Beginner??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Beginner??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 19:47

Ik vraag me al een tijdje af wanneer ben je nou een beginner? Verward

Bij veel advertenties staat niet geschikt voor beginners of geschikt voor beginners. Maar wat is nou in jullie ogen een beginner.
Als iemand al een tijdje rijd maar nog geen eigen paard heeft gehad maar wel redelijk veel verzorgervaring heeft, of als iemand nog maar pas rijd, of als iemand al een rijdje rijd en bijna geen verzorgervaring heeft. Of iets anders.

Deze vraag gaat voornamelijk over als een paard te koop staat en er staat niet geschikt voor beginners.

Hopenlijk snappen jullie mijn vraag.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 19:55

bij de meeste zijn beginners als je nog niet zo heel lang rijd en ook nog niet er van af weet en niet van de verzorging en alles wat er met paarden et maken heeft,maar bijvoorbeeld iemand die nog niet zo heel erg lang rijd maar al wel veel ervaring heeft met alles zoals redelijk goed rijden en wetem hoe je met paarden omgaat kun je al een gevorderd iemand noemen

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:05

Ik heb Nicole ook te koop staan, zij is ook niet geschikt voor beginners. Daar versta ik onder, iemand die net een jaar manege lessen heeft gehad en eigenlijk nog geen ervaring heeft met paarden die soms niet alleen maar braaf hun rondjes rijden en ja en amen doen.
Dat versta ik onder een beginner. Kijk, poetsen heb je natuurlijk snel onder de knie, maar je moet een paard ook de baas kunnen en vaak kunnen mensen dat dan nog niet.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:17

Een paard wat te koop staat met een vermelding dat er bij staat niet voor beginners is vaak een paard wat een eigen wil, karakter heeft. Bij zo'n paard zul je iets meer kennis, ervaring en tijd kwijt zijn. Als je zelf er nog niet helemaal over uit bent of je een beginner bent of niet zou ik er niet aan beginnen of je hebt zin in een uitdaging en hierbij geld voor deskundige begeleiding.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:24

Coby schreef:
Een paard wat te koop staat met een vermelding dat er bij staat niet voor beginners is vaak een paard wat een eigen wil, karakter heeft. Bij zo'n paard zul je iets meer kennis, ervaring en tijd kwijt zijn. Als je zelf er nog niet helemaal over uit bent of je een beginner bent of niet zou ik er niet aan beginnen of je hebt zin in een uitdaging en hierbij geld voor deskundige begeleiding.


Hier sluit ik me bij aan. Het is dus niet voor iemand die ff op een manege gereden heeft en een eigen pony wil. Dat heb ik een keer meegemaakt en dat gaat echt helemaal verx! Pony krijgt de schuld en wordt 'zwart' gemaakt en vervolgens snel weer verkocht voor een nieuwe Verward . Je moet dus 'moeilijke' pony's aankunnen om een pony te rijden die niet voor een beginner is of je moet veel begeleiding hebben zoals ouders. Of iemand die je bijna elke dag kan helpen!

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 20:33

Ik denk dat je op een manege heel anders leer t rijden dan op een eigen paard of bij rijdpaard. Die manege paarden lopen over het algemeen toch achter hun voorganger aan. En als de instructeur zegt we gaan nu een overgang naar stap maken, hup alle paarden stappen. Haha!
Ik heb een half jaar op een manege gereden, vond t 10 keer niks. Je leert er zo weinig. Rijd nu ongeveer een half jaar op een verzorgpaard. En ik leer veel meer. Maar vind mezelf nog wel steeds een beginner.

Alja

Berichten: 25595
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:13

ik denk dat als er staat in een advertentie dat het paard niet geschikt is voor beginners dat het gewoon een ontiegeleke paasei bok is.....
want idd wie bepaald als je een beginner bent of niet??

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:25

alja schreef:
ik denk dat als er staat in een advertentie dat het paard niet geschikt is voor beginners dat het gewoon een ontiegeleke paasei bok is.....
want idd wie bepaald als je een beginner bent of niet??


Waar slaat dat nou weer op. Nicole is hardstikke goed te rijden voor een wat gevorderde ruiter, maar een beginner kan echt niet goed met haar wegrijden. That's it.
Sorry hoor, maar ik vind jouw beredenering erg belachelijk Scheve mond

En ik bepaal niet of iemand een beginner is, maar wel wie hem koopt. Ik heb verzorgstertje gehad van 9 en 11 en dat ging op zich een tijdje goed, maar ja, ze reden maar wat rondjes, zetten haar niet echt aan het werk. En dat vind ik ook jammer...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:49

Ik denk dat bijna geen enkel paard voor een beginner is. Daar kun je ze snel mee verpesten. Ik heb een pony gehad, dat was een echte beginnerspony.
Ik heb op een manege gereden, waar ik echt op een gegeven moment geen beginner meer te noemen was, ookal had ik alleen manege ervaring. Ik kon door de manege op bijna elke pony wegrijden.
Bij mij is een beginner iemand die niet zelfstandig kan stappen draven en figuren rijden. Dit kan natuurlijk wel verschillend zijn per paard of je het kunt.

Samantha_

Berichten: 10807
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:52

Dyonne schreef:
Bij mij is een beginner iemand die niet zelfstandig kan stappen draven en figuren rijden. Dit kan natuurlijk wel verschillend zijn per paard of je het kunt.


Jeuh dan ben ik volgens jou geen beginner meer! Haha!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:53

alja schreef:
ik denk dat als er staat in een advertentie dat het paard niet geschikt is voor beginners dat het gewoon een ontiegeleke paasei bok is.....
want idd wie bepaald als je een beginner bent of niet??


Dat vind ik inderdaad ook een beetje kort door de bocht..
Ik denk dat ze ook bedoelen dat het paard dan niet geschikt is voor mensen die nog niet zolang rijden en niets anders gewend zijn dan rondjes achter elkaar door de bak hobbelen. (niks tegen mensen die op een manege rijden, trouwens!)

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 21:56

Ben ik het helemaal mee eens, al is het ene paard natuurlijk niet het andere Haha! . Ik heb mijn overbuurmeisje en nog wat andere meisjes uit de straat wel eens op sting laten rijden (les gegeven, een kon al rijden, zelfs galop gedaan) en sting vond het volgens mij wel leuk, een keertje niet echt veel doen en gewoon wat rondhobbelen, terwijl in de advertentie stond dat ie niet voor beginners was!

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:24

Voor mij is een beginner , iemand die nog teveel Paarden-Verstand en PaardenGevoel mist. Iemand die een paard nog niet goed begrijpt en nog niet zelfstandig problemen op kan lossen op een nette manier.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:30

beginner is iemand die nog niet zo veel ervaring heeft met verschillende paarden,bv alleen manege paarden en/of makkelijke paarden heeft gehad en niet zelf oplossingen zou kunnen bedenken en niet zelf kan sturen etc wat Dyonne dus ook zegt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:37

pmarena schreef:
Voor mij is een beginner , iemand die nog teveel Paarden-Verstand en PaardenGevoel mist. Iemand die een paard nog niet goed begrijpt en nog niet zelfstandig problemen op kan lossen op een nette manier.

idd
en dat zijn er veel meer dan dat er toe willen geven.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 22:51

Ik krijg bij veel advertenties en 'niet geschikt voor beginners' een enorm makelaars gevoel:
- de achtertuin kan naar eigen idee worden ingericht (gewoon 1 zandvlakte)
- voor de handige doe-het-zelver (alleen de muren kunnen blijven staan)
- huis dient gemoderniseerd te worden (na 1960 is er niets meer aan gedaan)
etc. etc. etc..
Dus zo krijg ik bij
- 'niet geschikt voor beginners' het idee dat het nogwel een paard is met rare bokken, schrikken, kuren en gebruiksaanwijzing. En ja, veel advertenties zijn zo opgesteld.

(Rinske: dit doet natuurlijk niets af aan de normale brave paarden die bij een beginner toch wat minder uit de verf komen dan bij een meer gevorderde ruiter. Ik vrees alleen dat door het 'niet geschikt voor beginners' zo nadrukkelijk te benoemen er veel mensen al afhaken omdat ze denken dat het een rotbok is).

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:03

Iemand is in mijn ogen een beginner, als degene nog niet zoveel ervaring heeft met paarden;

met de verzorging en het rijden;

Nog geen verzorgpony's/paarden heeft gehad(en bv. alleen maar lessen heeft gedaan, niet verder in 'verdiept')

nog geen jaar rijdt.

en niet zelfstandig een paard kan opzadelen en rijden en met het dier goed kunnen omgaan.


Als ik in een advertentie lees: niet geschikt voor beginners, dan heb ik het idee dat deze paarden voor de wat gevorderde ruiters zijn. Ruiters die al wat meer paarden in handen hebben gehad als de manege paarden. Die wat pittigere paarden aan kunnen en weten hoe ze moeten handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:05

ggr klote compu, weer opniew alles typen

Citaat:
'niet geschikt voor beginners' het idee dat het nogwel een paard is met rare bokken, schrikken, kuren en gebruiksaanwijzing. En ja, veel advertenties zijn zo opgesteld


Hier ben ik het niet altijd mee eens, soms wel vaak niet

Voorbeeldje

Meisje 18, komt paard verzorgen. Was M bij de ponys.
Kawa was in die tijd niet van mij dus werd ze daar opgezet.
Kawa liep op dat moment L springen.

Maar na 5 min. lag ze in het zand, paard was niet bestand tegen klemmende benen en trekkende handen wegens evenwicht tekort
M, maar toch een beginner

Voorbeeld 2

Meisje 16 kon goed rijden ook volgens ouders
Werd op paard gezet, maar wij waren wijzer als de eerste keer, dus longeerlijn eraan.
Het commentaar wil je van zowel meisje als ouders niet weten, want ze was geen beginner.

Ze drijft aan, paard gaat harder dan verwacht, dus begint ze te klemmen.
Paard is goed aan het been, dus gaat steeds harder.
Wij hebben hem maar naar binnen geloosd, want door dat getrek werd hij toen ook niet rustiger.

Ook zij was volgens zeggen geen beginner.
Kregen ook de vrwijten dat dit een ongetempd paard was.
Toen ik er vervolgens opstapte en wegreed werden ze verdacht stil.

Beide brave paarden, maar niet geschikt voor beginners.
vooral die laatste, want dat was een erg nuchter paard, wat niet vlug onder de indruk was van dingen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-03 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:05

Vaak willen mensen een heel goed tehuis voor hun diertje.
Als ze dan niet voor beginners in de advertentie zetten, komen er dus gevorderde ruiters opaf, die het paardje dus een beter tehuis kunne bieden (oja??). beginners worden door dit zinnetje meteen afgeschrikt.

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:08

runningkawa schreef:
ggr stinkmodder compu, weer opniew alles typen

Citaat:
'niet geschikt voor beginners' het idee dat het nogwel een paard is met rare bokken, schrikken, kuren en gebruiksaanwijzing. En ja, veel advertenties zijn zo opgesteld


Hier ben ik het niet altijd mee eens, soms wel vaak niet

Voorbeeldje

Meisje 18, komt paard verzorgen. Was M bij de ponys.
Kawa was in die tijd niet van mij dus werd ze daar opgezet.
Kawa liep op dat moment L springen.

Maar na 5 min. lag ze in het zand, paard was niet bestand tegen klemmende benen en trekkende handen wegens evenwicht tekort

Voorbeeld 2

Meisje 16 kon goed rijden ook volgens ouders
Werd op aard gezet, maar wij waren wijzer als de eerste keer, dus ongeerlijn eraan.
Het commentaar wil je van zowel meisje als ouders niet weten, want ze was geen beginner.

Ze drijft aan, paard gaat harder dan verwacht, dus begint ze te klemmen.
Paard is goed aan het been, dus gaat steeds harder.
Wij hebben hem maar naar binnen geloosd


Precies!! Hier ben ik het mee eens.
Als gevorderde ruiter zou je eerst het paardje moeten aanvoelen en kijken hoe het paardje overal op reageerd, dus een beetje kijken hoe en wat.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 23:15

Ik snap de redenering van Kawa wel. Je hebt al snel kans op mogelijke communicatiestoornissen met een verder doorgereden paard en een minder gevorderde ruiter. Het ene paard is daar wat vergevingsgezinder in dan het andere paard (en de ene ruiter pakt dat wat makkelijker op dan de andere).

In het idee van Mijndario zit ook wel wat. Wellicht dat verkopers idd het idee hebben dat hun paard beter terecht komt als ze er 'niet voor beginners' bij zetten.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 00:06

Ik zou als ik mijn paard te koop zou zetten ook die tekst erbij zetten. Paard is dubbel M maar probeert iedereen uit de eerste keer. En da ligt een onervaren ruiter mooi op zijn snuffert in het zand. Zou het gezeur niet willen hebben achteraf.

Plop
Berichten: 53
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:24

Maar een paard dat niet voor beginners is, kan ook niet geschikt zijn voor de meer gevorderde ruiter. Als de klik er niet is, kom je als gevorderde ruiter ook nergens! Een gevorderde is dan wel in staat om te blijven zitten en rond te sturen maar of dat dan de ideale oplossing is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:27

een gevorderde ruiter voelt snel aan waarom een paard iets doet, zal hem aanpakken waar nodig, of juist rustig blijven zitten als je merkt dat het paad eenkennig is en bang van de nieuwe ruiter.

Ook zal bij een keer wat harder wegschieten, geen ruk in de mond gegeven worden en vooral niet met de benen geklemt worden, iets wat beter afgerichte paarden gewoon als beenhulp zien.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 10:22

Ik ben toch altijd een beetje op mijn hoede als er staat "niet voor beginners". Ik rijd dan wel 8 jaar en rij mijn 3de paardje, maar ik weet van mezelf dat ik me gemakkelijk laat overdonderen door een paard dat wat show maakt. In dat opzicht voel ik me dus wel een beginner (altijd redelijk brave paardjes gereden).
Het is allemaal zo relatief.