Jamaica doet "raar" met bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 17:24

Als ik jamaica haar hoofdstel (gecom. neusriem) omdoe, gaat ze overdreven met het bit lopen spelen (dubbelgebroken watertrens). Ze neemt het bit gewoon aan als je het hoofdstel in doet, maar daarna lijkt het wel of ze met haar tong probeert het eruit te duwen ofzo, ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
Het maakt niet uit of ze los loopt, vast staat (halster er over) of ik haar bij de teugels heb of niet.. Kortom, wel of geen druk op de teugels maakt geen verschil. Ze is natuurlijk jong en weinig gewend, maar ze heeft al relatief vaak een bit in gehad.
Verdwijnt dit vanzelf? Of zou het mogelijk met wisselen oid te maken kunnen hebben?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:32

Van mijn buurvrouw heb ik geleerd dat je bij hele jonge paarden eerst de neusriem vrij strak moet doen zodat ze niet met het bit kunnen gaan lopen te klieren, en wanneer ze het allemaal wat beter gewend zijn kan ie wel een gaatje losser....
Ik vond het ook wel een beetje zielig, maar ze krijgen er niks van en het werkt goed, ik heb het bij Mika een paar keer gedaan en nu kan ie gewoon op een normale stand en ze loopt ook niet meer te klieren.....

Groetjes Sonja

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 17:36

de neusriem zit normaal, is een aansnoerneusriem, vandaar dat ik heb niet TE strak wil doen.
Sperriem kan niet strakker, geen gaatjes meer, en zit IMO strak genoeg

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:37

ik heb het nu trouwens wel over zo'n ik geloof dat het een "bonfire-neusriem" wordt genoemd.....
Zo een met een hoge band over de neus en dan een dun bandje dat schuin naar onderen gaat onder het bit door....weet eigenlijk niet hoe zo een heet.....

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:39

Zit je bit misschien een beetje aan de lage kant waardoor ze de kans krijgt om haar tong erover te gooien?
Je kunt kijken wat ze doet als je het bit een gaatje hoger doet.

Of is ze misschien aan het wisselen??

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 17:41

hmmz, daar heb ik ook aan gedacht, maar het bit hangt gewoon normaal,. met 2 plooitjes in de mondhoek zeg maar.
Haar tong komt trouwens niet eroverheen, maar ze "speelt" er irritant veel mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:42

Alle genoemde opties zijn mogelijk, maar idd denk ik ook aan de mogelijkheid dat het bit misschien wat te laag hangt en daardoor wat uitnodigt tot 'klapperen'.
Ik zie er verder weinig kwaad in, laat maar lekker spelen. Hou het bitje gewoon leuk, lekker een keertje insmeren met stroop, niet de neusriem aan gaan snoeren, daar zijn die dingen niet voor.
Als ze straks gaat werken heeft ze wel wat anders aan d'r koppie dan met dat bitje te gaan lopen klapperen, het stopt vanzelf.
De mogelijkheid van het wisselen is overigens ook erg aannemelijk. Kauwt ze ook veel op touwtjes etc? Lekker wat wilgentakken in haar hok hangen, dan kan ze daar lekker aan knagen!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 17:46

pff, praat me er niet van sonja.
Inmiddels heb ik honey en jamaica uit elkaar gehaald.
Honey's manen zijn in happen 10 cm korten, en haar staart misschien wel 30!! Huilen Ook heeft de stalhouder gister de koppen van de heining palen van jamaica's wei met een of ander spul ingemeerd, omdat ze daar ook aan begonnen was...
Nadeel van dit alles is dat jamaica nu alleen staat (ze kan over de draad wel bij andere paarden, maar ze staat op haar stukje alleen) omdat de stalhouder anders vreest voor de staarten van zijn paarden.
Verder knabbelt ze op alles wat ze te pakken kan krijgen, ook mijn jas, maarja, dat mag ze dus niet, dus knal.
WIlgentakken zou een optie zijn idd. Moet ik maar ind e wei leggen dan, ze staat (nog) niet op stal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 17:58

He jasses, wat zonde van Hon.... Heb je al iets van hertshoornolie of Kribbex geprobeerd? Da's wel zo ontzettend smerig, dan laten ze het wel uit hun hoofd hoor!
Ik zou haar idd ook in de wei lekker wat te knabbelen aanbieden, ik denk dat ze wat last van het wisselen heeft. Hebben ze op de boerderij geen stookhout voor de kachel? Dan kun je even kijken of er berkenstammen tussen liggen, die vinden ze ook errrrreg lekker om kapot te bijten!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 18:06

jah, we hebben een hele stapel hout liggen, zal eens kijken naar berkenstammen dan. Ik denk niet dat ze het me in dank afnemen als ik hun wilgen ga slopen Schijnheilig Ach, dan rij ik wel ff naar de griend.....

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 18:42

Nog even terug naar je bit, je gebruikt een dubbel gebroken watertrens, sommige paarden knabbelen daar idd heel erg op. Een beetje te...

Je zou 't nog 'ns kunnen proberen met een enkelgebroken bustrens, die liggen wat stiller in de mond, heb ik Quieta ook een paar keer mee gereden (op advies van m'n instructeur) toen ze wel heel erg op m'n dubbel gebroken watertrensje ging knabbelen en dat scheelde wel.

Quieta is in de periodes dat ze aan het wisselen is ook veel onrustiger in haar mond dan anders.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 18:49

dan zou ik moeten kijken of iemand op stal een enkel gebroken bustrens in 12.5 heeft (is een normale paardenmaat 12.5?) Ik ben niet echt van plan voor iets wat zeer waarschijnlijk een samenloop van wennen en wisselen een nieuw bit te kopen, wat ik daarna niet meer gebruik (ben namelijk zeer te spreken over dubbel gebroken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 18:54

een 12.5 heb ik nog liggen stef maar een dubbelgebroken ligt stiller dan enkelgebroken hoor, gewoon je bit wat hoger hangen dnek ik

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 18:56

jah, dat dacht ik eigenlijk dus ook Verward (dat een dubbelgebroken stiller ligt)
EN hoger hangen? Ik weet niet (twijfel twijfel) zal morgen even kijken nog, maar volgens mij hangt ie gewoon goed

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 20:12

mmmh hou haar wel in de gaten dat het geen luchtzuiger wordt?? Vooral als ze straks uit verveling overal gaat knagen Verward .
BTW is het niet fijner voor haar om haar nog lekker een jaar in het land te zetten met soortgenoten zodat ze nog een jaar lekker paard kan zijn. Verward

Je kan proberen zodra het bitje in is pepermuntjes te geven. Zodat het bit ook lekkerder gaat smaken. Pling

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 20:16

ze staat in het land hoor pris...
Hmmz, peperemuntjes klinkt ook weer het proberen waard, maar gaat ze dan niet nog meer klieren juist?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 20:24

ze gaat wel meer kauwen maar dat is goed het bit gaat dan lekkerder smaken en zal hem makkelijker accepteren. Vaak maak ikmijn Bit ook niet helemaal schoon dan blijft het bit lekkerder van smaak.

Je moet wel eenverschil zien tussen opp het bit kauwen of duwen op het bit en verzet op het bit Haha! .

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 21:02

Jonger paarden doen dat wel vaker. Barley deed dat met een gecombineerde neusriem ook. Daarom heb ik een lage neusriem gekocht. Ook wel africhtingsneusriem genoemd. En niet voor niets.

De lage neusriem zorgt ervoor dat het bit wat stiller in de mond ligt. Barley hield meteen op met klieren. misschien een tip. Ik ga pas met gecombineerde neusriem rijden als ze wat ouder is

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 22:01

Helemaal mee eens, heet niet voor niks een africhtings- neusriem.
Wel even uitkijken dat de neusriem niet te laag hangt en dan heb je er een goed hulpmiddel aan. Haha!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 22:18

Ik heb altijd een beetje moeite met lage neusriemen, ze moeten echt perfect passen, anders gaan die ringetjes tegen het bit duwen en zit het helemaal niet fijn meer voor 't paard.
Als je paard een smalle neus heeft heb je dat best wel gauw.
Stef, als je een goed passende gecombineerde neusriem hebt zou ik het gewoon nog even zo proberen. Het is tenslotte en jong paard en misschien is het over een paar weekjes wel spontaan weer over.
Ik ben trouwens ook meer fan van dubbel gebroken bitten hoor, maar ja, soms moet je wel 'ns wat anders proberen.
Ik heb er wel eentje hangen (bustrens, 12,5, je mag 'm lenen...
Ik gebruik m'n dubbelgebroken trensje nu lekker weer!

groetjes, Ellis