hoe schadelijk zijn te lange tanden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

hoe schadelijk zijn te lange tanden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 22:35

heeey,

Ik vroeg me zo af, hoe schadelijk te lange tanden zijn. Want mijn verzorgpaard heeft volgens mij te lange tanden en nu had hij eerst een sperriempje aan zijn hoofdstel en dat hebben we er nu afgehaald en nu was hij wel liever, maar dat kan ook toeval zijn. Het verschil was vooral dat hij eerst heel veel bokte enzo en nu niet meer. Dus ik vroeg me af denken jullie dat dat er iets mee te maken heeft en dat dat riempje te veel druk gaf op z'n tanden ofzo of dat dat puur toeval is. Het paard is trouwens 16 jaar oud.

Nou, ik ben benieuwd,

Supertygetje

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 00:57

Als ik jou was zou ik eens een "paardentandarts" erbij halen. Gezien je paard a; wat ouder wordt gaan de tanden anders staan, dan staan ze niet meer recht op elkaar en dan kunnen ze niet goed meer slijten en dan groeien ze teveel. Zo'n tandarts fijlt de tanden dan bij, geen bijzondere ingreep, maar waarschijnlijk wel noodzakelijk.
Zorg er in ieder geval dat je paard genoeg hardvoer krijgt!
Betreffende het sperriempje, je hebt kans dat je de tanden van je paard op die manier in zijn tandvlees duwde of in zijn lip, niet zo'n pretje dus, controleer ook even of je paard geen haken aan zijn kiezen heeft, die haken kunnen bij het bit in de weg zitten en kan heel erg pijn doen!
Laat zowieso even de veearts / tandarts ernaar kijken dan komt het allemaal goed.

Groetjes Tessa

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:18

haal inderdaad de paardentandarts er bij
want als je gelijk heb
is dat ook niet prettig voor het paard
en en krijgt hij misschien ook haken
en kan hij dan niet meer eten

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 13:28

lunatje schreef:
Als ik jou was zou ik eens een "paardentandarts" erbij halen. Gezien je paard a; wat ouder wordt gaan de tanden anders staan, dan staan ze niet meer recht op elkaar en dan kunnen ze niet goed meer slijten en dan groeien ze teveel. Zo'n tandarts fijlt de tanden dan bij, geen bijzondere ingreep, maar waarschijnlijk wel noodzakelijk.
Zorg er in ieder geval dat je paard genoeg hardvoer krijgt!
Betreffende het sperriempje, je hebt kans dat je de tanden van je paard op die manier in zijn tandvlees duwde of in zijn lip, niet zo'n pretje dus, controleer ook even of je paard geen haken aan zijn kiezen heeft, die haken kunnen bij het bit in de weg zitten en kan heel erg pijn doen!
Laat zowieso even de veearts / tandarts ernaar kijken dan komt het allemaal goed.

Groetjes Tessa


Ik zal het tegen de eigenaren zeggen. Dat was ik ook al van plan, maar ik wilde alleen weten of ik de juiste conclusie had getrokken. Bedankt voor de reacties!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 17:53

Bokken is niet echt een gevolg van tandproblemen. Bokken duidt eerder op problemen in de rug.
Ik zou het paard idd eens laten nakijken.
Lange tanden hebben tot gevolg dat een paard zijn eten niet goed kan verwerken. Dat kan leiden tot problemen met het spijsverteringskanaal: kolieken, slokdarmverstopping, etc. Als je verzorgpaard dus echt te lange tanden heeft is het belangrijk dat daar zsm iets aan wordt gedaan!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:01

Linda250 schreef:
Bokken is niet echt een gevolg van tandproblemen. Bokken duidt eerder op problemen in de rug.
Ik zou het paard idd eens laten nakijken.
Lange tanden hebben tot gevolg dat een paard zijn eten niet goed kan verwerken. Dat kan leiden tot problemen met het spijsverteringskanaal: kolieken, slokdarmverstopping, etc. Als je verzorgpaard dus echt te lange tanden heeft is het belangrijk dat daar zsm iets aan wordt gedaan!


Ik ken het paard want ik verzorg hem ook (nouja eigenlijk de shet die er bij staat maar goed......). Hij bokt soms wel en soms niet....gisteravond was hij superlief en niet 1 bok gegeven terwijl de avond ervoor heeft hij eigenlijk niks anders gedaan dan steigeren en bokken.
Van de tanden word dus ook z.s.m. gezegd Lachen en dan zal die man er wel iets aan doen.

supertygetje

Berichten: 2918
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 21:42

Ik wilde alleen maar weten of dat bokken er iets mee te maken had dat hij lange tanden had. Ik snap ook wel dat er iets aan gedaan moet worden, maar dat gaat gewoon moeilijk omdat het mijn paard niet is... vandaag was ie btw weer heel lief, zonder sperriempje...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:38

Ik bedoel mijn berichtje niet als een aanval op een van jullie. Wil alleen maar zeggen dat het niet zo makkelijk te zeggen is waar de problemen liggen. Zeker niet vanachter een computer.
Maar bokken en steigeren kan ook aangeleerd gedrag zijn, en hoeft niets met tanden te maken te hebben.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:56

Er is eens een paard geweest met te lange voortanden. Hij kan dus niet goed meer eten. En dat is heel belangrijk voor een paard. Het paard vond het zelfs zo belangrijk dat hij zijn eigen onderkaak maar had gebroken door er net zo lang mee op de voerbak te slaan. helaas. Geen goede oplossing. Omdat hij nu niet meer bereden kon worden hebben ze hem laten inslapen...