i.v.m reuma western of dresseur rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

i.v.m reuma western of dresseur rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 10:29

hallo ik heb reumatiche artritus, dit houdt in op zijn tijd ontstekkingen in de beweegbare gewrichten.Als de reuma actief is kan ik moelijk rijden ook omdat ik een sterke welsh-cop heb .Nu vraag ik me af zou ik niet beter western kunnen gaan rijden?Of zal het niet uit maken western of dressuur.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:32

Ik heb ook een vorm van reuma en rijd dressuur. Op erg pijnlijke dagen houden we gewoon een rustige dag of mijn bijrijdster rijdt. Volgens mij maakt het niet veel uit voor je reuma of je dressuur rijdt of western. Je gebruikt tenslotte dezelfde spieren en dezelfde gewrichten bewegen mee.

DubbelFun

Berichten: 88734
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:35

Het ligt eraan HOE je engels of dressuur wilt rijden.
Goed westernrijden is net zo inspannend als goed engels rijden. Maar als je gewoon wilt 'rondhobbelen' zal er niet veel verschil zijn.

De meeste westernzadels hebben een wat bredere zit dan de engelse zadels, het is heel afhankelijk van waar je reuma zit of dit een voor- of nadeel is. De manier van zitten is waarschijnlijk wel 'natuurlijker', hiermee bedoel ik minder geforceerd. Alhoewel een goede westernzit ook niet 'onderuit hangen' is, maar gewoon netjes rechtop.

Als je iemand in je omgeving kent die westernrijdt vraag eens of je het zadel eens mag uitproberen. Al zou je het eigenlijk niet bij één zadel moeten laten, want er is veel verschil in zittingen (type zadels) bij western.