Rijden met stang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Rijden met stang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 13:08

Zijn er hier mensen die met stang rijden, dan bedoel ik alleen een stang dus niet stang en trens...
Ik vraag me af of er een goede reden is om met stang te rijden?
Ik ken iemand die rijdt met stang omdat het paardje weer eens deed wat ze zelf wilde, eigenaar wilde linksom, paard ging rechtsom zeg maar... dus dan maar weer met stang rijden, dan kan ze niet meer van zulk soort dingen uithalen Verward
Nou denk ik, ieder paard heeft weleens zijn eigenwijze bui en wie weet lag het ergens anders aan... Okay, ze probeert gewoon dingen om onder het werk uit te komen ook wel, bijvoorbeeld een spook zien in de hoek Knipoog maar ik kan daar wel om lachen.
Ik rijd dat paard met dubbelgebroken bitje waar de eigenaar eerst ook mee reed... maar dit gaat prima, ik heb geen problemen hiermee, ze is hartstikke braaf enzo

Ik vind het onzin om met een stang te rijden (in dit geval in ieder geval). Vinden jullie dat ook of in welk geval rijd je wel met een stang alleen?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:09

Voor de wagen is het heel gebruikelijk om met een stang te rijden.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 13:11

Ow, dat wist ik niet Knipoog
Maar hoezo eigenlijk, of is het gewoon gebruikelijk en heeft het verder geen duidelijke reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:11

Voor de wagen heb je ook geen zit/ gewichts hulpen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:15

Ik rijd eentje van mij in het bos met mexicaans stangetje, gewoon omdat hij anders niet te rijden is in het bos, verder gebruik ik m niet.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:16

En een paard dat voor de wagen aan de hol gaat is nog even een stukje linker dan eentje die dat onder de man doet. Dus een iets krachtigere 'noodrem' is wel zo veilig.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 13:27

Ja, das waar Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:38

Ik rij dus af en toe met een ongebroken Pelham buiten.
Een stang is trouwens een bit met hefboomwerking hè. Of bedoel jij een ongebroken trens?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:45

ik heb loulou een tijdje met stang gereden omdat ik haar niet kon houden. heb toen les genomen en nou rijd ik der weer gewoon met dubbelgebroken bitje.
heb haar daarna nog wel een tijdje tijdens buitenritten met stang gereden omdat ze dan te heet werd, maar nou kan ik der buiten ook vort gewoon met dubbelgebroken bit rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:47

Tessebes schreef:
Ik rij dus af en toe met een ongebroken Pelham buiten.
Een stang is trouwens een bit met hefboomwerking hè. Of bedoel jij een ongebroken trens?

Ik ga ervanuit dat ze bij stang een bit bedoeld met scharen, omdat ze het vergelijk maakte met stang en trens

Zo niet, laat het ff weten Brenda, scheelt nogal wat verwarring. Lachen

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:47

Die van mij loopt inderdaad ook op een stang voor de kar, maar onder het zadel gewoon op een dubbelgebroken trens.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 13:51

Een stang heeft naast scharen ook altijd een kinketting.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 15:15

ik rij op een ongebroken pelham buiten, gewoon als noodrem voor het geval ie gaat. Ik ben een aantal keren op hol geweest (gelukkig niet waar ik nu woon, want dan had ik hier niet meer zitten typen) en wil dat nooit meer meemaken!

Voor de kar loopt ie met een B-stang.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 16:12

een stang (of wel een ongebroken trens) daar kan je prima op rijden ook dressuur ik doe dat ook, mijn paard is nogal sterk.
voordeel van een ongebroken trens is dat het vrij stil in de mond ligt
mijn paard loopt er super op

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 17:18

Er zit geen kinketting aan, dus ik denk dat jullie dan een ongebroken trens bedoelen, keb hem nooit goed bekeken eigenlijk Knipoog

Maar is het dan niet zo dat het veel scherper is... naja, dat je het veel scherper kunt gebruiken dus is het dan natuurlijk, dus je moet er wel subtieler mee omgaan lijkt mij...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 17:48

Een ongebroken trens dus... daar is opzich weinig mis mee. Er zijn zelfs paarden die er beter op lopen dan op een gebroken trens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:24

Een ongebroken trens is zacht
En ook fijn voor paarden met een laag gehemelte (wat een dubbelgebroken ook is),
of die al dat gewibel in de mond eng vinden.

Een stang, dus met scharen en idd kinketting Lachen
is absoluut niet zacht.

dit noem ik een ongebroken trens
Afbeelding


Dit een stang, dit is zeer pittig
Afbeelding

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 18:28

Ik egon met een gebroken trensje maar dat leek geen werking te hebben, toen een maandje met enkel een stang gereden (een dresuurstang ) en toen met een ongebroken trens verder gegaan, nu rij ik weer met een gebroken trensje en dat gaat goed.
Ik denk dat als ik toen niet naar de stang had gegrepen (nouja, kreeg hem van mijn instructeur van "probeer dit maar eens" ) dat ik nu er wel anders bijgezeten had (als ik hem gehouden had Knipoog )

Bij goed gebruik en begeleiding kan het een oplossing zijn alhoewel ik er in het begin zeker geen voorstander van was (en heel Bokt liet toen ook weten daar ook fel tegen te zijn Knipoog ) ben ik nu blij dat ik het toen gedaan heb!

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 16:58

Aha... maar wat ik dan niet snap, als een ongebroken trens dan zacht is zoals runningkawa zegt... waarom wordt het dan gebruikt bij paarden die anders niet te houden zijn bijvoorbeeld in het bos???

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 17:29

het paard van me ouders is met springen best heet en met gewoon bit niet meer te remmen en te sturen en springt dan dus elke hindernis die je tegen komt... dus met springen rijd ik met ongebroken trens....