Mogelijkheden gezocht om IJsl te laten leasen (hal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mikky
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-08-03

Mogelijkheden gezocht om IJsl te laten leasen (hal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 00:51

Sinds anderhalf jaar staat er bij ons op de manege mijn bijrijdijslander. Aangezien het onder een lastig baasje is onder het zadel en de eigenaar er wegens omstandigheden niet meer op kan rijden zijn we op zoek naar andere mogelijkheden en ik dacht dat hier wel mensen met tips voor ons zouden zitten !

Ik zal eerst even in het kort wat over hem vertellen. Het is een IJslanderruintje van 17 jaar, een ukkie hij haalt de 1.30m niet.
Op stal en in de omgang is hij superlief, je kan er dan ook alles mee doen; poetsen, wandelen, longeren, naast de fiets doet hij allemaal superbraaf. Alleen onder het zadel is hij niet de makkelijkste.
Bij iedereen die er net op zit probeert hij er even vandoor te gaan, hij kan dan ook superhard maar als je hem kent leer je hem aanvoelen.
Hij kan een leuk sprongetje maken, vindt hij ook leuk om te doen. Is een vierganger maar wij zijn momenteel erg weinig met tölten bezig, en wordt momenteel western (beginnend) gereden.
Buiten is hij verkeersmak maar het is geen relaxed buitenrijd paardje. De ene keer gaat het perfect, de andere keer loopt hij alleen maar zichzelf op te fokken en druk te maken en schiet hij minstens 1 keer flink aan de kletter.
In de bak is hij in principe braaf, als je hem maar heel duidelijk kunt vertellen dat je de baas bent en het eerste gevecht van hem gewonnen hebt. Win je dit niet dan blijft hij aan het wegschieten en reageren op elke beweging die je op zijn rug maakt.
Dit is in het kort een beetje hoe hij in elkaar zit. Lachen

Nu het echte punt van dit topic...
We zijn naar mogelijkheden aan het zoeken om te kijken of het een optie is hem helemaal of gedeeltelijk te laten leasen.
De eigenaresse wil hem beslist NIET verkopen om de reden dat ze wel heel erg aan hem gehecht is, maar het rijden niet meer gaat. Omdat hij natuurlijk 17 is en toch best lastig zijn we bang dat hij dan telkens als het niet gaat weer doorverkocht gaat worden enz. dit verdient hij dus echt niet.

Opties waar wij nu aan denken zijn:
- Iemand wil hem helemaal leasen; je kunt hem dan tegen de stallings, hoefsmid, dierenarts en bijkomende kosten als je eigen paard beschouwen (mits je geschikt bent voor hem natuurlijk). Hij staat nu op de manege omg. Amersfoort (kost je ong. €250,- per maand + hoefsmid kosten en eventueel dierenartskosten) Dit is inclusief inenten, ontwormen, weidegang, 3 keer per dag voeren + hooi, uitmesten, binnenbak, buitenbak.
Een andere mogelijkheid is dat iemand een andere stal weet en dat hij daar dus komt te staan en de kosten dus uiteraard van jou zijn.

- Half leasen, je least hem voor een aantal dagen 3/4 in de week voor een bepaald bedrag (hebben we verder nog niet over nagedacht) en is dus voor die dagen van jou.

Reden voor dit nogal lange bericht is dat ik de reacties eens wil peilen op de mogelijkheden die wij hebben bedacht of misschien heeft iemand anders nog wel een heel goed idee...
Dit bericht zou misschien bij eenmaal andermaal horen, maar aangezien ik al wel veel heb meegelezen op dit forum maar net ben aangemeld en daar dus nog geen bericht mag plaatsen zet ik het hier neer.
Ik hoop op heel veel reacties zodat we snel een oplossing vinden voor dit superlieve maar niet al te makkelijke paard. Hij verdient iemand die hem een uitdaging vindt en niet bang voor hem is.

We zijn dus op zoek naar een serieus iemand, liefst ouder dan 18 met in ieder geval de nodige rijervaring en niet snel bang is uit de omgeving van Amersfoort maar die moet er te vinden zijn, toch? *LOL*

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:59

ik zag dit bericht ook op marktplaats staan. als jullie nog niet zeker weten wat te willen doen met het paardje vind ik het persoonlijk niet handig dat er al een advertentie gezet is, maar dit even terzijde.

een pony helemaal leasen wil niet zeggen dat degene die least voor alle kosten komt te staan. in de meeste gevallen draait de eigenaar (die ten alle tijde verantwoordelijk blijft voor het paard) voor veearts kosten op, zo ook de entingen zijn in zo´n geval gewoon voor de eigenaar. wel kan je (gedeelte) stalkosten en hoefsmid verhalen op de leaser.

ik begrijp dat jij de pony bijrijd, ik weet niet of je zelf iets bijdraagt aan de kosten, maar in dat geval zou ik iemand zoeken die de pony voor een paar dagen gaat doen tegen bepaalde kosten (bijv. half stalgeld en gedeelde hoefsmit. veearts blijft voor de eigenaar). en anders misschien iets voor jouzelf om hem te leasen?

in ieder geval hele goede afspraken maken met degene die hem gaat doen en ook de afspraken op papier zetten, dat voorkomt de eigenaar en de leaser een hoop problemen als er zich iets mocht voordoen.

veel succes!

Mikky
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 14:47

Het is in ieder geval zeker dat er iemand voor hem gezocht wordt, we zijn nu vooral nog aan het kijken wat de reacties zijn en of het vooral reacties zijn van mensen die hem helemaal zouden willen of voor een aantal dagen. Beide opties staan in principe open.
Wat jij zegt over veeartskosten is zeker een punt om over na te denken en te bespreken. Het ligt er een beetje aan hoe het allemaal gaat lopen en zal ook zeker in heel duidelijk overleg gebeuren en op papier worden gezet wie wat in welk geval betaald!

Tips van mensen die in eenzelfde situatie zitten (paard leasen of laten leasen of iets dergelijks) zijn ook welkom. Ook aandachtspunten om te bespreken en vast te leggen in een contractje zijn meer dan welkom! Want we zijn ons er wel van bewust dat het niet iets is wat je zo even in een uurtje beslist. We willen ook echt de beste oplossing zien te vinden voor hem!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:24

Mmm, klinkt niet als een allemanspaard, typisch voorbeeld van een IJslander die niet (altijd) consequent is gereden/opgevoed. Moeilijk om daar iemand voor te vinden, lijkt me. De meeste kans heb je als je binnen het Ijslandercircuit zoekt, dus onder mensen met enige Ijslander-ervaring. Ik ken iemand die al een tijd een IJslandse merrie least. Dat bevalt zo goed dat ze het paard nu waarschijnlijk gaat kopen. De mogelijkheid het paard te kopen maakte deel uit van de lease-overeenkomst, wat vrij gebruikelijk is volgens mij. Wat dat betreft snap ik niet zo goed dat de eigenaar van jouw bijrijdpaard hem niet wil verkopen. Ze kan/wil er zelf niets meer mee doen; waarom dan niet met zorg een leuke nieuwe baas voor hem zoeken? Lijkt me ook leuker en beter voor het paard zelf! (een manege is nou ook niet de meest ideale omgeving voor een Ijslander)
Trouwens ... waarom wil je hem zelf eigenlijk niet leasen?
Hopelijk komen jullie tot een goede oplossing, een die het belang van het paard vooropstelt, zoals je zelf hierboven ook stelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:47

Ik begrijp dat de eigenaresse de pony in eigendom wil houden. Om eerlijk te zijn kan ik me niet voorstellen dat iemand bereid is om zoveel geld per maand te betalen voor een pony die niet zijn/haar eigendom is. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Ik heb nog wel een ander idee. De pony het hele jaar door buiten ergens op het land houden. Er zijn plaatsen genoeg in nederland waar je voor heel weinig geld je paard het hele jaar door buiten kan laten lopen. Op die manier komt er geld vrij voor een nieuw paard dat je in de oude stal van de betreffende pony kunt plaatsen (is dat ook meteen geregeld). Of je nog op de ijslander laat rijden door iemand, kun je dan altijd nog bekijken. Ik zou zeggen: alleen als je iemand kan vinden die echt heel ervaren is, anders absoluut niet. Denk aan de verzekering. Als eigenaar blijf je namelijk ten alle tijde aansprakelijk.

Sterkte ermee in ieder geval!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:00

CCCCorine schreef:
Denk aan de verzekering. Als eigenaar blijf je namelijk ten alle tijde aansprakelijk.


Dit is inderdaad een belangrijk punt. Ik denk net als een aantal anderen dat het genoemde bedrag (= namelijk alle kosten) te hoog is voor een lease overeenkomst. Bovendien zitten er een aantal adders onder het gras zoals de hierboven al genoemde aansprakelijkheid van de eigenaar (en dat samen met een niet altijd even engelachtige ijslander)

Verder voorzie ik problemen op het gebied van dagelijkse beslissingen als iemand voor alle kosten opdraait wil diegene ook wat in te brengen op het gebied van opvoeding, voer, zorg, manier van rijden etc etc, wat als dit dan tegen het idee van de eigenaar indruist.

Ik zou met een dergelijk paard het dan ook anders stellen:
- zoek naar de beste omstandigheden voor het paard (wie kan en wil hem goed rijden? of misschien is het voor het paard wel beter helemaal niet gereden te worden en is de begrazing of een constructie als gezelschapspaard een optie)
-Bekijk daarna pas hoe eventuele kosten gedeeld kunnen worden.

Ik denk dat zolang de eigenaar echt graag eigenaar wil blijven, daarmee ook (een gedeelte) van de kosten voor zijn/ haar rekening moeten komen. Vooral ook uit het oogpunt van inspraak. Het is erg moeilijk inspraak te houden als een ander voor alle kosten opdraait.

Veel succes ermee!

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:34

Als ik me niet vergis gaat het hier om Bjarni...of niet dan..Knipoog

Ik zelf heb een soort van lease ijslander staan. Hij is officieel niet van mij, maar van een goeie vriendin. Ik betaal wel alles voor hem, voer, stalling , ijzers en kleine dierenarst kosten (bij een groot bedrag delen we dit)

Wij hebben niets op papier staan, maar let wel...de relatie tussen het baasje van het dier en mij is wel goed. We weten inmiddels wat we van elkaar kunnen verwachten en wat we aan elkaar hebben. Zo kan ik het dier ten alle tijden tijdelijk naar haar brengen mocht ik in het ziekenhuis belanden of door wat voor reden dan ook tijdelijk niet meer voor hem zou kunnen zorgen.

Bedenk ook , dat als je het dier bij jou op stal laat staan je je beperkt tot mensen in de omgeving.

Ik zelf "leen" deze winter waarschijnlijk een ruin van me hier uit aan een vriend van me. Ik betaal dan wat ik hier kwijt zou zijn. Alles wat daarboven komt is voor zijn rekening. Dierenarst kosten zijn voor mij...mits het dier ziek is geworden door duidelijke verwaarlozing van zijn kant. (waar ik dus al absoluut niet van uit ga)

Het is een hele stap een paardje laten leasen. Wees over alles duidelijk en laat niets onbesproken

Mikky
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 14:08

Bedankt voor de reacties, dit zijn inderdaad dingen waar we echt wat aan hebben! Het is best lastig om echt de beste oplossing te vinden!
Bovengenoemde bedrag is ook niet het bedrag wat het zou moeten gaan kosten, het was vooral een voorbeeld van wat we nu kwijt zijn en wat iemand die hem hier zou willen hebben staan dus ongeveer zou betalen. Een verhuizing is namelijk ook een optie!
De eigenaar wil niet dat hij verkocht wordt omdat het gewoon geen makkelijk paardje is, ze wil gewoon zeker weten dat het goed met hem gaat en dat hij anders terugkomt. Als je hem verkoopt kan hij natuurlijk altijd doorverkocht worden en wie weet waar hij dan terecht komt..
Het zou dus ook een constructie worden dat dagelijkse beslissingen ook echt aan diegene worden overgelaten, er hoeft echt niet voor ieder wissewasje gebeld te worden, gewoon af en toe laten weten hoe het gaat.
Het blijft echt even lastig en er zijn veel punten om af te wegen.

Ben nu bezig of ik het zelf misschien financieel kan opbrengen om hem met een bijrijder er bij over te nemen, maar dan wordt er dus nog steeds iemand gezocht om hem een aantal dagen in de week te doen.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 14:38

Ik weet natuurlijk niet wat voor jullie het fijnste is , en wat jullie belangrijk vinden Lachen .

Maar ik zou in dit geval , dus als ik zo'n pony in deze situatie had ,
eerst gaan uitkijken naar een goedkopere stalling. Want die kosten zijn nogal wat zeg voor een paard dat je zelf niet meer ''gebruikt'' !

En dan idd iemand erbij voor een 3/4 dagen in de week , die dan ook een
evenredig deel van de kosten betaald en evenredig inspraak heeft.

Dan jijzelf .

Ik neem aan dat je ook wilt blijven rijden , en als iemand het beestje full-time zou leasen zou die persoon dat vast niet op prijs stellen *LOL*

Dus dan kun jijzelf de overgebleven dagen met het beestje bezig blijven , en eventueel ook een deel van de kosten dragen.

De veearts-kosten is een moeilijk iets. Daar zul je echt goed over moeten overleggen , net zoals hoe je het gaat regelen als het diertje tijdelijk niet berden kan worden. Moeten de huur-kosten voor het paardje dan volop doorbetaald worden ?

Dat soort dingen Lachen .

rosaq

Berichten: 77
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:12

ja

Mikky
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 17:47

Idd dat is ook nog iets om over na te denken, als hij een tijdje niet bereden kan worden of iets dergelijks.
We gaan er nu van uit, of hij wordt helemaal door iemand geleend (leasen is eigenlijk het woord niet) dan zorgt diegene dus voor de stalling enz. en heb ik er, hoe jammer ik het ook vind, niks meer mee. Dat is dus als iemand hem helemaal voor zichzelf zou willen en het zou super klikken.
Anders is de optie dat ik hem neem, idd goedkope stalling zoek anders is het financieel niet te doen, en een bijrijdster of leaser voor een aantal dagen zoek.
Het is allemaal best een gepuzzel en gedoe op het moment.

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:53

Daarom begrijp ik ook just heel goed dat je het zoals hierboven werd gezet ''vaag'' op internet hebt gezet , op dit moment hangt alles er natuurlijk helemaal van af wie er interesse heeft en wat diegene precies wil Lachen

Ik blijf het altijd een beetje moeilijk vinden zulke dingen , want want nu als het paardje kreupel wordt , duidelijk door de schuld van de huurder...
tja hoe ga je dat dan doen... Verward

Allemaal van die moeilijke situaties kun je krijgen natuurlijk Lachen

Is er trouwens een beetje interesse voor een duur gestalde 17-jarige dwarse IJsco om te ''leasen'' , vraag ik me af ?

Ik denk dat je daar net de juiste persoon voor moet treffen

Mikky
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 21:57

Moet je idd net treffen. Ik heb wel wat reacties gehad maar die zijn vooral een eindje uit de buurt zodat hij moet verhuizen. Is natuurlijk ook een optie, maar wel lastig!
Ik ben zowieso de laatste dagen al aan het rondkijken naar een goedkoper adresje dus;

Als er nog iemand een stalletje/ weitje met schuilstalletje weet, liefst met bak (in de buurt) in de omgeving van Amersfoort (Hoogland, Leusden, Baarn, Hoevelaken, Nijkerk) en dan liefst goedkoop, hij heeft niet veel nodig. Dan hou ik me ook zeker aanbevolen!
Wilde het in een apart berichtje zetten, maar mag nog niks plaatsen op Eenmaal Andermaal, dus dan maar even zo!

Mikky
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-03 15:39

Hallo allemaal,
Iedereen alweer heel erg bedankt voor het meedenken de afgelopen dagen!
De afgelopen dagen zijn heel snel gegaan en er is ook een heleboel op me afgekomen. Op het moment ben ik er zo goed als zeker van dat ik Bjarni (want die is het inderdaad) overneem. Dit betekent dat heel waarschijnlijk het leen/ leaseplan van de baan zal zijn.
Ik heb mijn financiën er deze week een flink aantal keer op doorgenomen en ben tot de conclusie gekomen dat als ik gewoon een goedkoop weilandje/ plekje met (schuil)stalletje voor hem vind dit helemaal moet lukken.

Ik ben me ervan bewust dat er altijd meer kosten bijkomen dus vandaar ook een goedkoop plekje, het kan namelijk niet dat ik al mijn geld aan stalling uitgeef en niks overhoud voor als hij een keer ziek wordt of iets dergelijks.

De mensen die gereageerd hebben, hebben ook meegeholpen in deze beslissing dus daar ben ik heel erg dankbaar voor! Nu alleen het stalletje nog er zijn al een paar ideetjes dus heb het volste vertrouwen dat het goed moet komen!

Als er mensen hier zijn die toevallig nog een plekje weten (ik heb al heel wat plaatsen gezien de afgelopen dagen maar blijf nog even rondkijken tot ik het écht heb) dan zijn suggesties van harte welkom!
Dus weet je nog een plekje voor hem, omgeving Amersfoort/ Leusden/ Bunschoten/ Soest/ Hoogland/ Baarn/ Nijkerk/ Hoevelaken, dan zou ik het heel graag horen.

Alvast weer bedankt voor het meedenken!
Groetjes Manon

Les_Fjal

Berichten: 1926
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 22:17

Gefeliciteerd manon . Wat leuk en fijn dat je tot deze oplossing gekomen bent !
Zou je hem niet kunnen zetten waar hij eerst ook stond ? Waar Wendy haar paarden heeft, fjalar , neisti enzo ? Succes ermee !

Dimmalimm
Berichten: 142
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:11

Marjolein (MarjoEisla) van hier heeft haar paard in Baarn staan geloof ik!
Misschien kun je die ff een pb sturen!

Ik was laatst met Kim op nieuw Hagenauwe en heb Bjarni ook gezien! Leuk paardje hoor!

groetjes marina

Mikky
Berichten: 7
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-03 21:50

Ok, ga ik zeker even doen!
Dan had jij Bjarni ook zeker herkend in het topic of niet? Kim zei zoiets namelijk!

Dimmalimm
Berichten: 142
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 11:45

Ja dat klopt! Ik vroeg nog aan Kim is het niks voor jou? Maar nu heb jij hem dus en dat is ook erg leuk!!

groetjes marina