Van draver naar rijpaard?.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Van draver naar rijpaard?.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-03 19:47

Ik heb net een draver aangeboden gekregen. Als hij veel moet trainen op de renbaan krijgt hij dikke pezen. dmv maand rust is hij wel gewoon te gebruiken als rijpaard.

Maar ik moet hem dus helemaal omscholen tot rijpaard! Is een doorgaans draver een goed rijpaard? Ik weet wel van dravers in de springsport maar in de dressuur?

En wat wordt er ongeveer betaald voor een draver van rond de 5-8 jaar wat een ruin is?

Welke bokkers (met eventueel dravers ervaring) kunnen mij helpen?

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:28

iemand bij ons op stal heeft een draver die ze nu al maanden aan het (proberen) om te scholen is. ieder paard is natuurlijk anders, maar als ik haar bezig zag zou ik het geduld er niet voor hebben. de eerste maand is ze bezig geweest met leren vooruit stappen (achteruit rennen deed ie...) en daarna heel langzaam verder, maar het blijft een draver, dus met rustig draven gaat ie als een kameel lopen met eerst de ene kant beide benen dan de andere kant beide benen naar voren en galopperen begint nu ietsjes beter te gaan, maar dat kan hij alleen heel hard, wat dus niet zo lekker is voor de rest van de mensen in de bak...

ik weet niet hoe dat allemaal bij de draver die jij aangeboden kreeg zit, maar ik geloof dat het bij die waar ik dus ervaring mee heb minstens een jaar gaat duren voor het een beetje redelijk rijpaard wordt.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:30

Dravers zijn fijne, werkwillige dieren met hun voor- en nadelen. Het is wel per paard verschillend, je hebt (zoals bij elk ras) drukke en rustige exemplaren, en de aanleg voor de galop verschilt ook erg.

Ik heb zelf heel veel dravers onder het zadel gereden, met mijn eigen merrie ook dressuurwedstrijden gereden, met leuke resultaten. Natuurlijk moet je niet verwachten erg ver te komen, maar L2 moet toch wel haalbaar zijn. Leer een draver eerst netjes nageeflijk lopen in draf voor je aan de galop begint, dat kan je het beste eerst aan de longeerlijn oefenen zodat hij er vertrouwd mee raakt, en je hem eventueel op een stemcommando aan kan laten galopperen, dat maakt galopperen onder het zadel een stuk makkelijker.

En de prijs? Tsja, net wat je er zelf voor wil geven, maar al te veel mag dat niet zijn hoor!

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:50

ik heb zelf ervaring met het omscholen van een draver naar rijpaard. Bleek een uitstekend springpaard te zijn was een ideaal wandelpaard en inderdaad een L2 proef wel aan maar zover zijn nooit geraakt op wedstrijd gebied. Springproeven reed ik wel niet omdat ik hem niet kon houden het hele parcours door maar met een andere meer ervaren en betere ruiter kon hij dat makkelijk aan. Ik heb hem 2 jaar gehad maar toen heb ik verkocht omdat ik een merrie wou om mee te rijden en te fokken. Je moet wel paard per paard bekijken maar in principe zijn ze allemaal wel om te scholen of je moet natuurlijk van echte rotkarakters hebben maar dan toch.

Binar

Berichten: 1687
Geregistreerd: 23-12-01
Woonplaats: Schipluiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 20:52

Mijn paard, Biz, is ook een draver, toen ik hem net had kon hij niet goed galopperen. Volgens mijn instructeur (z2 ruiter) zal galop dan ook altijd zijn moeilijke kant blijven, maar dat geeft niets... Hij kan nu zelfs sinds kort superrustig galopperen aan de teugel, zowel links als rechtsom... (Mijn instructeurs mond viel pas bijna open van verbazing omdat hij niet had verwacht dat Biz dit zo snel voor elkaar zou krijgen..dit geldt ook voor wijkend draven, af en toe schouderbinnenwaarts en keerwending om de voorhand)
Misschien kan dit idd niet met elke draver, maar die ik ken zijn allemaal goed ingereden
Succes met het maken van een keuze!
Groetjes Anuschka

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:32

Wij hebben zelf vier dravers en ik heb meerdere zelf onder het zadel gereden. Op het moment ben ik zelf ook een vierjarige merrie bezig enigzins onder het zadel te krijgen. Ik heb een tijdje geprobeerd om maar gewoon onder het zadel te beginnen, maar dit is er eentje met gebruiksaanwijzing. Nu ben ik erg intensief aan het longeren geslagen Haha! en dat begint al vruchten af te werpen
Over het algemeen vind ik dravers erg fijn om te rijden, met een extra versnelling Haha! Het ligt ook maar net aan het paard zelf of het een beetje aanleg voor de dressuur heeft... Ik denk dat ze voor een ruin van 5-8 jaar niet meer als 1500 euro kunnen vragen, en da's al vrij veel. Let op dat ze je niet afzetten hoor Geld, geld! Haha!

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 23:56

Het scholen van een draver is niet makkelijk, ze zijn wel heerlijk om te rijden. En erg snel!! en ja, hoeveel zou je voor zo'n paard neerleggen... Denk dat je tussen de 1000 en 2000 gulden wel netjes zit hoor

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 08:31

die van mij heeft een klein beetje meer gekost dan de slachtprijs. Was zogenaamd versleten op zijn benen. 6 maanden complete rust in de wei en hij was zo goed als nieuw. Ik heb nog wel ergens foto's van hem liggen van in het begin dat we hem hadden en van op het eind dat ik hem had. Kan je mooi het verschil eens zien. Wil ze hier wel plaatsen hoor dit weekend.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 08:31

Heb ook een draver gehad, en ben het helemaal met Prommertje eens!
De mijne liep ook L2 maar dat blijkt eerder een uitzondering te zijn en kost heel veel trainen!
Pobleem is ook de galop en een hoop dravers zullen dat waarschijnlijk nooit onder de knie krijgen.

Het ligt er gewoon aan wat je zoekt; zoek je een paard om lekker mee buiten te rijden en af en toe te lessen dan zal een draver je beste vriend zijn.
Buiten zijn ze vaak onverschrokken en niet zo heet maar lekker koel in hun hoofd (altijd uitzonderingen natuurlijk).
Maar wil je dressuur rijden dan kan je beter voor een ander paard kiezen omdat de kans dat je niet ver met hem komt groot is.....het kost allemaal wat meer tijd en werk om hem "goed" te krijgen en hij zal waarschijnlijk niet ver komen.....
Stel dat je over 3 of 4 jaar toch verder wil in de dressuur dan moet je er misschien wel voor kiezen om hem te verkopen omdat hij niet verder kan.....en dat is een zware keuze!

Zoek een paard dat past bij wat je wil en wat je van hem verwacht!