Shet met krullen?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Shet met krullen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 21:00

Ik ken een shet die krulletjes heeft in zijn vacht. Hij is nu 3 jaar oud en heeft het al vanaf dat ie een veulen was. Ik vraag me af hoe dat komt... verkeerde voeding? of een te kort aan iets? Het kan natuurlijk ook zijn dat het in zijn genen zit. Ik heb het beestje al een tijdje niet gezien, maar ik hoorde van iemand dat hij nog steeds van die krulletjes heeft in zijn vacht, daar stond hij een beetje bekend om Knipoog Ik ben benieuwd wat jullie ervan weten en of er nog meer paarden zijn die zulke (schattige) krulletjes hebben in hun vacht.

Groetjes Jessie

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:07

In de hemel op paarden van deze maand staat een stuk over de curly horse, paarden met krullen dus. daar staat bij dat het genetisch bepaald is en dat bij andere rassen ook krulvachten voor kunnen komen. die worden opgenomen in een apart stamboek.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 23:09

Hey Tinkie, Bedankt voor je reactie! Wat grappig om te horen dat er zelfs een appart stamboek voor is, ik ga meteen ff zoeken op google. Haha!

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:24

En, al iets gevonden ?

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:00

het zou ook de ziekte van cushing kunnen zijn. al hoop ik het niet voor je. Bij deze ziekte gaat de vacht krullen, komt het paard erg slecht van zijn wintervacht af, wordt hij heel snel hoefbevangen en krijgt hij vaak suikerziekte.
Meestal komt dit voor bij oudere ponies maar er zijn altijd uitzonderingen.
Ze kunnen er wel oud mee worden maar met een aangepast dieet en vaak met een aangepast beslag.

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 09:49

Dit is een foto van een curly horse (ff gegoogeld) *sorry, de foto is een beetje grooooooooot Schijnheilig *

Afbeelding

De shet die ik bedoel is niet zo extreem gekruld, maar toch lijkt het er al aardig op... De cushing is ook nog een optie... de shet is dan wel geen oud paard, maar hij komt van de paardenmarkt en zag er al niet gezond uit toen hij kwam... Scheve mond

OoMyriaMoO

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 10:15

Aaaahhh wat lief haha zie het al helemaal voor me..Haha!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 11:29

Een ziekte lijkt meer eerder logisch dan dat het een rastechnische eigenschap is (zeker niet bij shetjes).

Ik zou de DA er maar eens bijhalen voor een test om eea zeker te weten, zodat je voer etc. kan aanpassen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:06

Hey,

zolang zoiets niet door een ziekte komt vind ik het er wel heel erg schetig uitzien...! Knipoog

Lijkt me trouwens wel lastig met borstelen Haha!

Groetjes!

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:45

Op mijn vorige ponyclub reed ook een pony met krullen. De DA had bij haar suikerziekte geconstateerd en vertelde dat die krullen hier het gevolg van waren. Na wat ik hierboven gelezen heb, zou het heel goed de ziekte van cushing geweest kunnen zijn.

LiJa
Berichten: 218
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 14:53

Hoi

Het zou inderdaad de ziekte van cusing kunnen zijn.Het komt het meest voor bij oudere paarden en voornamelijk merries.
Je kan een dierenarts laten komen en dan moet je urine van je pony opvangen.Daar kunnen ze het uithalen.Ik heb zelf mijn pony der op laten controleren.Sta je daar in de stal en te fluiten voor de urine,ik heb maar 20 min hoeven wachten en ging al plassen (god zij dank).Ik zou het dan wel snel laten doen omdat mij verteld is door de dierenarts dat het een dodelijke afloop kan hebben het hoeft natuurlijk niet.
Ben erg benieuwd

Groetjes Danielle

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 16:04

Ik denk helaas ook dat die pony niet helemaal gezond is... altijd al een mager paardje geweest met weinig weerstand. Ik heb nou ook geen idee hoe het verder met zijn gezondheid is. Ik heb samen met een stel meisjes een groep shetlanders verzorgd (waaronder (nu) mijn eigen shet Haha!) en dat paardje hoorde er ook bij. De pony's hebben nou een andere eigenaar, dus heb ik er ook niks meer over te zeggen. Misschien dat ik ze binnenkort weer eens op ga zoeken.

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:43

ik heb ook de hemel op paarden van deze maand gelezen, daar stond wel in dat sommige rassen ineens krullen kunnen hebben, ook al zit er niks van een curly in en zijn de ouders glad. maar dat was héél zeldzaam. ik weet niet of jouw shet ook zo een is of wat anders heeft, aangezien de andere een ziekte zeggen. ik zou hem in ieder geval wel laten testen op die ziekte

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 18:38

boeflover schreef:
ik zou hem in ieder geval wel laten testen op die ziekte


Tsjah, dat zou wel het beste zijn... maar hij is niet van mij, dus ik heb er niet veel over te vertellen. *Heb het beestje ook al 2 jaar niet meer gezien, maar weet van iemand dat hij nog steeds die krullen heeft*

Matti90
Berichten: 789
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Granada, España

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:24

hai jess...
Welke pony is het?Jody? Staat ie op de heikant daar..die pony's zijn niet helemaal gezond nee..maar ja of die boer er wat aan doet? ik weet het niet...

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 21:30

hey,
Een paard met krullen???
Apart maar ik ben er ni zo weg van.
Geef mij maar liever een gladde haha. Knipoog

Jessie88
Berichten: 3312
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-03 00:12

Matti90 schreef:
hai jess...
Welke pony is het?Jody? Staat ie op de heikant daar..die pony's zijn niet helemaal gezond nee..maar ja of die boer er wat aan doet? ik weet het niet...


Hey Eef, idd Jody jah... die paardjes mankeren allemaal wat, weet ik zeker... ze komen allemaal van de markt Scheve mond Ik hoorde laatst van Agnes dat hij nog steeds van die krullen in zijn vacht heeft... erg sneu, maarja... die man weet ook echt niks van paarden...