Een van de paarden verkopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Een van de paarden verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 13:25

Ik en mijn vriend zitten er aan te denken om 1 van de paarden volgend jaar te verkopen omdat 3 paarden en misschien eentje op komst met een 40-urige werkweek wel een beetje teveel van het goede is.
Ik moet zeggen dat ik het al wel heel moeilijk heb met het idee om er een weg te moeten doen.
Maar ik wil in september ook weer gaan studeren (part-time) en daar is nu qua tijd echt geen ruimte voor.
Mijn vriend vindt 2 sportpaarden genoeg voor mij. D.w.z. dat ik een jong paard heb (zelf gefokt of aangekocht) en een van de 2 huidige sportpaarden die ik nu heb. Er is er dus eentje teveel straks.
En ik wil ook niet dat ik een van de andere paarden niet de aandacht kan geven die ze verdienen.
Moeilijk, moeilijk dus! En dan nog de vraag: wie van de drie. Nou, in ieder geval de merrie niet omdat die voor aanwas moet zorgen en eventueel voor wat paarden voor de verkoop. Dan blijven mijn sportpaarden (hengst en ruin) over.
De hengst is voor 100% van mij en is klinisch en rontgenologisch 100% OK. Hij is nu in totaal 3 starts in de B en 6 starts in de L1 startgerechtigd voor de L2 (ik start hem dit weekend L2). Ik heb vorig jaar al een keer een serieus bod gehad van 12.500 euro van een springruiter uit Belgie.
Ik ben hier niet op ingegaan omdat ik het heel moeilijk vind om van hem afstand te doen. Het is een beetje mijn kindje, ik heb hem al sinds hij 6 maanden oud was en heb hem helemaal zelf betaald en getraind tot nu M1 niveau, alleen al de gedachte dat hij niet meer van mij zou zijn maakt me werkelijk misselijk.
In het andere geval heb ik nog een ruin, deze is op papier niet van mij maar van mijn vriend. Hij mag uiteindelijk ook beslissen wat er mee gebeurt natuurlijk. Dit paard is een geval apart. Hij is bij ons gekomen toen hij 3 jaar was en ik heb hem zadelmak gemaakt en aangereden en deze is ook binnen een klein jaar van B naar L2 gereden (hij heeft zaterdag zijn eerste start gemaakt in de L2 en had meteen een winstpunt).
Het grote probleem schuilt er alleen in dat dit paard op de foto niet 100% correct is, hij ondervindt hier echter geen euvel van. Hij is zo rad als wat en op concours heb ik in ieder geval nog nooit een opmerking gekregen dat er iets te zien zou zijn. Hij beheerst de oefeningen van de M2 met gemak en ik weet zeker dat hij makkelijk de Z aan kan. Het probleem bestaat er echter in dat het na de Z ook echt voor hem ophoudt en voor de springsport kan hij waarschijnlijk niet zwaarder belast worden dan L springen. Het is dus een zodanig probleem dat je er altijd rekening mee moet houden maar zolang je dat doet loopt ie als een trein.
Deze zal dus heel wat moeilijker zijn om te verkopen en een goed thuis is dan ook veel belangrijker. Maar voor iemand die een fijn paard wil om te leren en van B naar Z wil stromen heb je er een hele goede aan.
GVD, ik vind het echt heel moeilijk om een keuze te maken en eigenlijk wil ik dat helemaal niet maar als ik er volgend jaar misschien een veulen bij heb dan heb ik nog minder tijd.
Zo, ik moest het even kwijt.
Hebben jullie nog tips en ideeen hoe we dit het beste kunnen aanpakken en wat zou jullie keuze zijn in dit geval. Toch paarden aanhouden en krapper in tijd en geld komen of er eentje verkopen om het wat ruimer te hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:39

Houd het paard waar je het meeste schik mee hebt, ongeacht hoe en wat hij verder loopt. Dan houd je als 2e paard het paard waar je sportief gezien het meest van verwacht. De andere ruim je op.

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:41

Persoonlijk zou ik de ruin gaan verkopen, neem rustig alle tijd om een goed tehuis voor hem te zoeken, voor sommige mensen maakt het niet zoveel uit dat er een klein gebrek is, een heleboel ruiters hebben niet de ambitie om Z en hoger te gaan rijden Lachen

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 13:47

Voor mijn gevoel zou ik ook eerder afstand willen doen van de ruin ipv de hengst aangezien ik met deze waarschijnlijk veel verder kan komen in de sport. Met de ruin ben ik simpelweg ook beperkt straks aangezien er een fysieke limiet zit aan zijn kunnen.
Alleen lijkt het me moeilijk om eerlijke mensen te vinden die genoegen nemen met een in principe afgekeurd (op de foto's) paard. Volgens de veearts hoeft het probleem nooit grote gevolgen te hebben en grote beperkingen voor de sport te hebben. Het is alleen dat je je er van bewust moet zijn dat hij het heeft en daar ook naar handeld.

Sprintje

Berichten: 2144
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:50

Of een leuke bijrijder zoeken, met eventuele optie op koop.

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:53

ben het met sprintje eens

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 09:25

Een bijrijder vind ik zelf niet zo'n goed idee. Ik heb liever dat iemand hem koopt en ook gewoon meeneemt. Ik wil niet met twee mensen op hem rijden, dat werkt niet voor mij en ook niet voor hem.
Dus zolang hij bij mij staat, rijd ik erop en breng ik hem voorlopig nog uit op wedstrijden. Zodra hij verkocht is, is het niet meer onze verantwoording en rijd ik er ook niet meer op.
Mijn vriend en ik hebben gisteren een lang gesprek gehad hierover en we hebben besloten om het aantal paarden te reduceren tot twee sportpaarden voor mij.
Mijn hengst blijft, de ruin wordt verkocht en de merrie blijft zolang ze nog veulens kan geven. Een van de veulens zal ik zelf aanhouden om mee verder te gaan in de sport. De merrie zal uiteindelijk worden verkocht of ze blijft bij ons tot het einde. Ze is al niet meer de jongste, dus ik zal er denk ik nog 4 veulens uit kunnen halen met een beetje geluk.
Dus het doel is twee sportpaarden op stal en that's it! Ik denk dat dat voor twee mensen met een drukke 40-urige baan genoeg is. Bovendien is het mijn hobby en mijn vriend wordt er zo nu en dan in meegesleept tegen wil en dank. Hij heeft ook zijn eigen hobby's en de paarden zijn mijn hobby. Daarbij zit hij tegenwoordig vaak in het buitenland voor zijn werk en dan sta ik er ook alleen voor met de paarden en dan zijn twee genoeg om te verzorgen en te rijden.
We kunnen altijd nog in de toekomst kijken of ik tijd heb voor nog een paardje erbij als ik bijvoorbeeld wat minder ga werken maar voor nu is het een beter streven om 2 paardjes op stal te hebben.
Dan blijft het ook leuk. We hebben nu ook helemaal geen tijd voor andere dingen na het werk dan de paarden, ook in het weekend slorpen de paarden al je tijd op. We kunnen nooit op vakantie en kunnen ook samen heel weinig dingen doen omdat er de tijd niet voor is. Zo gebeurt het vaak dat we langs mekaar heen aan het leven zijn omdat ik de paarden moet doen en hij ook zijn hobby wil uitoefenen. We zien mekaar doordeweeks dus alleen 's morgens bij vertrek en daarna zitten we pas weer samen op de bank om 22:30-23:00 en dan vallen we meestal in slaap. Ik ben niet alleen gaan samenwonen voor de paarden maar ook om samen met mijn vriend een leuk huis te hebben waar we fijn kunnen wonen en ook nog leuke dingen samen kunnen doen. Dat laatste is op dit moment gewoon niet mogelijk.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 09:45

Moeilijk he?
Ik zit nu ook in zo'n situatie, ik mòet wat opruimen maar heb geen idee welke, ik ben nu al zover dat ik maar overal een prijskaartje aan ga hangen en desnoods allemaal te koop zet. Waar ik het eerst mensen voor vind moet dan maar gaan.

Ik zou in jouw geval echter niet een paard aan houden waar een limiet aan zit, komt bij dat een hengst niet zo heel makkelijk te verkopen is, maar dat is een paard met een gebrekje ook niet.
moeilijk moeilijk... : \

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 09:58

Wat voor gebrek heeft die ruin dan precies?

Als ik het zo hoor, zal ik ook de ruin wegdoen. Bijrijder lijkt mij ook zeker geen optie! Want de verantwoordelijkheid blijf je dan toch houden.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 10:00

Ja, het is en blijft een moeilijke keuze. Eigenlijk een beetje een luxe probleem want ik kan wel kiezen Knipoog
De ruin is het meest voor de hand liggend omdat ik er waarschijnlijk zelf niet meer mee verder kan over een tijdje. Het is moeilijk in te schatten met hem hoe ver je kan gaan. Hij loopt nu netjes zijn M2 oefeningen thuis en ik denk dat hij de Z oefeningen ook wel zou kunnen beheersen maar of hij dat zonder slag of stoot kan weet ik niet.
Verder is het een paard wat ik in de winter niet kan starten omdat dan zijn probleem groter en ik hem niet elke dag in de wei kan zetten om te bewegen. Dus hij heeft beperkingen voor mij en daarom is hij de beste keuze om te verkopen aan iemand die misschien wat minder ambitieus is en lekker wat wedstrijden wil rijden en lekker het bos in wil enzo. Dat kan hij tot het einde van zijn dagen blijven doen... geen probleem.
Ik denk wel dat het moeilijk zal zijn hem te verkopen omdat mensen niet graag een paard kopen met een bemerking op de foto's. Maar het is echt niet zo ernstig als het klinkt, hij heeft gewoon een te snelle groei gehad en daardoor is er in een van de gewrichten wat mis gegaan. Hij heeft het dus al zijn hele leven en je merkt er eigenlijk alleen maar wat van in de winter omdat hij dan minder naar buiten kan. Dan beweegt hij wat stijver en stugger. Vandaar dat ik hem in de winter ook niet start om problemen te voorkomen.
Maar Sjuimpje, hoeveel paarden heb je staan en naar welk aantal wil jij toe? Heb je ook last van tijdgebrek?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:25

Ik heb voor mijzelf nu 4 paarden staan,
op zich is dat geen verkeerd aantal, ware het niet dat ik ook graag een paardje voor de handel erbij heb.
Maar dan moet ik nu wel eerst wat verkopen...
Kan alleen echt niet kiezen, elke dag heb ik weer een ander 'slachtoffer' in gedachten.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:17

Ik denk dat het ook het beste is als je voor de ruin gaat. Er zijn genoeg mensen die een recreatiepaard zoeken, maar daarnaast ook nog wat wedstrijdjes willen rijden, dus misschien dat daar de toekomstige koper voor je paard tussen zit Lachen

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:32

Uit jouw verhaal maak ik op dat de merrie en hengst voor jou het belangrijkste zijn. Als het niet om het kostenplaatje gaat, dan zou ik idd de ruin wegdoen. Jij lijkt daar de minste feeling mee te hebben...

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 12:47

Moeilijk zo'n keuze.
Ook ik zou voor de ruin gaan. Jouw grootste zorg lijkt me het goed terecht komen van je paard wat weg gaat. Ik zou daar veel zorg en tijd aan besteden. Zorg dat de ruin ergens terecht komt waar ze zijn verhaal kennen. Misschien wel verkopen via, via dan is de kans het grootst dat hij niet in de handel komt (dit omdat het prijskaartje wel aan het probleem aangepast zal zijn). Heel veel succes met het nemen van de beslissing.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 13:14

Dank jullie wel voor je reacties. We hebben een vriendin in onze vriendenkring die wel graag een eigen paard zou willen en die heeft ook al eens op mijn paard gereden in het bos toen ze op bezoek was.
Het is alleen de vraag of ze deze zou willen??? Ze rijdt zelf op een kleine prive stal en daar zou ze ook haar toekomstige eigen paard zetten. Dus, mijn eerste keuze is zij. We gaan haar vanavond bellen en haar een aanbod doen en dan zien we wel wat ze zegt.
Tweede keuze is hem op marktplaats zetten en zien wat er op af komt. Ik vind het alleen heel eng want meestal komen paarden met fysieke problemen vroeg of laat in de handel terecht en ik zou echt doodziek worden bij de gedachte dat hij zo de rest van zijn leven zou moeten slijten of afgedankt op transport naar Italie wordt gezet omdat de eigenaren toch niet met het probleem overweg kunnen uiteindelijk.
Daar ben ik een beetje bang voor... . We zullen ook een strenge selectie moeten gaan uitvoeren denk ik.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:15

Is de ruin betrouwbaar? dwz, te verkopen als 'leerpaard' aan een enthousiaste ruiter die niet de wereld wil veroveren, maar wel een fijn paard wil hebben om lekker wat wedstrijden mee te rijden? Aan een professionele/zeer fanatieke ruiter zal je hem inderdaad niet kwijtraken, maar er zijn zat ruiters die gewoon een leuk paard willen waar ze mee het bos in kunnen en af en toe een wedstrijd rijden...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:15

Lastig hoor.....
Ik kan me goed voorstellen dat het met een fulltime baan en een studie erg moeilijk wordt om er nog zoveel paarden bij te rijden.
Soms moet je "ergens in snijden" om zo weer wat meer lucht te krijgen.

Ik heb je een aantal keren in actie gezien met de hengst, de ruin heb ik helaas nog nooit gezien.
De hengst zou ik sowieso niet weg doen, ook al heb je er een mooi bod op gekregen.
Dat paard is en blijft z'n geld waard, en wordt alleen nog maar meer waard.
Zo'n paard kan nog heel ver doorgroeien en heeft de capaciteiten om het nog ver te brengen.
Als je die zou verkopen, vrees ik dat er iemand anders heeeeeel erg gelukkig mee wordt........ dat is natuurlijk leuk, maar het is nog leuker als JIJ die persoon bent
Met een beetje geluk fok je zelf nog weleens een paard met zulke capaciteiten, maar het kan ook zijn dat je er nooit meer eentje krijgt van dit niveau.
Uiteraard is het jouw keuze, maar bedenk je wel dat je een toppertje onder je k*nt hebt, en die zijn moeilijk te vinden !

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 13:25

ArwenLune schreef:
Is de ruin betrouwbaar? dwz, te verkopen als 'leerpaard' aan een enthousiaste ruiter die niet de wereld wil veroveren, maar wel een fijn paard wil hebben om lekker wat wedstrijden mee te rijden? Aan een professionele/zeer fanatieke ruiter zal je hem inderdaad niet kwijtraken, maar er zijn zat ruiters die gewoon een leuk paard willen waar ze mee het bos in kunnen en af en toe een wedstrijd rijden...


De ruin is meer dan 100% betrouwbaar, ik ken het dier al vanaf zijn geboorte! Aan een prof. zal ik hem nooit meer kwijt kunnen maar aan een fanatieke ruiter die de basisklassen wil doorrijden en die rekening houdt met zijn kleine beperking, is het een toppertje!!! En dat durf ik met de hand op mijn hart te zeggen. We willen (kunnen) er ook niet meer de hoofdprijs voor vragen. Maar wel een prijs naar niveau en kunnen, dus een nette prijs voor een paard dat eigenlijk het dubbele waard is.
Op wedstrijd is het een heel fijn dier, lekker op zijn gemak maar zo nu en dan wat kijkerig op vreemde omgevingen.
Het is wel een paard met ruime gangen en een extra galop (altijd 8-en) en soms wat moeilijk uit te zitten maar oefening baart kunst Knipoog
Op mijn eerste L2 wedstrijd afgelopen zondag kreeg ik toch een 7 voor houding en zit dus dat valt wel mee. Ook wordt de zuiverheid van de gangen altijd met een 6 of 7 beoordeeld op concours en dat wil ook wel wat zeggen!
Als je meer wil weten PB maar.