Hoefschoenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 11:56

Ik weet dat er al een hoop topics over hoefschoenen zijn, maar toch wil ik hier nog een paar specifieke vragen stellen.

Omdat mijn pony bij de nakeuringen van endurance-wedstrijden vaak de opmerking "loopt gevoelig" krijgt en ik volgend jaar een klasse hoger wil gaan starten, ben ik aan het nadenken over de bescherming van haar voetjes.

Nou loopt ze al haar hele leven blootsvoets (ze is 10) en heeft eigenlijk een heel stevig en gezonde stel voetjes. Naar mijn idee doodzonde om daar hoefnagels in te gaan slaan. Ook is de doorbloeding van de benen met name in de winter al niet om over naar huis te schrijven en ik wil dus op geen enkele manier de pompwerking van het hoefmechanisme verstoren. IJzers zijn dus echt geen optie voor mij. Blijven de hoefschoenen over.

Ik ken Marquis en de schoenen van Smit uit Rijssen van plaatjes en artikelen, de Marquis heb ik op een beurs zelfs nog in handen gehad, en verder ken ik de naam "Old Mac's" , maar daar weet ik verder helemaal niets van. Zijn dit alle merken hoefschoenen die op dit moment op de markt zijn? Wat zijn jullie ervaringen met de schoenen, bijvoorbeeld pasvorm, gebruiksgemak (aan- en uittrekken, achterblijven van zand, water enz. in de schoenen), slijtvastheid....

Oftewel: welk merk raden jullie mij aan of weten jullie misschien nog andere oplossingen om haar beter op blote of op enige wijze beschermde voeten die lange afstanden af te laten leggen?

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**


mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 13:24

Niemand iets interessants te melden???

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-03 14:08

Dat artikel de Intermediair betrof een soort plak-ijzer. Volgens mij moest je paard per hoef 10 minuten doodstil staan om de lijm te laten drogen. En blijf je niet het nadeel van het verminderde hoefmechanisme houden?

Jammer dat de oldmacs je niet helemaal bevallen, hoe lang heb je ze? En hoe werkt het precies, ze worden niet op maat gemaakt, toch?

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-03 09:28

Wat even stiekum omhoog schoppen ineens niet voor reacties kan opleveren! Fijn, heel erg bedankt iedereen. Probleem is dat ik nu precies op dit moment niet de tijd heb om alles helemaal te lezen, vanmiddag nog maar een keertje inloggen... Reageer rustig verder!;-)

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-03 11:31

Zoals was te verwachten... zoveel mensen, zoveel meningen. Fasel, 't is wel erg jammer dat jouw ervaringen zo slecht zijn... ik hoor toch ook veel enthousiaste verhalen.

Op dit moment lijken de schoenen van Smit uit Rijssen me nog de mooiste oplossing, te meer omdat ik uit eerder hoefschoen-topics begrepen heb dat hij erg gedegen en met een hoop verstand van zaken te werk gaat. Bij Old Mac's en Marquis ben je toch meer op je eigen verstand aangewezen. En als je ergens nog geen ervaring mee hebt, dan is dat eigen verstand denk ik nog niet zo betrouwbaar...

't Is alleen jammer dat je je paard helemaal naar Rijssen moet verslepen. Het kost je gewoon een volle dag, dat aanmeten.

Het aanbod van Sugarmiss om eens te komen passen neem ik overigens ook erg graag aan. Old Mac's heb ik nog nooit van dichtbij gezien en om goed te kunnen oordelen wil ik ze op z'n minst toch eens in handen gehad hebben.

Overigens heeft mijn paard wel een beetje rare voeten. Voor zijn ze erg rond en minstens net zo breed als dat ze lang zijn, achter zijn ze spits, maar omdat ze iets met haar spronggewrichten naar binnen staat krijgt ze een beetje "balletvoetjes": ze staan iets naar buiten, waardoor de binnenzijde van de voet langer wil groeien dan de buitenzijde. Vraag me af of dat nog voor complicaties kan zorgen...

In ieder geval iedereen onzettend bedankt voor alle reacties, ik heb er zeker een hoop aan! En als je pc weer helemaal op orde is Karin, dan krijg ik graag nog het artikeltje waarover je schreef!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-03 09:04

pmarena schreef:

Rena heeft wel schuin naar buiten geplaatste achtervoetjes.
Ook heel dicht bij elkaar. Franse stand zeg maar.



Dat heeft die van mij dus ook. En ze komen ook inderdaad gewoon zo neer, dus geen gedraai op de grond.

Ben trouwens aan het meten geweest, maar ik denk toch niet dat ik aan maatwerk ontkom. Met de maattabel van Old Mac's kom ik uit op maat 4 tot 5 op basis van de lengte van de voorvoet en maat 2 tot 3 op basis van de breedte, achter kom ik op basis van de lengte op maat 2, terwijl voor de breedte maat 0 misschien zelfs nog te groot is. Heeft ze nou rare voeten of kan ik niet meten? Hoe hebben andere OM-gebruikers de maat van de hoeven genomen?

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-03 09:06

Mowtje, laat je ook nog even weten wat er nou aan de hand is/ was met de schoenen van Smit? Ik hoor veel positieve verhalen, maar dit klinkt ook weer als "schiet niet op"....

En Pmarena, heb jij die ruimte opgevuld? Als je het openlaat, gaat het dan niet schuiven? Of vult het zichzelf met zand/ modder...? (wat me ook weer niet comfortabel lijkt)

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 11:57

fjordenfan schreef:
mijn paardje krijgt ook hoefschoenen van Smit
Maar omdat hij voor mij veel te ver weg zit laat ik hier op de kliniek gipsafdrukken maken en die worden dan opgestuurd.
Ben heel benieuwd


Hoe heb je dat geregeld? Kan iedere kliniek gipsafdrukken maken, die vervolgens naar Smit gestuurd worden? En hoe bepaal je dan het soort zool wat er in komt? Ik heb begrepen dat Smit je paard ook wil zien lopen met en zonder schoenen, om te beoordelen hoe de schoen definitief afgewerkt moet worden.

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-03 12:47

Daar ga ik mijn licht dan eens over opsteken... Bedankt voor deze heel erg goede tip!

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Birgit01, Delaja, Geertema, Googlebot, Morehorse, Slmt9, Utixo, xSCWx en 111 bezoekers