dag en nacht buiten staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

dag en nacht buiten staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 19:21

ik wil dus een pony ben nu toch besloten zelf 1 te nemen maar kan elke pony dag en nacht buiten staan met een schuilstal als je dat zachtjes aan gaat aanleren...? en hoe duur kosten hoefijzers??? groetjes mandy

Moonlover

Berichten: 1547
Geregistreerd: 25-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:51

Is meestal per ras verschillend shetlanders kunnen meestal beter tegen de kou als bijv. arabieren.

De kosten van hoefijzers verschillen meestal per smid.

babli

Berichten: 2468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 19:52

het is volgens mij een welsh een c pony

Relliej

Berichten: 2508
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 19:58

Ik weet in ieder geval dat een fjord, haflinger, shetlander, en andere sobere paarden wel buiten kunnen blijven staan.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:29

Vrijwel ale merken kunnen gewoon buiten blijven staan. Je hoeft het ze niet zachtjes aan te leren. Hoewel als je een pony ineens van de stal de wei in stuurt en het is januari dan krijgt hij het wel ietwat te koud.

Je vraagt hoeveel hoefijzers kosten, maar je weet nog niet of je pony wel ijzers nodig heeft. Dat hangt namelijk ook af van de conditie van zijn hoefjes, van wat je met de pony wilt gaan doen. Of je veel over de weg gaat of alleen maar over zandwegen. ect. Als je opzoek gaat naar een pony let dan vooral op de hoefjes. No hooves no horse. Ze moeten een mooie holte hebben en niet plat zijn. De hoefwand moet mooi zonder ribbels en deuken of bulten zijn. Zwarte hoeven zijn sterker dan witte.
Tja de kosten, hangt heel erg af van de smid. Die van mij heeft vooroorlogse prijzen ik betaal 10 euro voor bekappen en dat is dus heel goedkoop. IJzers kosten me 25 euro per paar. Maar ik gebruik al een tijdje geen ijzers meer.

De kosten zitten hem vaak in heel andere dingen, uitrusting, voer, kleine uiterstnoodzakelijke dingetjes zoals in deze tijd van het jaar vliegenspray en vliegenverjagers, gebroken touwen, emmers, een halstertje, smeer voor de hoefjes, oogdruppeltjes als er toch te veel vliegen in het oogje gezeten hebben, duizend en een kleine dingetjes. Wat dacht je van de VA.

Kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl Frans vertelt erg leuk over hoe hij ontdeke wat zijn paardjes nou eigenlijk nodig hebben.

fabiola

Berichten: 1931
Geregistreerd: 19-05-03
Woonplaats: Noord-scharwoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:58

nou met een dikke winterdeken kunnen ze ook aardig wat aan hoor en zker met een schuilstal erbij, moet lukken!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:42

Ik heb een kwpnér en een engelse volbloed en ze staan allebei dag en nacht buiten. Mijn engelse volbloed zonder deken en mijn kwpnér met. Omdat ik daar op rijd. Ik heb ook een hele mooie, grote schuilstal, maar daar staan ze nooit in. Trouwens met veel voer is je pony warm en gelukkig Haha!

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:23

Ik denk ook dat eigenlijk alle rassen wel dag en nacht buiten kunnen staan, ook zonder deken en met lekker dikke wintervacht. Wij hebben ook n schuilstal maar daar staan ze nooit in, gekke beesten.

Inderdaad ik zou ook goed kijken of je wel hoefijzers nodig hebt, anders geef je geld uit aan dingen die niet nodig zijn, kan je je geld beter bewaren want je zult nog veel dingen tegenkomen waar je in het begin niet aan gedacht hebt maar die je toch moet hebben

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:24

mrie schreef:
Zwarte hoeven zijn sterker dan witte.


Dit slaat nergens op, zwarte hoeven zijn even sterk als witte, ik heb les gehad op school van een europees kampioen hoefsmid. De reden dat mensen dit vaak denken is omdat wit als kleur zwakker overkomt (het schijnt een beetje door) dan zwart (ziet er solide uit)
Het is dus een fabeltje en daar hoef je niet op te letten als je een pony koopt, alleen of de hoeven van een goede kwaliteit zijn.

Een welsh kan gewoon buiten blijven, maar ls je het hele jaar door wilt rijden misschien toch een deken op doen in de winter, door een dikke vachjt droogt je pony niet meer goed op als ie gaat zweten. Beslaan kost bij mijn smid 60 euro, maar bekijk eerst of je pony wel ijzers nodig heeft.

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:19

dat het ligt eraan of die pony eerder altijd in de stal heeft gestaan als die alleen maar in de stal heeft gestaan zou ik het rustig opbouwen..

dat als die eerder al buiten heeft gestaan dan kun je hem rustig laten staan overdag en snachts geen probleem:D

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:34

eigelijk kun je ieder ras dag en nacht buiten laten
ligt er een beetje aan of de pony het gewend is, zo niet dan moet je dat rustig opbouwen

animals
Berichten: 3343
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: 't Harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 18:42

jep dat zei ik ook hahaha
maar met een veulen moet je wel oppassen..

over hoe de duur de ijzers zijn dat is nogal een verschil buij iedere hoefsmid