vrachtwagen rijbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

vrachtwagen rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 10:18

Hoi,
Heeft iemand wat meer info over het behalen van het vrachtwagen rijbewijs ? zoals hoelang het ongeveer duurt, waar je kunt lessen, kosten ect...
Ik heb ergens gelezen dat er ook cursussen zijn van 5 dagen en daarna kun je al op ?
Alvast Bedankt en Groetjes Wendy Lachen

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:26


Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 10:26

Ik weet alleen niet of twin door heel nederland zit, maar in Utrecht in ieder geval wel Knipoog

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:26

ik heb een 3-daagse cursus gedaan. (=24 uur lessen, verdeeld over 3 dagen), en daarna gelijk examen gedaan.
Denk eraan dat het per 1 januari 2004 (als ik het goed heb) gaat veranderen, ik weet niet meer precies wat er gaat veranderen, maar misschien dat anderen hier dat wel weten...

Petra1
Berichten: 103
Geregistreerd: 03-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:09

prakkie schreef:
ik heb een 3-daagse cursus gedaan. (=24 uur lessen, verdeeld over 3 dagen), en daarna gelijk examen gedaan.
Denk eraan dat het per 1 januari 2004 (als ik het goed heb) gaat veranderen, ik weet niet meer precies wat er gaat veranderen, maar misschien dat anderen hier dat wel weten...


M.b.t. opleiding: www.verkeersschoolblom.nl, driedaagse opleiding is prima!

M.b.t. de wijziging, deze gaat in:
Per 1 oktober a.s. Met dank aan www.cbr.nl :

Wijzigingen per 1 oktober 2003
Wijziging eisen rijbewijs vrachtwagen en autobus
Vanaf 1 oktober 2003 moet iedereen die zijn vrachtwagen- of busrijbewijs wil halen, ook (toev. Petra1: dus behalve je theorie Verkeer-C of D) een theorie-examen doen in de vakken Techniek en Administratie. Vóór 1 oktober volstaat nog het theoriecertificaat Verkeer C of D om toegelaten te worden tot respectievelijk het praktijkexamen C of D. De toelatingseisen zijn aangepast om te kunnen voldoen aan de nieuwe Europese eisen voor het rijbewijs C (vrachtwagen) en D (autobus).
Onderwerpen die in de examens Techniek en Administratie aan de orde komen, zijn onder andere: onderhoud en reparaties, motoren, aandrijving, brandstofsystemen, banden, stuurinrichting, remsystemen, tachograaf, rij- en rusttijden, voertuig- en vervoersdocumenten, routekeuze, EHBO en laad- en lostechnieken.

Wijzigingen gelden niet voor:
Nederlandse beroepschauffeurs moeten al sinds 1980 deze examens doen om hun verplichte chauffeursdiploma te behalen. Voor hen wijzigt er niets.
Ook chauffeurs die reeds in het bezit zijn van een rijbewijs C of D hoeven geen examen te doen in Techniek en Administratie.

Wijzigingen gelden voor:

bestuurders van vrachtwagens met een maximale massa (gewicht voertuig + maximaal toegestane lading) tussen de 3500 en 7500 kilo, bijvoorbeeld camperbestuurders;
degenen die niet voor hun beroep rijden (bv. hobbyvervoer van o.a. paarden, veevervoer);
brandweerchauffeurs;
politiechauffeurs.

Voor de laatste drie groepen geldt formeel een vrijstellingsregeling. Echter ongeacht de vrijstellingsregeling, dienen ook deze groepen per 1 oktober 2003 examen te doen in de vakken Techniek en Administratie. Dit komt omdat deze kennis onderdeel wordt van het rijbewijs. Voor vragen over de vrijstellingsregeling verwijzen wij je door naar Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Indien het examen Verkeer C of D vóór 1 oktober is behaald, dan hoeft de kandidaat chauffeur geen examen te doen in de vakken Administratie en Techniek.
Zakt de kandidaat voor het examen Verkeer en is het herexamen gepland op of na 1 oktober, dan moet hij of zij wel de Techniek en Administratie examens doen.

De kosten van een examen Techniek of Administratie bedragen € 53,75,-
Opleidingen worden verzorgd door diverse rij-opleiders.
Laatst bijgewerkt door Petra1 op 14-08-03 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:12

hmmm... allemaal wel leuk en aardig, die korte cursus, maar m.i. heb je dan alleen een papiertje. Ervaring is nog ver te zoeken. Persoonlijk zou ik kiezen voor een "gewone" cursus. Kost wat meer, maar dan heb je wel meer rijkennis opgedaan en dat is onontbeerlijk als je met je paardje achterin de weg opgaat....

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:27

Ik ga binnenkort ook het vrachtwagen bewijs halen, dus ik heb een hele zooi informatie op moeten vragen.

Je hebt dus vrachtwagenbewijs C voor goederenvervoer (vallen paarden onder) en vrachtwagenbewijs D voor personenvervoer.

Het vrachtwagenbewijs C is tot 7,5 ton geloof ik. Kom je hierboven moet je het chauffeursdiploma halen.

Per 1 oktober 2003 gaat er voor het vrachtwagenbewijs C/D een hoop veranderen, qua theorie. Je moet dan 3 certificaten halen: verkeer, adiministratie en techniek. Nu moet je alleen verkeer halen.
Als je je theorie voor 1 okt. haalt, is je theorie een jaar geldig en kun je rustig op voor je praktijk.

En volgens mij is de theorie een stuk moeilijker dan die voor de auto of scooter. Want overal worden er theoriecursussen gegeven. En je moet een hele hoop meer weten dan bij je auto-theorie. Vooral over lengtes en gewichten. Het theorie-examen duurt ook veel langer dan dat van de auto. En ook het praktijk-examen duurt ook langer dan met de auto.

Het is wel zo dat je met een korte cursus misschien wat minder leert qua verschillende weertypes b.v., maar ik vindt dat je toch pas echt leert rijden, als je je rijbewijs hebt. Maar ik heb heel erg van: even een uurtje inkomen, en dat was je les dan alweer.

Ik kan alles nog wel preciezer opzoeken, maar de informatie ligt beneden. Dit was even uit mijn hoofd.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:09

C-rijbewijs halen is moeilijker dan B maar je leert tenminste autorijden, niet dat domme 100 keer om je heen kijken, schakelen op momenten die nergens over gaan en zo, maar rijden op inzicht, kunde en met het besef dat je 20 ton (met aanhanger) achter je rug hebt. Je plaats op de weg duidelijk maken en het, verantwoorde, initiatief durven nemen om eens door te drukken.
Om jullie even lekker te maken, ik zit achter deze wagen aan:
Afbeelding
om te verbouwen tot paardenwagen.
Ik heb C-E en gebruik de wagen prive, dus de nieuwe regeling is niet voor mij, hoewel ik wel van plan ben het te halen. Helaas moet mijn vriendin in voorkomend geval wel de hele boel halen, helaas voor haar.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:12

Vonnie84 schreef:
.

Het vrachtwagenbewijs C is tot 7,5 ton geloof ik. Kom je hierboven moet je het chauffeursdiploma halen.



Ik heb destijds C-E gehaald (trekker-oplegger), maar toendertijd (mei '99) was er nog geen sprake dat je je chauffeursdiploma moest halen als het voor particulier gebruik was.

Het examen duurde 1.5 uur: half uur theorie en voertuigcontrole en plm. 1 uur rijden.

vooral het afkoppelen van de oplegger kostte mij de grootste moeite als meisje zijnde Haha!
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 14-08-03 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:13

Ik heb dus 3 dagen achter elkaar 8 uur gereden (met een half uur pauze tussendoor). Ik heb zelf hiervoor al vaak met een vrachtwagen (met B-rijbewijs) gereden: ben elke week naar Ermelo gereden voor mij ORUN-cursus, naar wedstrijden, noem maar op.
Het klopt dat een vrachtwagen voor C-rijbewijs groter is, maar had al wel ervaring om met iets te rijden wat groter, breder en langer is dan een personenauto.
Ik heb zelf met een vrachtwagen gereden die een stuk groter is dan mijn vrachtwagen (heb er 1 voor twee paarden), dus dat is een stuk makkelijker.
Ik heb daarbij in de lessen alle kleine steegjes, straatjes en wegversmallingen gehad in Utrecht eo. Dus je kan op een gegeven moment best goed inschatten en ik denk dat iedereen wel heel voorzichtig is als je paard achterin staat. Dan ga je niet als een gestoorde door de bocht, maar doe je dat heel rustig.

Ik heb nog eens als voordeel dat ik een camera in de wagen heb, dus ik kan mijn paard in de gaten houden. Ik kan dus ook heel goed zien, hoe ze op bepaalde dingen reageerd, zoals bij bochten, remmen, optrekken, etc.
Heel handig!!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:16

BTW. ikke, echt een hele gave wagen is dat!!!
Ik heb altijd gezegd: als ik een grotere vrachtwagen neem, dan eentje met zo'n neus eraan, zo'n amerikaasn ding, echt helemaal top!!

Ben erg jaloers nu Knipoog

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:20

Ik ben het met je eens Prak.

Maar het gros zal niet de ervaring hebben die jij met je B vrachtwagen hebt opgedaan.

Ik ga er ook niet van uit dat men gaat crossen, maar bepaalde situaties in het verkeer zul je pas in praktijk tegenkomen. Daarom ben ik er persoonlijk voor om een hoop kilometers en uren over een langer termijn te "oefenen".

Heb voor de personenauto destijds een "spoedcursus" gedaan waar ik dus ook 8 uur per dag in de auto zat. Uiteindelijk werd ik zo gaar, dat de laatste uren eigenlijk verspilde tijd en moeite was, omdat het niet tot me doordrong gezien het aantal uurtjes achter het stuur (ondanks de pauzes tussendoor)

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:02

B rijbewijs = auto/vrachtwagen tot 3500 kg
C rijbewijs = goederenvervoer 3501 - 7500 kg
D rijbewijs = personenvervoer

Je moet dus theorie halen, praktijk (duurt 80 minuten het praktijkexamen) en je moet voor je op gaat voor je praktijk dus het theorie-gedeelte hebben EN een doktersverklaring!!. (doktersverklaring moet je halen op het gemeentehuis, kost 18,20 euro en dan ook nog door de dokter in laten vullen)

De prijzen van VOC verkeersscholen zijn als volgt:
Vrachtwagen C:
Rijles = 55 euro
Praktijkexamen = 242,50 euro
rijtest = 110,- euro
2-daagse opleiding incl. examen = 1.140,- euro
Meer of minderprijs per halve dag = 220,- euro

Ik neem aan dat je voor je C opgaat, anders heb ik hier nog meer prijzen en info

WenS

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 16:34

Bedankt voor de info !!!
Ik ga maar snel aan de slag. Na 1 oktober lijkt het me een stuk moeilijker.
Bedankt en Groetjes Wendy Lachen
PS Dat word zeker een hele mooie paardenwagen

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:53

Vonnie84 schreef:
B rijbewijs = auto/vrachtwagen tot 3500 kg
C rijbewijs = goederenvervoer 3501 - 7500 kg
D rijbewijs = personenvervoer

Je moet dus theorie halen, praktijk (duurt 80 minuten het praktijkexamen) en je moet voor je op gaat voor je praktijk dus het theorie-gedeelte hebben EN een doktersverklaring!!. (doktersverklaring moet je halen op het gemeentehuis, kost 18,20 euro en dan ook nog door de dokter in laten vullen)


Ik neem aan dat je voor je C opgaat, anders heb ik hier nog meer prijzen en info


Let er wel even op dat je goede info weggeeft. C-rijbewijs gaat in principe tot 50ton (max in NL toegestaan voertuiggewicht), je moet echter wel een chauffeursdiploma CCV-B hebben om boven 7500kg beroepsmatig te rijden.
D-rijbewijs is voor bussen, echter zonder het bijbehorende CCV-C (personenvervoer) mag je maar 8 mensen vervoeren, ook al kunnen er 50 in je bus.
De doktersverklaring wordt gewoon door de dokter geschreven, nadat je gekeurd bent! Oh ja, het mag ook niet je eigen huisarts zijn, zelfs niet de collega-arts uit dezelfde praktijk.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:04

tijdens de theorielessen kwam er bij ons een arts die ons een voor een opriep en zo werden wij gekeurd
ervaring doe je idd pas op nadat je je rijbewijs hebt gehaald, ook ik ben absoluut geen voorstander van een spoedcursus, zo leer je niet het juiste gevoel te krijgen bij een vr8wagen, dat kan er gewoon in die paar dagen tijd niet worden in gestampt!
en ook als je gewoon doet lessen, dan nog leer je pas echt rijden als je zelf met de wagen op pad gaat, dit kan in het begin wat paaltjes of dakgootjes kosten Schijnheilig maar dan leer je wel een wagen aan te voelen
en idd zoals tyrza zegt, je gaat met levend vee rijden, das ff wat moeilijker als die dode blok beton die met lessen 8er in de wagen ligt!
verder stelt het vr8wagen rijden eigenlijk niets voor, ik zit 100 x liever in een vr8wagen als in een personen oto ! Haha!:D
en met paarden rijden leer je ook snel, heel belangrijk is om rustig door de bocht te gaan en niet te hard remmen!!!!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 18:41

ikke"]
[quote="Vonnie84 schreef:
B rijbewijs = auto/vrachtwagen tot 3500 kg
C rijbewijs = goederenvervoer 3501 - 7500 kg
D rijbewijs = personenvervoer

Je moet dus theorie halen, praktijk (duurt 80 minuten het praktijkexamen) en je moet voor je op gaat voor je praktijk dus het theorie-gedeelte hebben EN een doktersverklaring!!. (doktersverklaring moet je halen op het gemeentehuis, kost 18,20 euro en dan ook nog door de dokter in laten vullen)


Ik neem aan dat je voor je C opgaat, anders heb ik hier nog meer prijzen en info


Let er wel even op dat je goede info weggeeft. C-rijbewijs gaat in principe tot 50ton (max in NL toegestaan voertuiggewicht), je moet echter wel een chauffeursdiploma CCV-B hebben om boven 7500kg beroepsmatig te rijden.
D-rijbewijs is voor bussen, echter zonder het bijbehorende CCV-C (personenvervoer) mag je maar 8 mensen vervoeren, ook al kunnen er 50 in je bus.
De doktersverklaring wordt gewoon door de dokter geschreven, nadat je gekeurd bent! Oh ja, het mag ook niet je eigen huisarts zijn, zelfs niet de collega-arts uit dezelfde praktijk.
[/quote]

Sorry. dat wist ik niet Huilen Ik ben ook maar een particuliertje met 2 paardjes, die nu z'n vrachwagenbewijs wil gaan halen Huilen Huilen Hihi, nee, weer wat geleerd.

Maar op mijn formulier van VOC stond dat ik wel naar mijn eigen dokter mag gaan, ik vond dat ook al zo vreemd eigelijk.

Eej en er stond in dat je zelfs niet eens aan de rijlessen mag beginnen zonder doktersverklaring. Is dit vanuit de rijschool zelf geregeld, of is dat overal zo?
En de doktersverklaring moet dus 2 weken na invullen zeker bij het CBR zijn, en het formulier dat je dan van het CBR terug krijgt, is dan 3 jaar geldig. Klopt dat?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 23:54

Vonnie, voor zover ik weet moet je een doktersverklaring hebben voor je een examen kunt aanvragen, lessen mag volgens mij wel gewoon. Het is natuurlijk wel handig om te weten dat je ook op mag als je aan lessen begint. *LOL* *LOL* Hoe lang die verklaring geldig is, weet ik ook niet.
Ik heb altijd lessen van twee uur genomen, lang genoeg om eens flink te rijden, kort genoeg om allert te blijven en te blijven leren.
Voor de kg-peuteraars, als je E achter C haalt, dan heb je automatisch E achter B OK dan! Helaas stam ik uit de tijd dat je E er nog bij kado kreeg. Sinds ik E bij C heb kan ik overigens wel veel beter met een aanhanger achteruit rijden.