pony niet te vangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoySpreader
Berichten: 26
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: binnenkort omg. utrecht!!!!

pony niet te vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 22:06

Was gisteren bij nichtje die een Welshje heeft. Het welshje heeft sinds april een veulentje. Mijn nichtje rijdt helaas alleen maar in het weiland waar haar pony ook staat. (Van haar moeder mag ze niet de wei uit Verdrietig )Nu heeft ze het vrij bekende maar voor haar (een meisje van 11 en niet zo dominant) een heel vervelend probleem. Ze krijgt haar pony niet meer te pakken. Het halster schuurt de pony steeds af en als je dat om wil doen of haar dus pakken rent ze al snel weg.... Met voer o.i.d. helpt weinig want zodra de pony het halster ziet rent ze met haar oren in haar nek weg.... Zelf lukt het me wel met heel veel geduld en snelheid (halster achter je rug pony snel pakken als ze dichtbij komt) maar voor mijn nichtje is dat geen optie. Wie heeft er nuttige tips voor mijn nichtje ????

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:36

In plaats van een halster kan je een band om de nek plaatsen. (zoiets zie je nog wel eens bij koeien)
Als ze dicht genoeg bij de pony is kan ze deze vastpakken.
Maar wat is nu eigenlijk de rede dat de pony zich niet laat pakken?
Verveelt de pony zich tijdens het rijden? Of kunnen ze het samen niet zo goed vinden.

Uitbundig (laten) belonen als de pony zich heeft laten pakken.

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 22:55

ik blijf mijn paard altijd gewoon achterna lopen als ze niet gevangen wil worden. totdat ze er zat van is en zich laat vangen. het helpt echt! maar of het een idee voor je nichtje is...ik weet het niet. groetjes

auntie
Berichten: 28
Geregistreerd: 11-08-03
Woonplaats: vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:43

misschien moet ze eerst leren de pony naar zich toe te laten komen zonder dat ze het halster beet heeft, en dan belonen natuurlijk!

Als de pony dat eenmaal doorheeft hangt ze het halster naast zich en laat de pony komen, en beloont ze als hij komt!

en dan... lukt het misschien ook om het halster om te doen, gelukt ? Dan belonen natuurlijk!!!

dit afwisselen, zodat hij niet weer het idee krijgt, altijd als ze me roept moet ik het halster om.. dus ook gewoon eens roepen en even knuffelen èn belonen

Het jammere is dat het natuurlijk wel wat tijd kost...

dravermoos
Berichten: 50
Geregistreerd: 10-08-03
Woonplaats: dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:53

ja

loop de wei in met wat brokjes en ga ergens in de wei zitten met je rug naar haar toe dat kan wel lang duuren maar dan woort ze van zelf wel nieuwschierig Ach gut en dan moet je ff wachten en dan pakken maar als je er hebt moetje haar veel vertrouen geefen en ook haar veulen en laat haar zien dat je haar veulen niets doet als je dat een paard weeken zo vol houd dan moet je er van zelf makkelijker gaan pakken *LOL* ik had ook wel is een merie en die heb ik toen zo te pakken gekreegen en een maand laater ging ze zelfs hinneken als ik naar de wei liep en kwam galopeerend naar mij toe ik neem aan dat je dat ook wilt ik zou zeggen probeer het ik kan niet garandeeren dat het lukt wand allen paarden zijn anders Schijnheilig maar bij mij is het wel gelukt
dus als jet het gaat probeeren alvast sterkten Ach gut Cheese!

hesterv

Berichten: 2853
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Bitgummole

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:16

Ken het probleem.. Mijn vriendin heeft nu net een tijdje een pony (en die pony kan ook vrij dominant zijn omdat ze soms gewoon niet streng genoeg zijn). die liet zich ook nooit vangen. Eerst werd vangen gewoon met rijden geassocieerd (weet niet hoe je dat schrijft). Nu lopen we af en toe het land en proberen de pony wat lekkers te geven. En vooral niet jezelf naar de pony laten komen maar de pony naar jou zeg maar. Het heeft wel geholpen want hij laat zich soms wel vangen en komt vaak naar je toe voor wat lekkers. En ook als ie wegrent dan meteen net doen alsof jij hem weggejaagd hebt. En neit uit zichzelf.

Maar voor een meisje van 11 met zo'n brutaal welshje is wat hulp misschien wel handig..

Groetjes Hester
PS Vroeger rende ik ook altijd rondjes om andere pony's in het land achter mn welshje aan!! Maar op een gegeven moment had ze toch wel zin in iets lekkers en kon ik haar pakken.. En belonen natuurlijK!!

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 10:03

ze moet toch wat strenger voor de pony worden
en wat hulp kan ze natuurlijk wel gebruiken
en als de pony gevangen is (ook al is het door iemand anders)
heel goed belonen en geef hem wat lekkers

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 11:00

Wat ik de beste methode vind is er een die wel veel tijd kost, maar wel een goed resultaat behaald Lachen

Wat je moet doen is regelmatig (dagelijks?) de wei in gaan (met brokjes) en als het paard/de pony bij je komt lekker knuffelen en zo af en toe (NIET ALTIJD/ELKE KEER) een brokje geven.
Als ie dat weet, komt ie wel naar je toe.
Dan neem je zo af en toe een halster mee, maar doe je die niet om en weer knuffelen.
En daarna doe je die wel een keer om. En wat later ook weer af.
Op die manier kan je het paard/pony leren dat het halster niet vervelend is en betekend dat er gewerkt moet worden.
Deze methode kost zeker een paar weken tot een maand (of nog iets langer). En tussendoor kan je echt wel rijden (zo af en toe met halster om neem je hem wel mee), dat hoeft niet gelaten te worden, maar toch even iets minder vaak als anders.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is hoe het kan Lachen

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 23:10

Ik vind dat idee van die koeienband een goeie *LOL* , alleen is het niet zeker dat je ze daar aan kunt houden.......

Het grootste probleem met het vangen is je arm die uitsteekt richting het hoofd.
Het is gewoon die beweging op zich, die die paarden niet zien zitten.Schrikreactie.

In je rechterarm een emmer voer, en links het halster pakken, zo doen wij het.

JoySpreader
Berichten: 26
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: binnenkort omg. utrecht!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-03 15:24

alvast bedankt voor alle tips!!! ik geef ze allemaal door. Het grappige is dat de pony zich de volgende dag opeens weer zo liet vangen...., helaas van eenmalige duur, wel uitgebreidt beloont natuurlijk!!!!!!!!