maximum leeftijd voor paard laten ruinen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

maximum leeftijd voor paard laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 09:31

ik zit erover te denken om een paardje te kopen, maar het is een 4-jarige hengst. dat hij hengst is maakt mij zelf niet zo heel veel uit, maar hij zou bij merrie komen te staan in de wei ed.
heeft het dan zin om dat paard nog te laten ruinen of niet?

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 09:45

Ja hoor, dat kan nog best. Het kan wel zijn dat je paard toch ietsmeer hengstengedrag blijft, maar dat hoeft niet. Waar je wel rekening mee moet houden is dat een hengst nog enkele weken vruchtbaar blijft na het castreren, dus dat je hem niet meteen in een wei met merries zet.

Meestal is het wel zo, dat ze bij oudere paarden (weet niet of dat met 4 al is) de operatie liever onder kliniek omstandigheden doen, dan bij je thuis in de wei, zeg maar, omdat er een iets groter risico aan zit, maar hoe dat zit, kun je het best aan je dierenarts vragen.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 09:51

ok dankje.. weet je ook wat de kosten daar ongeveer van zijn?
bij je thuis is dat ongeveer €200 geloof ik (bij een shet) zal in een kliniek heel veel duurder zijn?

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 10:15

Mijn ruin is op 12 jarige leeftijd geruind, dat is gebeurd bij de faculteit Utrecht. Dat kostte mij toen ƒ 500 (excl vervoer er naartoe) Hij heeft daar ruim 1 week gestaan.
Als je paard nog nooit heeft gedekt dan zal zijn hengstengedrag voor een groot gedeelte veranderen (mijn paard kan helaas niet bij merries, hij dekt ze nog steeds, maar goed hij was natuurlijk ook al 12 jaar toen hij werd geruind)