verschrikkelijk stout paard???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:33

Jammer dat je zo ver weg woont, anders konden we samen zo'n mega gezellige (--> hukrum) rit gaan maken. Want zo is buitenrijden echt geen lol meer aan.

Maar Mowtje, wij hebben dus precies hetzelfde probleem *zucht*

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 13:37

Nou zeg dat wel, gedeelde smart is halve smart zeggen ze. Nou als ik dé oplossing heb laat ik het gelijk weten

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:41

ik heb echt hetzelfde probleem, ook bij 2 diepe sloten en dat is de enige weg naar "buiten", of je hebt ze op de heenweg, of op de terugweg, of beide, mijn nachtmerrie! Ziek

Misschien kunnen we een clubje maken met koudbloeden en soortgelijken die niet verder willen >;) , kunnen we rustig bijkleppen terwijl onze paarden gaan vergaderen welke sloot ze in willen en welke kan ze op willen

Ik krijg alsmaar verwijten dat ik met een niet verkeersmak paard niet op de openbare weg mag komen, maar hoe krijg ik het beest anders mak

Ik heb de eerste tijd een fietser meegenomen, maar in geval van stress kan en durft die ook niets te doen (112 bellen in geval van echte paniek), toen een pony mee, maar nu wil er met mij ook al niemand meer mee Ach gut


Dat van dat vervelen kan heel best, ik kan maar 2 rondjes rijden, die wissel ik zoveel mogelijk af, rij ze ook andersom, maar ik moet altijd eerst met de auto om te kijken of er geen pinken rondspoken, want anders kan ik meteen wel 112 bellen om me uit de sloot te takelen..... Extreme duivel

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 14:29

Leuk idee zo'n cluppie van vervelende paarden Nou ik ga, denk ik, straks heel stoer proberen naar buiten te gaan. Hij kan mn rug op. Is ie nou helemaal van tante Lotje getikt Boos!
Dus als je ff nix van Mowtje hoort..... Ziek

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:33

jaa, ik ga vandaag ook weer de route van gisteren rijden.

Ik kan helaas vanavond niet melden hoe het is gegaan. Maar morgen vertel ik het jullie!!

En Mowtje: YEAH WAY TO GO GIRL hahha.

Maar, probeer het maar rustig op te lossen ok? niet boos worden, schoppen en slaan. belonen bij elk goed pasje, bij elk slecht pasje hem stil zetten en weer vooruit proberen te rijden.

EN BLIJF OP DE WEG HE Haha!

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 14:45

Ik doe mijn best, Haha! Nou Mowgli nog. Je hoort het wel.
groetjes

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 00:18

En?? hoe ging et?

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 00:21

uhhhhuh Bloos! ik heb gisteren even in de bak gereden en toen was ie al onuitstaanbaar. Maar goed ik heel dapper toch richting weggetje *LOL* en voordat ik halverwege het erf was begon de ellende al Boos! Toen ben ik gewoon stil gaan staan met hem en iedere keer als ie trug naar stal wilde heb ik hem weer stil gezet en als ie een pas in de goede richting deed beloond Pling Ik heb wel 25 meter gereden!!!!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 00:35

hihi ik ben trots op je OK dan! (hoe vreemd het ook klinkt voor buitenstaanders)
Maar ben je wel omgedraaid op een goed moment zeg maar. Toen hij een pas naar voren had gezet?

Maare hoezo was ie in de bak al onuitstaanbaar?

(ik heb vandaag ook gereden, in de bak. Eerste half uur bar slecht, 2e half uur manjefiek, geweldig, applaus waard, echt super)

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 00:35

Ik weet 3 mogelijke oplossingen :

* erdoorheen slaan (werkt meestal niet tenzij je doel de sloot is *LOL* )
* omdraaien e.d. tegenhouden , kop en staart elk naar de goede kant , stilstaan mag. Naar voren gaan uitlokken , kijken of je die haarbal weer vooruit kunt krijgen. Idd goed boek erbij desnoods Haha!
* het paard een alternatief geven.


Zorgen dat hij HEEL goed doorheeft dat hij de keuze heeft : een FIJNE buitenrit maken , of iets doen waar hij een hekel aan heeft.

Tussendoor telkens de mogelijkheid bieden om de buitenrit te maken.
Niet ? Nou dan gaan we fijn nog even verder Extreme duivel

Is helemaal van je paard afhankelijk of , en welke aanslaat , maar je moet toch wat Lachen

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 00:52

Het is logisch dat je moet zorgen dat het voor het paard gunstiger wordt om vooruit te lopen, dan achteruit. Maar hoe, als je erop zit?? Ik heb m'n hele hersenpan al opengebroken. Maar op een dag heb ik de oplossing. Da's een ding dat ik zeker weet.

Maar, er is 1 groot verschil. Je hebt zeg maar eigenwijze e.d. paarden en je hebt ook echt bange paarden. En dat verschil is toch wel heel belangrijk!
Mijn paard leek ook een koppige rotzak (sorry, dat ik het zo omschrijf). maar toen ben ik er maar weer eens over na gaan denken, en tot de conclusie gekomen dat ie vaak echt bang is. (hij is alleen niet zo goed in het uiten van zijn echte emoties zeg maar) Dus belonen bij elke goede pas voorwaarts, maakt niet uit waarnaartoe, al gaan we over de hele maisplak, daar ben ik nu tevreden mee.
En wanneer hij dat braaf blijft doen, gaan we natuurlijk proberen om toch het pad te gaan volgen

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 01:27

Ik had vandaag een Rena die ik in anderhalf jaar niet zo gezien heb
Beestje heeft inmiddels een maand ''niets'' gedaan vanwege kreupelheidje en zwellingen / allergie. Wel dag en nacht op de wei gewoon.

Maar we gingen dus een relaxed stap-ritje maken was de bedoeling , met een drafje hier en daar om te kijken of het weer goed gaat inmiddels.

Ik heb mijn fenders+beugels nog thuis liggen (olie) dus met zadel maar zonder beugels erop.

Prima , fijn , niks aan de hand.

We hobbelen zo een beetje een rondje dat we niet vaak doen , en op een rechte weg , tussen 2 dorpen dus constant verkeer , (riante) huizen aan beide kanten van de weg , en een stoep met redelijke berm.

Dus wij op die berm die weg volgen.

Zijn er in de verte in een tuin , kinderen op een trampoline aan het springen. Rena was in pure paniek , wat scheet zij in haar broek zeg.
Wilde alleen nog maar omdraaien en keihard naar huis rennen , zoals ik haar kocht. Diarree spoot er meteen uit , doodsangst

Ze weet allang dat ze moet blijven staan en op haar gemakje mag kijken , er niet naartoe hoeft voordat ze zelf heeft kunnen zien dat er niks aan de hand is.

Dus ik hou haar op haar plek en draai haar terug met de neus richting trampoline 200 meter verderop.
Over de zeik !! Niet normaal.

De eerste keer sinds ik haar heb dat ik eraf gesprongen ben.

Zou ik normaal nooit doen , maar nu scheelde het niks of ze was er in doodsangst vandoor gekletterd.

Kon ik dus kiezen : erop blijven zitten en meeliften ,
of eraf en haar DAAR houden.

Dus maar snel eraf gesprongen anders had ik niks meer te vertellen gehad. Panisch was ze Gewoon volgehouden , een paar keer een stomp of schop als ze bijna over me heen wilde vluchten , veel geduld en steeds rustig aan een stapje dichterbij.
Beestje al stuiternd , omdraaiend en zelf steigerend (laag gelukkig) naast me , ook nog van pure energie-frustratie een paar fiks uithalende bokkesprongen...pfoeeei !! Was bang dat m'n tuig het zou begeven Haha!

Uiteindelijk zijn we er een paar keer langs gegaan , nog steeds in paniek en er tussenuit willen knijpen , kop hoog , alles keihard en gefixeerd op die trampoline , staart erop en af en toe een forse keiharde snuif in m'n oor Tong uitsteken

Geloof me , ik weet heel goed hoe een bang paard eruit ziet , Rena was zo vriendelijk om dat beeld weer even op te frissen vandaag Tong uitsteken

(En sjips wat is zo'n pony groot dan zeg , dat ding zwelt aan alle kanten op Lachen )

Maar wat ik dus bedoelde met de laatste optie , is dat je bvb. gaat longeren ofzo als je paard dat niet zo leuk vindt.

Flink laten werken aan de longe , paard sjacho...aanbieden om buiten lekker uit te stappen. Niet ? Nou dan gaan we nog wel een paar rondjes...nu uitstappen dan ? Nee ? Nou dan kun je nog wel even slingeren Haha!

Zal voor een aantal paarden wel werken , ligt eraan of ze slim genoeg zijn om die link te leggen.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 01:45

Ik zeg ook niet dat jij dat niet weet! (sorry als je het zo opvatte, was echt niet de bedoeling)

maar wat jij vertelt herken ik enigzinds wel, anderzijds.....
Mijn paard is bang van niets. Draait gewoon om. Als er 500 meter iets engs staat, stopt ie. Maar toont niet echt heftige emoties van bang zijn (net zoals jij beschrijft). Daarom was, en is, het ook zo moeilijk om te plaatsen of hij een spelletje met me speelt of dat hij echt bang is. Maar ik ga uit van het laatste. Vooral omdat, als we er - eindelijk - langsaf zijn, er altijd een ontzettende harde snuif met diepe zucht valt.

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 07:48

Ik heb ook weer het nodige beleefd met meneertje koekepeertje van de week Verward
Ging dinsdag buiten rijden met een fietser erbij, komt er een enorme trekker met 2 opleggers stro het viaduct (over de snelweg) oprijden, waar wij bovenop stonden, met een Golfje met 4 bejaarden achter me.....

Paard over de emmer, proberen om te draaien, huppelen, je kent het wel, bejaarden over de emmer, die zagen hem al over hun autootje heenwalsen, loonwerker over de emmer (met een niet mak paard hoor je niet buiten te rijden)..... ik heb hem een paar klatsen met de zweep verkocht en toen besloot ie er toch maar langs te lopen, geen alternatief voorhanden (de snelweg op springen of over het Golfje met bejaarden heenwalsen) *pffff* het zweet stond tussen mijn billen zeg.... Tong uitsteken

Gisteravond was ik weer bekomen van de schrik, geen fietser voorradig (ziek, zwak en misselijk en ze durfde toch niets te doen ), dus ik alleen, dapper een ander rondje naar buiten, niet over het viaduct, maar langs een weggetje met een blubslootje, waar nog een boer wat verlaat was en stond te melken met een melktrekker, het slootje zag er niet aantrekkelijk uit, omkeren vind ik persoonlijk *not done*, dus *klats* en erlangs, hij begint het te snappen. 500 meter verderop zijn ze een hackney aan het beleren in een bosje langs de weg, gelukkig 4 paardenmensen erbij....

Verder heeft ie weinig meer uitgespookt, vanavond ga ik alleen het viaduct over (als mijn stijve nek meewerkt......) OK dan!

Komt vanzelf goed (hoop ik)

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 09:34

Lekker stel paarden hebben wij Vingers aflikken Onze Mow is/was dus echt nergens bang van. Altijd braaf en als hij iets eng vond dan ging hij alleen een beetje opgeblazen lopen maar gewoon op mijn stem soms een klein tikje met de zweep en hup overal voorbij.
Vorige week is mijn dochter nog met hem naar buiten geweest samen met een vriendin, nix aan het handje. De volgende dag BINGO gewoon weer aanklooien Boos!
Was het maar angst dan kon ik eraan werken, desnoods met klickertraining of iets dergelijks.
Hij heeft ook zo'n periode gehad met het laden op een veewagen of trailer. Gewoon niet WILLEN altijd even proberen of ie er misschien niet op hoeft. Nou 1x niet willen en dan doorhebben "okay ik weet het ik moet toch" en dan staat ie volkomen ontspannen op trailer.
Nee ik ben bang dat dit heel wat tijd gaat kosten. Leuk is anders

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:10

Vonnie84 schreef:
Mijn paard is bang van niets. Draait gewoon om. Als er 500 meter iets engs staat, stopt ie. Maar toont niet echt heftige emoties van bang zijn (net zoals jij beschrijft). Daarom was, en is, het ook zo moeilijk om te plaatsen of hij een spelletje met me speelt of dat hij echt bang is. Maar ik ga uit van het laatste. Vooral omdat, als we er - eindelijk - langsaf zijn, er altijd een ontzettende harde snuif met diepe zucht valt.


Kijk , en dit is dus de tegenwoordige standaard Rena-reactie.

Toen ik haar kocht was het nog zoals ik hierboven beschreef , echt stevig over de zeik en alleen nog maar willen omdraaien en in zware paniek vluchten.

Dat heb ik omgezet in STILSTAAN en KIJKEN.

Dus als ze nu wat engs ziet , staat alles strak , staat ze stil en WIL ze wegvluchten , maar blijft toch staan.

Gespannen , rillend , koop hoog-oortjes gepriemd kijkend.

Dan laat ik haar zo even kijken , blijf zelf gewoon ontspannen ala maakt niet uit , we gaan er toch wel langs Lachen

Als de ergste schrik eraf is na een paar seconden dan zeg ik tegen haar : ga maar kijken . En dan is het met een hoge kop , gespannen rillend lijfje ,
SNUIF-DRIBBEL-ZWEEF ernaartoe. Weer even stilstaan om te kijken of het enge ding haar niet opvreet Haha!

En dan snuft ze eraan (hevige grommende snuif) en dan gaan we er langs.

Ook zucht van verlichting.

Okee , dan vindt ze het op dat moment ECHT eng.

Maar dit soort streken heeft ze ALLEEN :

- als ze te heftig voer krijgt
- te weinig heeft gedaan de afgelopen dagen
- al een paar dagen niet meer over de weg is geweest.

Rij ik gewoon om de dag een buitenritje op normaal voer , dan is er niks aan de hand en kijkt ze geeneens nar een bos takken , grof vuil aan de weg , Kliko of stenen / paaltjes.

Geef ik haar een slobbertje , heb ik een paar dagen geen buitenrit gemaakt of niet gereden : dan is alles eng.

Dus het is OP DAT MOMENT wel echt eng , maar toch is het overdreven.

Is dat bij de jouwe ook niet het geval misschien , dat het 1 van deze oorzaken heeft ?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 13:17

Ik denk het niet. Die van mij is een lobbas. Echt een sul Haha! Maar te heftig voer Hij staat op dieet.. hij krijgt nog maar 1 kg brok (paard van 1.68 of 1.65 Verward) en 1 schep haver dat het nog vooruit komt in de bak.

Je kan hem gerust een week stil laten staan. Is ook een paard waar je niet elke dag ontzettend hard mee moet werken. En hij staat de hele dag in de wei, dus hij kan zich uitkuren.

En ik stap/rij zeker 5 keer per week over straat.
- met uitstappen na het rijden
- buitenrijden
- een rondje wandelen
- een rondje fietsen met em

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 15:41

Hey heb jij soms mijn pony gestolen?
Mijnes is precies hetzelfde, inmiddels stap ik bij bepaalde plekken af omdat ik weet dat hij gaat kloten. Ik ga het gevecht niet meer met hem aan. Ik heb geen zin meer om een uur lang te slaan en te schoppen.
Maar misschien nog een paar tips; loopt hij ook echt de sloot in of dreigt hij alleen maar, anders werkt het misschien om hem met zijn neus naar voren de sloot in te rijden, niet echt natuurlijk maar dat je paard een andere uitweg wil zoeken (en dus jou richting op).
En misschien zn achteruit gebruiken?
Alvast instappen in de bak en het paadje in een flinke draf, bij elk moment dat hij langzamer gaat een tik.

Cars

Berichten: 1929
Geregistreerd: 29-12-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:41

Ik ben deze week weer begonnen met rijden(sleutelbeen gebroken na valpartij) en we zijn weer voor een deel terug bij af.....
Op de heenweg (ik kan gelukkig direct een breed pad op)loopt meneer te treuzelen dat wil je niet weten..stilstaan..spoken achter een bosje zien..even een stapje ...weer verstenen.AAGHHH!!!!!!
Als we helemaal in het bos zijn komt het gellukkig helemaal goed maar de eerste paar kilometer.....ik schaam me soms dood hoe ik op mijn paardje zit.....na een paar keer drijven,moet ik hem soms een rotschop geven,maar zodra hij hier doorheen is luistert hij wel naar mijn hulpen.
Overigens mensen die zeggen dat je het langer moet volhouden als het paard moeten eens op mijn KOUDBLOED gaan zitten...ik heb ooit eens ergens ong. 45 min. stilgestaan omdat hij links wilde en ik rechts(heb maar een spelletje op mijn gsm gedaan en wat peukjes gerookt) we zijn natuurlijk wel rechtsaf gegaan.... Haha!

pmarena

Berichten: 48143
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 17:57

Vonnie84 schreef:
Ik denk het niet. Die van mij is een lobbas. Echt een sul Haha! Maar te heftig voer Hij staat op dieet.. hij krijgt nog maar 1 kg brok (paard van 1.68 of 1.65 Verward) en 1 schep haver dat het nog vooruit komt in de bak.

Je kan hem gerust een week stil laten staan. Is ook een paard waar je niet elke dag ontzettend hard mee moet werken. En hij staat de hele dag in de wei, dus hij kan zich uitkuren.

En ik stap/rij zeker 5 keer per week over straat.
- met uitstappen na het rijden
- buitenrijden
- een rondje wandelen
- een rondje fietsen met em


Hahaha , nee , dan lijkt het me niet dat 1 van ''mijn'' redenen de oorzaak zijn... die van mij staat overigens ook hele dagen op de wei , maar dat maakt niet uit

Overigens lijkt haver vrij funest te zijn voor haar moed en stoerheid ,
dat is wel typisch dat echt bepaalde soorten voer de bangepieperd in haar los maken Lachen

Zou het dan toch gewoon etteren / onwil zijn bij die van jou ?

Maar hopen dat hij er weer overheen groeit Haha!

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 18:37

Er zit in een koudbloed meer karakter dan in welk ander paard dan ook Knipoog Als ze iets niet willen doen ze het gewoon niet Boos! je moet ze 'breken' Die van mij wilde de eerste keer de veewagen niet op: rechtovereind en slaan (naar mij ) met zijn voorbenen. Toen leasde ik hem nog en de toenmalige eigenaar stond erbij te kijken. Vervolgens pakte hij een eind hout en op het moment dat ie het weer flikte heeft ie um toch een knal voor zijn kanus verkocht.......... Daarna heeft hij het nooit meer gedaan. Nu zit ik in een soortgelijk schuitje alleen........ ik moet eerste een liter Bacardi op hebben voordat ik de uitdaging aanga Party!! hij dreigt namelijk de sloot in te gaan. Als en ik herhaal Als ik ooit zover kom dan is het over. Dat weet ik zeker maar ja................

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 18:55

CarS"]
.ik schaam me soms dood hoe ik op mijn paardje zit.....na een paar keer drijven,moet ik hem soms een rotschop geven,maar zodra hij hier doorheen is luistert hij wel naar mijn hulpen.
[/quote]

Ik ben blij dat er hier meerdere zijn. Als je mij ziet buitenrijden, zou je ook verwachten dat ik nog geen B proef kan rijden.

[quote="CarS schreef:
ik heb ooit eens ergens ong. 45 min. stilgestaan omdat hij links wilde en ik rechts(heb maar een spelletje op mijn gsm gedaan en wat peukjes gerookt) we zijn natuurlijk wel rechtsaf gegaan.... Haha!


Wahahaha geweldig Haha! ik lig hier echt in een deuk (meer omdat ik het zo herken, maar als je het opschrijft bedenk je pas.. huhm laat maar)


Maar ik ben eigelijk best blij dat jullie ook zo'n paarden hebben. Ik dacht namelijk dat ik de enigste was.....
Serieus, ik ben blij dat ik lotgenoten heb gevonden.

Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 19:06

Me2 Haha! Haha! Haha!

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:19

Een welsje waar ik eerst altijd op gereden had, deed dat bij mijn jongere zus ook. Voornamelijk op de terugweg naar huis. Met de kont de sloot in en was vervolgens niet meer voorwaarts te krijgen!
Ik reed dan altijd gewoon maar door mijn mijn paard, uiteindelijk kwam ze er dan wel achteraan (maar heeft lang geduurd voordat wij dat doorhadden) Echt een gevaarlijke gewoonte om helemaal gek van te worden. Ik heb het altijd gezien als uitproberen. Oplossing heb ik helaas niet, sterkte

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 21:37

me3 Haha! gaat die eikel stilstaan, doet gewoon geen stap meer en ik maar schoppen Bloos! sliert auto's erachter die er niet langs kunnen, de ene roept: "je hebt die zwep niet om z'n oren schoon te maken, geef hem een mep", de ander: "niet slaan dat is dierenmishandeling"

Eraf stappen doe ik echt nooit, want aan de hand is ie helemaal niet te hanteren!

Vandaag had ik geen tijd, dus alleen gevoerd (1/2 kilo mülsi, 1/2 kilo brok, kilo peen, knoflookjes en olie en 1 appeltje voor de dorst), dat is toch niet teveel voor een koudbloed van 600 kilo (1.50) die 24/7 op een hele kale wei staat.....hij is overigens wel erg slim: hij gaat IN de sloot staan en vreet de kanten leeg, hij kan er zelf uitkomen, die ukkies waarmee hij op de wei staat niet Tong uitsteken