Gedraai tijdens poetsen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-01 08:31

Als ik Aldira met halstertouw aan haar box vastzet om te poetsen kan ze geen tel stilstaan. Ze vindt poetsen wel lekker maar alle andere paarden en mensen die op de lange gang lopen zijn ook ERRUG interessant zodat ik met poetsen wat achter haar aan hobbel. Aan beide kanten van het halster vastzetten is geen optie want daar hebben we de mogelijkheden niet voor.
Tips?

(na het rijden is ze weer rustig en staat ze keurig stil als ik haar wil poetsen of afzadelen)


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-01 08:42

Nou ze is niet jong (8 jaar) maar er is bar weinig met haar gedaan dus ze is wat dat betreft nog wel wat onervaren zeg maar.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-01 09:11

Precies Suzanne zo gaat het bij ons ook.
Ik heb tot nu toe niks kunnen ontdekken wat helpt, ik kan ook niet eventjes weglopen om een emmer of wat dan ook op te halen, dan moet ik haar op stal zetten anders raakt ze in paniek.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-01 09:38

Ik en opgeven? }>

Dat steeds iets verder weglopen doe ik ook wel. Als ik iets uit haar kast moet pakken ofzo.
Meestal negeer ik haar gedraai gewoon, poets ik gewoon door en ik praat idd veel. Ik vind het ook niet eng ofzo maar ik word er helemaal geflipt van, helemaal als ze ook nog gaat staan schrapen met haar voorbeen.
Want als ze zo aan het draaien is kijkt ze dus ook echt niet uit wie of wat ze omver loopt. En als ze dan ergens tegenaan knalt schrikt ze daar weer van en spurt ze naar voren Gaaaap
Als ik alleen met haar ben is ze heel rustig en staat ze gewoon stil maar zogauw er andere mensen of paarden in de weer zijn wil ze alles zien en even laten merken dat zij er ook is.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-01 12:11

Citaat:
Op 2001-09-20 11:20, schreef Tender:
Wat hij dan bv doet, als ik achter hem langs loop, dan gaat hij ipv 1 pasje "om" (wat ik helemaal niet meer hoef te zeggen overigens), wel 5 pasjes "om". en dan denk ik maar: ach, hij bedoelt het goet, hij overdijft alleen nog wat!

Hahahaha ja dat bedoel ik dus, je zegt eventjes "bij" en mevrouw begint een halve wereldreis. Gaaaap


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-01 12:14

Sterre, even quoten uit een ander topic wat je hierboven noemde:
Citaat:
Op 2001-09-13 10:47, schreef Sterre:
Hi Stef,
Ik werk met mijn paarden ook veel vanaf de grond/aan de hand. Dat is een goede manier om direct in te grijpen als je paard niet luistert. Ook mijn Dikke was zo´n draaikont Lachen ; bij ons op de stal hebben we nu 2x een cursus gedaan en inmiddels is gehoorzaamheid bij ons geen probleem meer!
Zo hebben wij het blijven staan en braaf naast je lopen geoefend : Ik werk altijd met een gewoon halster met een zgn. hengstenketting door de ringen (over de neus), Je kan het ook met de trens (met bit en voerlijn, zonder teugels) doen. Je loopt met je paard/pony op een recht stuk,(jij links, paard rechts) z´n hoofd op jou schouderhoogte ; op het moment dat ´ie je voorbij wil lopen, kun je met het kettinkje druk op z´n neus uitoefenen (VOORZICHTIG! je mag hem geen pijn doen, het moet alleen onaangenaam zijn!) kijk je paard hierbij niet aan! paarden reageren heel erg op "lichaamstaal". Kies korte comando´s, die je goed kan "rekken" zoals :staaa, teeerug, scheeerit, teeerab, gaaalop. Als je wilt blijven staan, geef je het comando staaa. Als je paard ook maar één stap verder doet, bestraf je hem, door hem terug te richten,(dan omdraaien, d.w.z. jouw linker schouder aan zijn linker schouder) terwijl je kordaat zegt : teeerug, net zo lang totdat je bemerkt, dat ´ie zich eraan ergert. Bij het ene paard is dat na 3 stappen terug, bij het andere eerst na 10! NIET belonen! Daarna loop je weer vooruit, terwijl je het comando scheeerit zegt. Na een paar passen weer het zelfde: staaa, bij niet luisteren : weer het zelfde, teeerug. Net zo lang totdat je paard bij staaa, meteen blijft staan. Als hij meteen op jou comando blijft staan, dan natuurlijk WEL belonen (door hem op z´n hals te kloppen en lovend tegen hem te praten). Meestal hoef je dit maar een paar keer te doen en je zal merken dat je paard het heel snel door, heeft wat jij van hem wil. De volgende stap is dan de oefening vanuit draf naar stap te doen en zelfs van draf naar staan.
Als dit allemaal funktioneert, zal je merken dat hij ook op de poetsplaats en bij het opzitten bij het comando staaa , naar je luistert. Onze trainster zegt altijd : het moet er voor 110 % ingebakken zijn, zodat je ingeval van nood blij mag zijn als je 80 % bereikt!
Hopenlijk heb je iets van mijn Story begrepen Lachen , het is niet moeilijk, wel erg leuk om te doen, omdat je snel resultaat van je moeite ziet! Het is een oefening die je ook makkelijk tussendoor kan doen (als je je paard van/naar de wei/paddock brengt, enz.).
Het is allemaal een kwestie van dominantie : je moet je paard er toe brengen dat hij jóu als leiddier ziet, jíj bent z´n kudde chef!
Het is een oefening die ik zelf ook altijd nog tussendoor doe; als ik mijn paard naar de wei breng en ik heb de oefening een paar dagen niet gedaan, denkt íe ook altijd dat ´ie het weer kan proberen. Pech gehad... niet met mij Haha! !
Groetjes, Sterre

Ik heb al best wat grondwerk met Aldira gedaan nu. Ze is nu zo braaf dat ze me in stap en draf heel keurig volgt en als ik stop, staat zij ook binnen een seconde stil. Met grondwerk en rijden reageert ze nu heel goed als ik haar laat halthouden maar het stilstaan met poetsen blijft een ramp.
Heb je hier nog specifieke tips voor?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Josien_ en 36 bezoekers

cron