dekt een hengst.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

dekt een hengst.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 17:56

maar één keer dezelfde merrie? wij hebben namenlijk een hengtsshet en een merrieshet in de tuin. we willen hem hengst laten, en als er een veulen komt, verkopen we die. maar als een hengst nou meerdere keren dezelfde merrie dekt, moet die hengst weg! Verdrietig we hoorden namenlijk van iemand dat dat zo is. wie weet hier meer van?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:05

Wat denk je zelf Verward

Ik heb er nog nooit van gehoord dat een hengst een merrie maar een keer dekt Lijkt me ook niet echt handig in het wild...dan houd je weinig kudde over Knipoog

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 18:10

ik denk zelf dat ik niet weet wat ik zelf denk Tong uitsteken

maare, er zijn vaak errug veel merries in een kudde Lachen

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:13

nou, een hengst dekt een merrie iedere keer als het kan hoor, niet eenmalig. Anders zou er ieder jaar een nieuwe hengst in een kudde moeten komen.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 18:13

nee dat is niet waar! een hengst kan elke merrie dekken!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:27

Een hengst dekt gewoon elke keer een zelfde merrie hoor.
Kuddes bestaan altijd uit 1 hengst, en bijna elk jaar zijn alle merries drachtig.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 18:40

De hengst dekt de merrie zodra deze hengstig is.

Is ze drachtig dan slaat ze de hengst weg.

Tijdens de hengstig heid kan hij haar wel een paar keer per dag dekken en het kan wel een paar dagen duren .

Ik heb ook meegemaakt dat ik een dekking het raak was, de hengstigheid was direct weg en de merrie moest de volgende dag niks meer van de hengst weten.

Als het veulen geboren is is de merrie na ong 10 dagen opnieuw vruchtbaar, de hengst zal haar dan opnieuw dekken.
Als je geen veulens meer wilt is het verstandig de hengst tegen die tijd weg te halen of vooryijdig te laten castreren.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 19:02

kijk, dat is echte info Tong uitsteken

oke bedankt

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:18

Maar er zijn hengsten die het zelfs voor elkaar krijgen een merrie te dekken die niet hengstig is. Sommige hengsten proberen echt alles om op een merrie te springen.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:29

Denk ook eens goed na waar dat veulen terecht gaat komen als je het verkoopt!, kijk maar eens naar de topics over paardenmarkten hier op bokt, de kans is namelijk groot dat een shetlandveulen zonder papieren uiteindelijk daar terecht komt.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:35

Als een hengst een merrie maar 1 keer dekt, vraag ik me ernstig af hoe Sher aan een vol zusje komt Haha! Daar klopt dus niets van Knipoog
Maar waarom moet je hengst dan weg, je kan hem toch laten castreren?

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:59

Hebben je ouders ook maar 1x gedekt Haha! en daarna nooit meer omdat je vader je moeder dan al hebt gedekt Haha!

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 11:40

Mist schreef:
Denk ook eens goed na waar dat veulen terecht gaat komen als je het verkoopt!, kijk maar eens naar de topics over paardenmarkten hier op bokt, de kans is namelijk groot dat een shetlandveulen zonder papieren uiteindelijk daar terecht komt.


dat weten we al Tong uitsteken mn broer heeft een vriendin, die is paardengek, en die mag het veulen van dr ouders hebben, en die is al gek van die kleintjes nu hier dus dat komt goed.


Citaat:
Als een hengst een merrie maar 1 keer dekt, vraag ik me ernstig af hoe Sher aan een vol zusje komt Daar klopt dus niets van
Maar waarom moet je hengst dan weg, je kan hem toch laten castreren?


mn moeder wil m niet laten castereren, en als het dan toch gebeurd kan het pas volgend jaar. we hebben geen land, alleen zand. dat rijmt maargoed. en dat moet met mooi weer gebeuren ofzo heb ik begrepen Verward

Citaat:
Hebben je ouders ook maar 1x gedekt en daarna nooit meer omdat je vader je moeder dan al hebt gedekt


hahaha ja das waar. ahoewel kun je paarden en mensen niet vergelijken met elkaar, maar ik wist het echt niet! ik kreg het van iemand op de manege te horen en ik denk, ik zal eens kijken of het echt zo is?

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 12:08

Sommige merries worden ook gedekt door ruinen (neem voorbeeld aan mijn merrie)... gelukkig komt daar geen veulentje uit Tong uitsteken

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 13:47

hahah ja gelukkig Tong uitsteken

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:47

Haha, herkenbaar!
Mijn merrie stond een paar jaar terug op de wei met een ruin die nog niet zo lang ruin was. Nou, Kore moest eens proberen hengstig te worden! Die stonden de hele dag te flikflooien op de wei, jeetje wat een sexbeesten zeg! Wel tien keer per dag erop, niet normaal!!!! Kore vond het wel best, slettebak dat ze is! Knipoog

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:52

Wahahaha, jaa hè! Fraeva was dit jaar mee op ponykamp en ze kwam bij een ruin in de wei te staan en die 2 werden echt onafscheidelijk... De hele tijd hinneken als ze van elkaar gescheiden werden en als ze dan uiteindelijk weer bij elkaar stonden begon het hele geflikflooi weer... d'r op en er af, d'r op en er af... Fraeva was ondertussen als zo hengstig al ik weet niet wat... en zij lokte het ook uit! Ging ze steeds met haar kont richting die ruin... *ik schaamde me kapot!! Bloos! *

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 16:57

of topic maargoed

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:33

Een hengst dekt alles wat graag gedekt wil worden. Maakt niet uit of het zijn 'eigen' merrie is, eentje die toevallig langs komt lopen, zijn moeder of zijn dochter. Het maakt echt niet uit. Ze duiken er op.