Rubberen bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DEfjord
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-05-03

Rubberen bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 18:38

Ik zat net op divoza.nl te kijken en hier zag ik dus een rubberen watertrens. Dit staat erbij:

'Met rubber beklede bitten werken prima bij paarden die moeilijk in de mond zijn. Paarden die niet willen onstpannen krijgen door het zachte rubber de neiging te gaan kauwen.'

Zou dit wat zijn voor mijn pony? ik heb mijn pony zoizo nog nooit op dr bit zien kauwen en is ook eigelijk bijna nooit ontspannen tijdens het rijden.

Nu weet ik dat ik het ook rijtechnis moet oplossen, maar zo'n bit kan toch geen kwaad en kan me wel helpen? of zie ik dit verkeerd?

Mijn pony is ook erg hard om dr mond en dit staat er ook bij:
'Ook hard in de mond geworden paarden kunnen een tijdje op rubber worden gereden om de mond te laten herstellen'

Wat denken jullie? het lijkt me ook fijner voor een paard een bid met rubberen bekleding ipv metaal.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:43

Een rubberen bitje is nooit verkeerd. Maar je moet wel ook een rustige inwerking van de handen hebben. Anders blijft die hard in z'n mond. Ze gaan inderdaad meer kauwen. Het bit van te voren een beetje nat maken is wel fijn, schuimen ze in no-time! Mijn pony heb ik er niet lang mee gereden want ze kreeg er erg droge mondhoeken van. Dus ik heb haar daarna weer op een enkel gebroken trensbitje gereden. Handen moet je gewoon super licht houden, en niet trekken als die vast zit in z'n mond. Veel overgangen rijden, er zijn zat topic's hier waar je wat van kan opsteken:)

Rubberen bitje is inderdaad een bit om de mond weer beetje te laten herstellen. En vooral als ze zo hard in de mond zijn!

Succes!

Groetjes BounceBabe

DEfjord
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 19:08

Bedankt voor je reactie, het kan dus nooit kwaat om het te proberen?!

Maar is het met zo'n bid ook zo dat ze er dan beter op reageerd??
Werkt het scherper in of juist zachter?

DEfjord
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 19:10

Scherper denk ik bij nader inzien, omdat je zegt dat je een rustige inwerking van handen moet hebben.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:15

Het is een zacht bit! Stel dat het een hard bit was, dan werd zijn mond ook alleen maar harder!

En tja die handen, daar bedoelde ik gewoon je rijkunst mee. Stel dat je veel trekt en zaagt! En van een rubberen bit gaan ze inderdaad meer kauwen.

doeggg Haha!

DEfjord
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 19:24

Nee ik trek en zaag niet in haar mond.

Maar bedankt !!

carola

Berichten: 8686
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:28

BounceBabe schreef:
Een rubberen bitje is nooit verkeerd. Rubberen bitje is inderdaad een bit om de mond weer beetje te laten herstellen. En vooral als ze zo hard in de mond zijn!

Succes!

Groetjes BounceBabe


FOUT FOUT FOUT!!!

Dat is de grootste denkfout die heel veel mensen maken. Rubberen bitjes (die zwarte) zijn helemaal NIET vriendelijk! Ze zijn juist heel vervelend voor een paard.
Maak jij rubber maar eens nat en wrijf er een paar keer overheen. Wat voel je dan? Juist, dat is stug en niet prettig.

Ik kan je wel van die witte, kunststof bitjes aanraden. Happy Mouth bitjes ofzo heten die. Die zijn wel lekker vriendelijk en niet stug (glad dus).

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:30

hmm.. volgens mij heb ik ook wel eens ergens hier op bokt gelezen over dat ze wel genoeg speeksel moeten produceren omdat het anders nogal pijnlijk kan zijn; stroef e.d.

We hebben zelf een rubberen stang, maar dan wel een flexibele. Daar reed mijn vader een van onze jonge paarden mee, en hij heeft het ding daar jaren geleden ook al voor gebruikt. Bevalt ons in ieder geval goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 19:33

Sluit me volledig bij Carola aan.

Rubber is stroef en helemaal niet prettig.
Helaas word dit wel vaak gedacht. Huilen
Ga er idd zelf maar eens met je vinger over, dan voel je dat het stroef is.

De kunstof bitjes zijn idd wel zacht en ook niet stroef.
Alleen moet je bij die bitten oppassen dat ze er niet op kunnen kauwen, want dan bijten ze die meteen stuk en zitten er vlijmscherpe halen aan.
Dus elke dag controleren.

DEfjord
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 20:06

oke, dus ik kan dus beter GEEN rubberen bit halen, omdat het naar is voor het paard.

Maar die Happy Mouth bitjes zijn beter en hebben dezelfde werking? Dus ze gaat erop kauwen en loopt wat ontspannender en beter?

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:13

Happy Mouth bitten zijn van kunstof, met appelsmaak. Ik heb er geen ervaring mee. Mijn paardjes lopen nog steeds geweldig op bustrensjes of een dubbel gebroken trensje, dus ik probeer het ook nooit anders. Haha!
Of een rubberbit naar is voor het paard weet ik niet. Ik vind zelf dat onze tweejarige daar juist beter op loopt als op een gewone bustrens. Ik gebruik er trouwens wel weer bitringen bij...

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 20:47

Marilyn loopt op een Happy Mouth, dit is der tweede eerst hadden we een gebroken bustrens, nu een dubbel gebroken watertrens.

Fijne bitjes, ze gaan er zeker weten meer op kauwen, alleen Marilyn iets te, die heeft van der vorige een stuk afgebeten.
Tsja en dan ga ik er niet mee verder rijden want dan wordtie onwijs scherp.
Schuimen deed ze ook meer.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 22:20

daarom heb ik mijn pony maar tijdelijk met zo'n bit gereden want ik merkte al snel dat haar mondhoeken erg droog werden...........mooi weet ik ook weer eens dat ik het fout heb Lachen leer ik weer van! Mijn pony loopt trouwens ook beter op een trensbitje dan op een rubberen stang. En bovendien die ringen knijpen ook enorm. Ok bitringen zijn de oplossing dan maarja.

Groetjes Haha!