scheren in de zomer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

scheren in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 10:08

hallo,

hebben jullie ervaring met scheren in de zomer? zo ja, waarom heb je het gedaan en hoe gaat het met het winterhaar de volgende winter?

groetjes skippie

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:26

Ik heb m'n paard deze zomer geschoren. Hij kan niet zo goed tegen de hitte, en om hem een handje te helpen heb ik hem maar geschoren.
Ik had eerst vrij lange messen erop zitten (502 van Aesculaap), toen waren ze bot, nieuwe gehaald (511 van Aesculaap), nou, dan is ie dus echt glad he Haha!

Voordelen:
* ze kunnen onder het rijden de warmte makkelijker kwijt
* ze zijn niet zo snel vies. Zowel mestplekken zijn er veel makkelijker af te poetsen, zand krijg je makkelijker weg en als hij gaat zweten wordt hij niet zwart van het zand, en gaat niet schuimen.

Nadelen:
* de bescherming van de vacht tegen zowel hitte, kou en de zon valt weg.
* je moet een beetje opletten als het 's nachts kouder wordt.

Ik heb nog geen ervaring met hoe zijn wintervacht gaat worden, maar ik neem aan dat hij gewoon gaat verharen en zo zijn wintervacht gaat aanzetten. (die er overigens hoogstwaarschijnlijk ook weer afgeschoren wordt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:51

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar volgende week gaat Milena toch echt onder het mes. Ze zit zo dik in haar vacht dat ze er echt last van heeft met trainen. Al tijdens het losstappen en de gymnastiekoefeningen wordt ze nat, echt niet normaal. Vervolgens moet ik haar dus wel afspuiten (ivm vliegen de volgende dag) en staat ze dus de hele nacht nat op stal.... Jakkes. We zien wel wat het wordt met de vacht in de winter. Vorige winter heb ik 'r ook drie keer geschoren, dus misschien gaan we deze keer wel voor de vier Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 19:17

Maar waarom wil je d'r nu eigelijk nog scheren?? De zomer is (hopelijk zo'n beetje) over zijn hoogtepunt heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:33

In mijn geval omdat Mileen zo dik in d'r vacht zit dat ik haar nauwelijks serieus kan rijden zonder haar een hele nacht zeiknat op stal te hebben staan.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:52

De enige reden waarom ik een paard in de zomer zou scheren is, omdat ze een ziekte hebben waardoor de haren lang worden en gaan krullen of paarden die niet door hun wintervacht heen komen.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:35

Mijn paardje is zijn wintervacht ook niet kwijtgeraakt, nou zat 'ie niet heel dik in het haar (in de winter was hij juist veel korter dan de andere paarden bij mij op stal) maar er is dus weinig veranderd. Hij staat ook een tijdje stil vanwege een blessure dus het is geen echt probleem. Met die hittegolf dacht ik er ook over om 'm te scheren maar dat werd me toch afgeraden omdat inderdaad het 'bio-ritme' verstoord zou worden. Ik ga gewoon heel vroeg eind van de zomer met dekens beginnen dit keer zodat hij niet veel meer haar krijgt voor de winterperiode. Volgend voorjaar maar goed lijnzaadolie voeren enzo, dan zie ik wel weer.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:43

Ik heb hier ook al over na zitten denken, want mijn verzorgpony heeft ook heel veel haar dat hij niet zo makkelijk verliest. Maar de eigenaar wil hem niet scheren, want dat blijf je zien zegt ie. En zeker toen het heel warm was, stond hij al heeel erg te zweten zonder iets gedaan te hebben!!! Dus dan moet hij toch gewoon geschoren worden, of nie?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:43

we hebben de fjord van loulou dit jaar ook geschoren, in mei , een fjord heeft nou eenmaal een veel dikkere vacht als een paard wat hoger in het bloed staat, loulou heeft er superveel plezier van gehad , want met crossen is zo'n dikke vacht niet echt een pretje!
ze had meteen na het scheren weer glans op d'r vacht en ook varkensharen heeft ze niet gekregen, ik weet zeker dat we het komende zomer weer doen! echt een aanrader voor oa fjorden die in training staan met dat warme weer!

wat minder prettig is, is dat de haren in de zomer veel korter zijn , dus bregje had n beetje erge jeuk na het scheren Tong uitsteken:P

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 17:46

supertygetje schreef:
Ik heb hier ook al over na zitten denken, want mijn verzorgpony heeft ook heel veel haar dat hij niet zo makkelijk verliest. Maar de eigenaar wil hem niet scheren, want dat blijf je zien zegt ie. En zeker toen het heel warm was, stond hij al heeel erg te zweten zonder iets gedaan te hebben!!! Dus dan moet hij toch gewoon geschoren worden, of nie?


zolang ie geen zware arbeid moet verrichten , lijkt me een beetje zweten met die hittegolf echt niet zo'n groot probleem hoor!
ik vind scheren alleen nodig als een paard een te dikke vacht heeft voor de zware training (bijvoorbeeld cross!)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:18

crossmonster schreef:
wat minder prettig is, is dat de haren in de zomer veel korter zijn , dus bregje had n beetje erge jeuk na het scheren Tong uitsteken:P


Jaaaaa, die stomme haartjes zitten dan echt overal. Maar dan ook overal (ja zelfs daar ja Haha!) en het ergste: in m'n bh. Dus constant jeuk, en maar niet krassen in het bijzijn van andere mensen Schijnheilig

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 18:46

Vonnie84"]
[quote="crossmonster schreef:
wat minder prettig is, is dat de haren in de zomer veel korter zijn , dus bregje had n beetje erge jeuk na het scheren Tong uitsteken:P


Jaaaaa, die stomme haartjes zitten dan echt overal. Maar dan ook overal (ja zelfs daar ja Haha!) en het ergste: in m'n bh. Dus constant jeuk, en maar niet krassen in het bijzijn van andere mensen Schijnheilig
[/quote]
whaha jah idd
swinters doe ik altijd een glad trainings of regenpak aan, wat ik lekker tot bovenaan kan vastsnoeren...maar jah als het warm is, dan ga ik echt niet die warme kleren aantrekken Tong uitsteken