gevoelig in zijn rug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 18:30

mijn paardje is sinds de laatste tijd wat ge voelig in zijn rug... als je met de harde borstel er over heen gaat krimpt hij een beetj ein een.

Wat ozu ik het beste kunnen doen???

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 18:48

_________________
Afbeelding
Muuuuhhhhh.....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dorine_81 op 2001-11-15 19:12 ]</font>

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-01 18:50

doe je dat met je hand? dat masseren dan.
En is een dikke schabrak bontje ook goed ???
Ik heb trouwens nog geen gelpad... werkt dat zo goed da(ja sorry hoop vragen)

Dorine_81

Berichten: 1639
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Beek (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 19:42

_________________
Afbeelding
Muuuuhhhhh.....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dorine_81 op 2001-11-15 19:12 ]</font>

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 22:21

Ik denk niet dat het zin heeft om gewoon een gelpad eronder te schuiven.
Als ik jou was zou ik eerst eens willen weten wat de oorzaak is van de gevoeligheid, want als ze vast zit in de rug of iets anders, zal dit alleen maar blijven, of je nu een gelpad hebt of niet, en uiteindelijk zal ze er zelfs mét gelpad last van hebben als het erger wordt.
Wat je kunt doen: een fysiotherapeut naar laten kijken. Bij ons op de manege komt er regelmatig eentje langs, de paarden die een behandeling nodig hebben gaan dan naar de manege, zo kunnen de eigenaren de 'voorrijkosten' samen delen.
Het paard van mijn vriendin, kwpner, is ook errug gevoelig in de rug, en had laatst, door een val vlak voordat ze de stal in wilde lopen, erg last van de rug.
Het ging wel over, en het rijden ging wel weer, maar de gevoeligheid bleef, en ze drukte haar rug weg, zoals jij ook beschreef.
Na een behandeling van de fysiotherapeut ging het stukken beter, hij geeft ook aan wat de ruiter de eerste paar dagen/weken met het paard moet doen, wat voor oefeningen.
Wat je zou kunnen doen met je paardje: een week lang longeren (om de dag of elke dag, weet niet hoe vaak je rijdt normaal).
Niet bijzetten tijdens het longeren, eerst even alle gangen, zoals je normaal doet.
Daarna de oefening dat hij in draf van sukkeldrafje naar uitgestrekte draf, dit telkens na een rondje of drie vier afwisselen, hard-zacht-hard-zacht, en als je dit een aantal keren op dezelfde hand gedaan hebt, en hij gaat in de rustige draf ontspannen, dan even aardig wat rondjes laten doorgaan in ontspannen draf, het liefst dat hij met z'n neus over de grond loopt, lekker ontspannen, dan houdt hij zijn rug namelijk goed!
Dit ook op de andere hand.
Als het paard lekker ontspannen met hals uitgestrekt naar beneden kan lopen, kan hij z'n rug lekker ontspannen en dat is goed voor hem.
Als dit allemaal redelijk goed gaat, kun je eens balkjes (stuk of vier/vijf) op de volte leggen (zodat je een halve volte zonder, en stukje volte mét balkjes longeert.
Let op dat hij er in rustig tempo overheen gaat, en op het laatst, als dit goed gaat, zelfs in zó'n rustig tempo dat het lijkt of hij er overheen 'wipt'.
Als hij langzaam in draf er op af komt, moet hij namelijk bij elke balk stevig afzetten (goede manier van ruggebruik) om uit te komen met z'n benen en niet te struikelen over de volgende balk, hihi.
Dus eerst in gewoon tempo, en als hij dit goed doet, het tempo telkens wat verlagen. Hij mag niet in stap haha, en ook niet naast de balkjes, wat het paard van een vriendin van mij nog wel eens probeerde *LOL* .
Dit kun je dus doen om de rug goed los te maken en meer ontspannen en op goede manier de spieren te laten gebruiken.
Voortaan het rijden af en toe afwisselen met longeren met balkjes enzo, misschien een goed idee?
Nog een vraagje: zijn er bij de dressuur bepaalde oefeningen waarbij hij zijn oren in de nek doet, veel met staart zwiept, schudt met hoofd of zelfs bokt of zo? Dat hij het niet wil, of dat het niet lukt?
Waar is hij goed in, maar ook: wat gaat totaal niet bij hem?
Misschien dat er dan mensen van Bokt je wat meer tips kunnen geven?
Succes er mee!

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 09:37

Ik ben het eens met de vorige spreekster:zoek eerst de oorzaak op dan pas kun je behandelen.
Een goede zadelmaker opzoeken en zien of het zadel wel goed past is ook een optie.

Sterkte met zoeken!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 10:07

Ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen en er een deskundige naar laten kijken!!
Misschien maak je het alleen maar erger.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 21:07

Ja bedoelde ik ook, een deskundige oftewel fysiotherapeut. Veel sterkte!