paard blind?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

paard blind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 17:38

maandag was er iemand bij mijn verzorgpaarden en die zij dat hassan slecht ziend of zelf blind was?
het gekke is alleen dat die op alles reageert dus als ik de schuur uitkomt kijkt ie en hij kijkt naar voorbijganger/ fietsers als we aan het buitenrijden zijn..
van de winter is ie zelf geschrokken van een man in zon feloranje vest??
kan het zijn dat die dan alleen een schiem ziet of is ie niet echt blind??

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:59

Je kan het heel gauw ook zelf merken.Gewoon testjes gaan doen.
Eerst dacht ik dat mijn pony ook slechtziend was aan 1 oog.
Maar bleek niet zo te zijn.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:39

Je moet idd veel testjes doen, bv voor hem gaan staan, zonder dat hij je hoort, kijken of hij reageerd!

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:44

Als je je vinger (langzaam) naar zijn oog brengt, zou hij zijn oog dicht moeten doen

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:24

idd dat trucje met de vinger lukt altijd. je brengt je vinger naar zn neus toe niet ver van het oog af en tikt hem aan. als hij ziet dan zal hij zn oog dichtdoen. dan herhaal je het nog eens, maar raak je hem niet meer aan. doet hij weer zn oog dicht dan ziet hij je vinger. een paar keer herhalen op elk oog

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:26

Als hij echt blind zou zijn dan zou je dat toch zelf al lang gemerkt hebben?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:26

een pony van een vriendin,die spring over alle hindernissen,behalve felle,daar kreeg je hem echt niet overheen,heel raar.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 07:43

Als een paard slechtziend of blind is merk je dat heel snel. Zelf heb ik op een paard gereden dat blind was aan 1 oog. Het beestje schrok zich rot als je vanaf de blinde kant kwam. Buiten dat is er goed mee te rijden.

_Priscill_

Berichten: 5715
Geregistreerd: 04-07-03
Woonplaats: hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 07:55

wel moet je oppassen als je trucjes doet voor zijn gezicht dit niet te snel te doen want dan voelt hij de wind die je maakt
maar veel succes

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:17

Je gaat aan zijn zij staan ter hoogte van zijn schouder. Je pakt een wortel en die hou je vast als hij hem in 1 keer pakt is hij niet blind. Dit doe je aan beide zijden. Zo ben ik er achter gekomen dat mijn pony blind is aan 1 kant.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:15

Als een paard aan een oog blind is krimpt dat oog dus dan zie je dat ook...

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 10:46

Over die vinger naar het oog toebrengen, mijn vorige pony had rechts geen oog, maar ze had wel nog steeds het "knipperreflex" als je de vinger naar haar oog toebracht, maar misschien deden wij het wel altijd te snel hoor, dat zou kunnen.

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 18:59

het gekke is als je dat doet reageert ie wel.. ghister gingen we buiten rijden en een jongetje gooide een tennisballetje omhoog en daar reageerde die ook op.. ik heb ook een vermoeden dat het niet echt is, maar dat meisje die dat zij wist het zelf ook niet zeker maar dat wij er maar ff naar moeten kijken dus dat doen we wel voor de zekerheid

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 19:00

Arno24 schreef:
Als een paard slechtziend of blind is merk je dat heel snel. Zelf heb ik op een paard gereden dat blind was aan 1 oog. Het beestje schrok zich rot als je vanaf de blinde kant kwam. Buiten dat is er goed mee te rijden.


ja dat meisje had gezegd dat hij goed niet kon schrikken nergens van omdat die toch niks zag, maar het leek mij dat ie dan juist wel zou schrikken Verward
maja ik weet het nie meer we laten er gewoon naar kijken en dan weten we zeker..

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:14

Een vriendin van mij had een paard dat ineens heel schrikachtig werd, steigeren bokken voor de raarste dingen, ze werd er bijna bang van. Wat bleek nu dat het paard, dat toen al 9 jaar was, blind aan het worden was aan 1 oog. Doet jouw paard ook zulk soort dingen ?

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:08

Ik weet niet of haar paard het wel deed, maar niet ieder paard hoeft zich zo te gaan gedragen. Voordat Jerai's oog eruit gehaald werd, zag ze langzaamaan steeds slechter, maar ze is zich nooit heel erg anders gaan gedragen, ze had alleen dat ze af en toe schrok als iemand haar aan de rechterkant naderde, maar meestal hoorde ze dat wel van tevoren.

Volgens mij is de enige manier om het zeker te weten door zo'n test te laten doen door de da met een lampje.

bol
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-01-02
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 00:46

ik zelf heb ook een pony met een blind oog aan de rechterkant als ik zonder wat te zeggen haar ineens aan raakt schrik ze altijd.Reageer ook niet op rare dingen aan de blinde kant, ook met rijden merk ik het zoek altijd aanleuning in de bak .

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 16:21

Mist schreef:
Een vriendin van mij had een paard dat ineens heel schrikachtig werd, steigeren bokken voor de raarste dingen, ze werd er bijna bang van. Wat bleek nu dat het paard, dat toen al 9 jaar was, blind aan het worden was aan 1 oog. Doet jouw paard ook zulk soort dingen ?

nee juist niet.. hij is zo langzaam en bokt of steigert echt nooit.. ja alleen in de wei

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 18:34

Je merkt het wel hoor als een paard blind is, wij hebben een blind paard op stal staan, en je kan aan hem (z'n gedrag) heel goed zien dat hij blind is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:05

Ik ken ook een paard waarvan de rechteroogbol eruit is gehaald en ze is op de linkerhand nu lang niet meer zo goed te rijden (als je inde bak rijdt). Aan de rechterkant (als je op de linkerhand rijdt) zit de bakdeur en daar is ze bang voor. Die kan ze dan helemaal niet zien.
Op de rechterhand kan ze hem wel zien en is er nix aan de hand (Natuurlijk wel schrikachtig bij die deur, maar dat heeft ze zich gewoon aangeleerd).

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 19:48

Paarden horen ook goed d.m.v. van hun eigen voetstappen als ze langs iets lopen horen ze het weergalmen.
De geluidsgolven reflecteren dan terug zeg maar en dat kunnen ze heel goed horen.

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 20:53

was ie volgens die persoon blind aan allebij de ogen. kan namelijk ook een oog zijn en dan kunnen ze nog heel veel zien met dat andere oog. Bij ons is een manege pony aan een oog blind en die schrikt ook nog. het belemmert haar iig niet.

Joyceee86

Berichten: 5703
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-03 14:49

jij zij heeft maar naar 1 oog gekeken maar ik geloof der niet vel van.. al doe je alles superrustug (dus heel rustig uit de schuur lopen) ziet ie dat ook.. dus ik denk dat het niet waar is maja de dierenarts komt binnekort tog dus dan kunnen we meteen laten kijken

iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 20:09

Nou dan maar hopen dat ie nie blind is he... Zoals ik jou hoor praten lijkt het er ook niet veel op dat ie blind zou zijn.

Tot morgen bij de efteling he!!!