Castreren , wanneer kan 'ie in de wei bij merries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Castreren , wanneer kan 'ie in de wei bij merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 21:40

Ik vraag me af....

Hier op stal staat een jonge leuke hengst te koop , maar dat verkopen schiet niet echt op...

Nu wordt hij dus gecastreerd eind september als er nog geen kopers voor zijn. Het is de bedoeling dat hij dan lekker bij de andere paarden op de wei kan , hij staat nu helemaal alleen achter het huis terwijl de rest een stukje verderop staat.

Hoe lang moet je wachten na de castratie , voordat hij veilig tussen de andere paarden kan ?

Voorheen (tot begin dit jaar) stond hij ertussen , totdat hij dekneigingen kreeg. Toen heeft hij nog een tijdje in de wei ernaast gestaan totdat dat ook niet meer betrouwbaar was. Hij is nu 2 jaar.

Enig idee hoe lang het na de castratie duurt voordat het pas verstandig is om hem tussen de dames te plaatsen , en waarom die tijd ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 21:43

Na 6 weken kan hij de groep in. Voor die tijd heb je nog steeds kans op een geslaagde dekking Haha! that's why *LOL*

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 21:54

Aha , dat bedoelde ik dus , toppie Son OK dan!

Hij komt trouwens wel in een gespreid bedje , want alle dames zijn gek op hem Haha!

Ik vraag me trouwens ook af of het probleem zich niet voor zal doen , dat hij toch spontaan de dames bespringt Verward

Ik bedoel , het zal vast wel een groot voordeel zijn dat hij dat gedrag nog nooit ''geleerd'' heeft , maar misschien zit het er van nature wel al in Verward

Bvb. die van mij is echt zo geil als boter als ze hengstig is , die verkracht dat knulletje gewoon als ze de kans krijgt *LOL*

Maar het is/wordt een flinke jongen , het idee dat dat op mijn merrie kruipt is niet echt behaaglijk Lachen

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:44

Is verschillend, sommige ruinen bespringen niet meer een merrie, alhoewel ze zich wel "aangetrokken" blijven voelen, dat merk je aan hun gedrag....en andere ruinen blijven wel regelmatig merries bespringen m.n. als deze hengstig zijn...dus het blijft even afwachten!!

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 02:43

pmarena schreef:
...Ik vraag me trouwens ook af of het probleem zich niet voor zal doen , dat hij toch spontaan de dames bespringt Verward

Ik bedoel , het zal vast wel een groot voordeel zijn dat hij dat gedrag nog nooit ''geleerd'' heeft , maar misschien zit het er van nature wel al in Verward

Bvb. die van mij is echt zo geil als boter als ze hengstig is , die verkracht dat knulletje gewoon als ze de kans krijgt *LOL*


Mijn vriendin had een hengstje gekocht, die in mei gecastreerd is. Toen hij na 7 weken (DA had 6 weken gezegd, mijn vriendin heeft voor de zekerheid nog een weekje gewacht Knipoog ) bij de shetti´s op de paddock kwam, draaide de dames meteen zeer willig hun kont naar hem toe "pak mij, pak mij" Haha! ! Hij had echt zoiets van uhh Verward ... Die 2 weer "pak me, pak me nú *LOL* !" Hij weer Verward ??? Na de derde aanbieding vond ´ie de dames eng en wilde van de paddock af Haha! !! (hij was voor de castratie ook niet erg "hengstig" !!)

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 09:16

Hahaha , ach gut , best kans dat dat bij deze jongen ook gaat gebeuren *LOL*

Voordat hij apart ging begin dit jaar , heeft hij wel een paar keer op 1 van de dames gesprongen. Nu staan er alleen maar meiden dus tja hij heeft ook weinig te kiezen qua geslacht Haha!

Het was niet echt pogen om te dekken geloof ik , maar meer spelenderwijs de eerste beginselen.

Alhoewel hij wel een keer vanuit de stal , langs een rekje in zijn deuropening , Rena aan haar dekentje naar zich toegesleurd heeft Haha!

Hihihi , de schavuit Schijnheilig

Ben benieuwd hoe het zal gaan , het is een hartstikke leuk lief ding verder Lachen

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 09:35

De d.a. zei tegen mij dat het hormoon maximaal 2 maanden in het lichaam kan blijven.
Ik zou als ik jouw was nog een weekje wachten.
Voor de zekerheid Haha!.

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 16:06

De dierenats heeft mij verteld dat na een castratie ze ongeveer nog drie weken kunnen dekken, ivm. met een bijbal die ze hebben en waar ze ook nog zaad in opslaan.

Ik heb mijn pony dus na drie weken gewoon in de groep gezet en geen problemen meer gehad. Het schijnt trouwens wel zo te zijn dat het per paard verschilt hoelang ze zich nog als hengst gedragen, sommige zijn na een jaar nog paarden aan het dekken, terwijl ze niet meer vruchtbaar zijn.
Maar die van mij was eigenlijk heel gauw rustig, tot m'n eigen verbazing, maar het scheelt dan ook wel dat íe nog nie gedekt had.