

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=88748&highlight=deken+gram

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:35

mensen maken graag watjes van hun paarden en zetten ze het liefst onder 1000 gram zowat.
Jamaica was vorig jaar half geschoren, zij heeft het gedaan met een 250 grams winterdeken, en alleen die paar dagen dat het echt onder de -10 bleef heeft ze daar een fleece zweetdeken onder gehad.
Nu scheer ik haar waarschijnlijk helemaal en dan gaat ze onder een 150 + 250 (= 400 dus)
Vorig jaar heeft ze het echt niet koud gehad.

Toen honey helemaal geschoren was (2 jaar geleden) stond ze onder een wollen zweetdeken met daarover een 150 grams winterdeken. Ook zij heeft het niet koud gehad, amar zij had wel het voordeel dat ze toen in een kas stond, waar als de zon erop gestaan had de "warmte"vrij lang bleef hangen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:44

Zoals Stef omschrijft klopt wel,
hoewel 2 losse dekens vaak wel wat meer isolatiewaarde hebben als de aangeven grammetjes.
Het verschilt enorm per paard, elke dag goed voelen of je paard behaaglijk warm is, zo nee een dikkere deken of extra deken opgooien.

Wij hebben elk jaar zo'n 5-6 paarden onder dekens staan, de ene heeft genoeg aan een enkele van 300 gram, terwijl de andere 3 dekens met een totaal van 1000 gram en een hassstuk op heeft.

Fitzroy

Berichten: 25104
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 12:52

Ik denk zeker dat het per paard verschillend is. Fitz had deze winter 2 winterdekens van 400 gr. op maar die heb ik dan gelukkig ook maar 1 hoeven scheren terwijl dat andere jaren zeker 2 x moest gebeuren.
Kan ook aan de grondigheid van het scheren hebben gelegen (nog bedankt Fab Knipoog )

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 13:12

Gewoon eventjes aankijken. Zo lang het niet vroor had ik Dennis meestal onder een 200 grams deken staan. Als het echt koud was kwam daar nog 150 of een wollen deken bij. De eerste week had ik er wat meer op liggen toen hij helemaal geschoren was omdat hij eerst in jachtmodel geschoren was en al onder 200 gram stond.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 11:34

Als ik Carina laat scheren, hoelang duurt het dan ongeveer voordat er weer iets van haar komt groeien?

Ik wil haar eigenlijk zolang mogelijk gewoon buiten laten lopen. Als ze dan binnen komt heeft ze een dikke vacht. Als ik haar dan scheer, dan groeit dat haar weer terug. Is het dan op 1 lengte te houden met dekens? Net als dat je ze eerder onder deken zet, maar niet doet scheren?

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:15

en nouw heb ik ff een vraagje, wanneer kan je het beste scheren?
ik wil die van mij misschien ook doen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:25

ik scheer zodra jamaica echt haar warmte niet meer kwijt kan. Ze begint nu wintervacht te krijgen, en wordt met het rijden best nat. Maar even de spuit erop, zweetmes erover, zweetdeken op en even op stal, en ze is zo droog.
Vorig jaar heb ik eind oktober geschoren en kon goed af met 1x scheren

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:33

Ik scheer meestal 1 keer in Oktober, en vaak is een tweede keer in Januari ook nodig. Vorig jaar had ik na de tweede keer scheren er een 400 grammer op liggen, met daaronder nog een onderdeken van Divoza (stond als 300 grams beschreven, maar is volgens mij stukken minder), en toen het echt met die wind gevoelsmatign -18 was, heb ik er nog een wollen deken ondergelegd. Daar moest ik weer een dun zomerdekje onder leggen omdat de wollen deken anders ging glijden.

Dus normaal gesproken:
*400 grams winterdek
*+-250 grams onderdeken

Heel koud:
*400 grams winterdek
*+-250 grams onderdeken
*wollen deken
*katoenen zomerdekje om glijden tegen te gaan.

Dit jaar ga ik een Weather Beeta deken met halve hals kopen, maar volgens de Divoza gids is `ie nog geen 400 grams, dus zal er zowieso een onderdeken onder moeten, en misschien ook een wollen deken....

Wat een gedoe eigenlijk he!! Verward

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 16:03

Wat raden jullie me aan? Scheren, en dan het haar tot een bepaalde lengte terug laten groeien.
Of gewoon vroeg met dekens beginnen en zo de groei van de wintervacht tegenhouden?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:22

ik snap niet hele,aal wat je bedoelt met het haar tot een bepaalde lengte terug laten groeien

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 16:26

Ok, Als je je paard scheert, dan gaat dat haar weer groeien, toch? De meeste hier zullen een extra deken erbij leggen om de boel echt kort te houden, maar mijn bedoeling is eigenlijk om iets van een vachtje te laten ontstaan. Zeg de lengte van een zomervacht.
Dus een deken erop zodat het paard het niet koud heeft, maar niet zo'm dikke dat de vacht echt zo kort blijft als dat ie net geschoren is.

Ik weet niet of dat mogelijk is, heb totaal geen ervaring met scheren of iets...

Maar dan kan ik haar langer zonder iets buiten laten, tot de vacht te dik wordt en ze niet meer droog te krijgen is. Haar dan scheren, en dan pas onder dek zetten...

Maar nogmaals, of dat mogelijk is Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:33

Ik schoor Kawa half oktober en half november

Hij had dan idd in januari weer een beetje haar terug.
En in jan/febr is het vaak pas echt koud.
Dus net wat haar terug vond ik wel een fijn idee omdat hij toch elke dag buiten staat.
Maar snel zweten deed hij dan nog steeds niet.

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 16:35

runningkawa schreef:
Hij had dan idd in januari weer een beetje haar terug.
En in jan/febr is het vaak pas echt koud.
Dus net wat haar terug vond ik wel een fijn idee omdat hij toch elke dag buiten staat.
Maar snel zweten deed hij dan nog steeds niet.


En onder wat voor een deken heb je hem dan staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 16:40

ik heb geen dekens waarvan ik de grammen weet
Ik heb een dubbele en 3 dubbele kanvas deken
dus als het kouder word krijgt hij de dikkere deken op.
eroverheen ligt altijd een regendeken, maar die is niet gevoerd.

en als het dan overdag echt vriest krijgt hij er een onderdeken onder.
Maar ik kijk altijd naar de haren als hij binnen komt
staan die overeind, of is dat vlak

carina

Berichten: 2784
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 16:49

runningkawa schreef:
ik heb geen dekens waarvan ik de grammen weet
Ik heb een dubbele en 3 dubbele kanvas deken
dus als het kouder word krijgt hij de dikkere deken op.
eroverheen ligt altijd een regendeken, maar die is niet gevoerd.

en als het dan overdag echt vriest krijgt hij er een onderdeken onder.
Maar ik kijk altijd naar de haren als hij binnen komt
staan die overeind, of is dat vlak


kanvas dekens zijn niet zo heel dik dacht ik?

Verschilt waarschijnlijk heel erg per paard, maar kan je van een haflinger verwachten dat ie onder 500/600 grams dekens moet?

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 17:43

Kanvas dekens zijn niet deken, maar de molton waarmee ze gevoerd zijn, is wel erg warm, dus daar moet je je niet op verkijken.
Persoonlijk denk dat jouw Halfinger meer kan hebben, dan bijvoorbeeld een.... (tsja noem eens iets). En dat 500/ 600 gram ligt natuurlijk ook aan de kou en aan de stal. Maar je kunt het toch altijd opbouwen en mocht je een deken te weinig hebben, misschien kun je die dan van iemand lenen.