Wandelzones bij je paard !!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Loop je voor of naast je paard of ervoor?

voor het paard
11 (22%)
naast het paard
38 (77%)

Totaal aantal stemmen: 49


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Wandelzones bij je paard !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 22:14

Hallowa,

ik wil even van jullie weten waar jullie wandelen als je je paard aan de hand neemt, naast het paard (bij ong de schouder tot het hoofd) of VOOR het paard!? (waarom ik dit vraag krijgen jullie welte horen als ik weet wat mensen het meeste doen)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 22:56

Nou, om even de sluier op te lichten Lachen dit is een nieuwtje voor mij hoor, zi ehet plaatje hieronder:

Afbeelding

In een kudde is het zo dat het voor lopende paard het hoogst in rang is (een merrie), het geld ook voor het achterlopende paard (de hengst)

als paarden in een kudde een lagere rang hebben als een ander paard, maar ze willen toch bij het betreffende paard zijn dan gaan ze NAAST het paard lopen waar ze de laagste rang hebben, waar ze zichzelf ondergeschikt opstellen. zo kijkt een paard ook naar mensen Haha! nou zal dit niet voor ieder paard gelden hoor! Maar misschien verklaart dit bepaald gedrag bij paarden die veel in een kudde staan.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:04

Sily"]
Hihihi, ik had zoiets wel verwacht.
Heb het eerder gehoort.

Enige probleem hieraan vindt ik toch wel het ondergelopen worden mochten ze eens een keer schrikken, geen goed systeem van de paarden dus Knipoog
[/quote]

Als de machtverdeling tussen je paard en jou goed is zal dit niet gebeuren Haha!

[quote="Silly schreef:
Als we los in de bak volgen, volgt ze wel altijd achter mij en nooit naast me, dus dat is dan toch wel best wel positief? *LOL*


de machtverhouding (wat klinkt dat dramatisch) is in dit geval idd positief Haha! doet mijn verzorgpaard ook, komt dan in gallop achter me aanrennen maar gaat wel netjes stilstaan als ik stop, ook als ik volop in de rem ga.
Een meisje die dit paard ook verzorgde had dit niet, paard wandelde weg van haar en ging andere dingen doen, ze heeft dan ook een keer een flinke schop gehad (machtsverhouding dus FOUT)

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:18

Een mens is iets anders dan een paard, al beschouwt ze de mens wel als een paard (alleen dan op 2 benen) maar het kan zo zijn dat jouw paard alles op 2 benen beschouwt als zijn meerdere (dit is niet negatief hoor)
maar wat hierboven staat over die dominantie, dat is slechts een onderdeel van een heel proces, een paard zal dit herkennen omdat het in een kudde leeft, of heeft geleefd, of in ieder geval het instinct heeft.

Ik heb deze informatie gehaald uit het boek: Natuurlijk paardrijden verzamelen aan de losse teugel van klaus ferdinand hempfling. (en een beetje van mezelf natuurlijk Haha!)

en in princiepe zal een paard je altijd ontwijken in een val of als hij opzij springt. Knipoog

vragen staan vrij, dus vraag maar raak

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:32

ja Lachen is zo, maar ik vind ook wel, zie bovenste van nadhir, dit zal zeker wel eens voorkomen, alleen dan klopt er gewoon iets niet betreffende de dominantie als zoiets gebeurd. Ik denk dat van daaruit is voort gekomen dat men naast het paard moet lopen, en ook omdat de mens altijd alles wilt weten en kunnen zien, naast je paard kun je je paard beter in de gaten houden als dat je ervoor loopt. Ik denk dat dat de bewegingsredenen zijn die geleid hebben tot naast het paard lopen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:46

hehe, jeetje, dat van naast het paard lopen weet ik niet, mensen hebben natuurlijk ook wel andere manieren om het paard te laten weten wie er de baas is (zie zweepje, slaan, paard kort houden enz. dus ik denk niet dat het paard snel zal gaan denken dat jij een mindere bent zodra je naast het paard gaat lopen, maar het zou kunnen zijn dat het paard ineens denk "hey laat ik eens kijken wat ik kan" maar ik acht die kans klein hoor Haha! Er zit ook zeker een onderdeel van respect in hoor, en bovendien, jij zorgt ervoor dat het paardje lekker te eten krijgt, dat zijn ook factoren die meespelen.
Verder vinden paarden het zelfs prettig om overheerst te worden, want de taak als kuddeleider is een zeer zware taak, die zware taak neem jij over en er wordt ook een zeker vertrouwen bij ingelegd!!!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:54

hehe met jou en je paardje zit het dus wel goed begrijp ik Haha! en waarom heb jij jezelf aangeleerd voor jonge paarden te gaan lopen? (behalve dan dat je meer tijd hebt om in te grijpen) Haha! ben ik wel nieuwsgierig naar.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-03 23:55

btw ik ga nu slapie doen Slapen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 22:12

Sily"]
Was nog even wakker, te nieuwsgierig Haha!
Maar naast haar lopen is dan bv van de wei naar de stal.....en dan loopt ze meestal los naast me met het touw om haar nek geslagen Verward
Ze loopt niet weg en volgt trouw, maar is dus ook weer niet een manier om haar te laten zien dat ik meer ben dan haar *klinkt ook wel raar Haha! *
Met een zweep uit het land halen is ook niet echt geweldig..niet nodig ook want ze volgt toch wel.
[/quote]

Lachen ze weet duidelijk wie het baasje is, en ze zal het vast goed met je kunnen vinden, anders komt ze niet zo gemakkelijk naar je toe lopen.

[quote="Sily schreef:
Ze is 1 keer buiten heel erg geschrokken, toevallig liep ik voor haar omdat het heet was en zij dus sloom voor haar doen.
Er kwamen opeens een paar eenden uit het riet gevlogen en zowel ik als zij schrokken ons wild.
Ze rende om me heen *daar heb je dus gelijk in* gleedt uit op het asfalt, trok mij en ik lag dus ook, en in alle chaos liet ik het touw nog los ook.
Ze rende 10 meter weg, snel opgestaan en haar geroepen.
En toen kwam ze weer teruggedraaft, toch ook weer naar de plek waar dat enge net gebeurt was omdat ik daar stond.
Voor mijn neus stopte ze en alles was weer goed.

Ingewikkeld iets hoor die dominantie en rangorde.


echt geweldig! en ja, tis ingewikkeld, behalve dat jij de baas bent ben je ook een goede vriend en vertrouwt het paard je volledig, zie maar een aantal antwoorden een stukje terug in de topic over paarden die je wel volgen als jij voor gaat enzo, het vertrouwen zit er dan dus duidelijk toch wel in ennuh Knipoog vergeet het eten niet. Maargoed, dat zijn ook bisisdingen he.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris

Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-03 22:14

smurf schreef:
tja Parelli: follow the leader, voor je paard dus, maar ik heb altijd geleerd dat ik ernaast moet lopen, omdat ie anders, als ie schrikt, in je nek zit en aangezien ik een nogal schrikkerig paard heb, dat ook nogal lomp en zwaargebouwd is, loop ik ernaast. Het liefst nog met een hoofdstel in en een hengstenketting onderlangs!

vanwege een blessure door een niet goed geheeld sleutelbeen loop ik ook nog altijd van de hand (er rechts naast) i.p.v. het in Nederland gebruikelijke bij de hand (er links naast)


dr zijn natuurlijk uitzonderingen, soms kan je niet anders, maar dat wilt niet meteen zeggen dat de rangorde niet klopt he Knipoog maar ik neem aan dat je dat wel weet Verward

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Finesse, N_B_N, RobinSputnik, XladyX en 32 bezoekers