rijden na hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 10:09

Ik wil jullie iets voorleggen. Mijn paard is 3 maanden geleden hoefbevangen geraakt en heeft een lichte kanteling het ene voetje iets meer dan het andere.
Het rijden hadden we weer opgepakt rustig aan vooral stappen en een klein beetje draf en ongeveer 20 tot 30 minuten 4 keer per week en dat ging goed. Ze heeft nu een terugval en wil als ze belast wordt niet graag draven en ook aan de longe niet en word kwaad dus laat ik haar op het moment alleen aan de hand stappen. Ze loopt heel de dag buiten en in de wei is ze gewoon vrolijk. Ze word nu ook behandeld door een homeopaathe. Ik weet niet of ik haar nu moet laten bewegen want dat is goed voor de bloedsomloop terwijl ze het niet prettig vind of voorlopig lekker buiten laten lopen en even niks van haar vragen. Een tijd geleden heb ik deze vraag ook op medisch gesteld aan Offereins en raadde aan dit paard te laten bewegen maar als het op deze manier moet met veel tegen zin wil ik haar dat ook niet aan doen. Graag reacties misschien heeft iemand van jullie hetzelfde meegemaakt?

[Edit Karin] algemene titel aangepast [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-17 10:14 ]</font>

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 10:13

Je zegt dat je een terugslag hebt gehad... is het hoefbeen verder gekanteld? Lijkt me belangrijk om te weten hoe het paard verder belast kan worden. Je paard geeft immers aan dat het draven en longeren te veel is.
Het kantelen van het hoefbeen is een onomkeerbaar proces... het kan betekenen dat je paard niet weer geschikt wordt om te gebruiken... verder onderzoek is dus nodig, met een foto. Soms is aangepast beslag nog een optie...

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 10:22

Ze heeft apart beslag met een hoefpad en silliconen. Als ze in de wei loopt dan draaft ze vaak wel weg en doet ze er nog een galopje achteraan dus ik denk niet dat haar hoefbeen weer meer gekanteld is. Ze heeft ook geen tweede aanval gehad voel elke dag haar benen en hoeven goed na of ze warm zijn en masseer haar kroonrand met Silvang olie om gistoffen te verwijderen en de bloedsomloop te verbeteren. IK ben nu twee dagen met de druppels van de homeopaathe gestopt want zij wilde weten of ze misschien dat op reageerde maar ik merk nog niet veel verschil en dat moest binnen twee of drie dagen wel merkbaar zijn dus ik moet haar ook morgen terugbellen hoe het staat en waar me mee verdergaan. Ik baal zo ontzettend want het ging zo goed met haar en ze heeft in haar 6 jarige leventje al zo veel pech gehad. Heb net de dierenarts nog gebeld en het hoefbeen kan niet verder kantelen als ze geen nieuwe aanval heeft gehad en dat heeft ze gelukkig niet.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nathalie w op 2001-09-17 11:25 ]</font>

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 10:58

Hoi, heeft de weidegang geen negatieve invloed??Of staat ze in een wei 'zonder eten' ?
Zoals ik in mijn PB al zei hebben wij Sjimmy gekocht toen zij al bevangen was geweest, ik weet niet precies hoe de vorige eigenaar dit heeft aangepakt. Ze is wel een typische hoefbevangen paardje, met van die flappende voorhoeven. ik zou haar heel graag zonder ijzers willen zetten maar ik weet niet of dit bij haar kan, de meningen van iedereen verschillen enorm. Ze heeft wel 2 gekantelde hoefbenen...

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-01 11:17

Hoi Vera,

Ik heb ze ontvangen duurde wat langer dan normaal.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nathalie w op 2001-09-17 11:23 ]</font>