weiland grenzend aan sloot (blauwalg/botulisme)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

weiland grenzend aan sloot (blauwalg/botulisme)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 17:12

wie z'n weiland grenst nog meer aan de sloot?
Sharir z'n wei wel en de paarden drinken ook altijd uit de sloot.

Nu is in zuid-holland een negatief zwemverbod uitgeroepen voor al het natuur water ivm blauwalg/botulisme. Sharir z'n wei is ook in zuid-holland.

nu is het wel een goed doorstroomde sloot, het water komt uit de noord, en wordt via de sloot langs de wei verder afgevoerd naar andere sloten.
en blauwalg en botulisme komt vooral in stilstaand water, dus dat is opzich wel gunstig.

maarja wat als het straks wel in de sloot zit Verward
van blauwalg krijgen ze het aan hun maag en darmen, gaan ze aan de scheit dus.
maar van botulisme kunnen ze verlamd worden en doodgaan (er zijn wel verschillende soorten botulisme, van de een gaan alleen vissen dood, van de ander weer vogels en zoogdieren en nog wat andere soorten botulisme (jaja ff via google aan het zoeken geweest Tong uitsteken ))

kvind het een beetje eng hoor allemaal.

wij kunnen wel alles af gaan zetten met die hitte (als we schrikdraad en paaltjes genoeg hebben....), maar dat is best een gedoe, + het feit dat we dan water vanaf huis mee moeten gaan nemen naar de wei

vind ik geen ramp, maar....... ik ga morgenavond op vakantie
nu is het zo dat er op het moment ook 2 paarden van iemand in de wei lopen van mensen die aan de wei grenzen, dus die zouden denk wel voor water willen zorgen.

maargoed, een aantal jaren geleden was hier in de buurt ook overal botulisme en blauwalg, en toen is de sloot langs de wei ook gespaard

wat doen jullie ermee? gewoon aankijken en op de wei houden?
of de sloot afzetten of zelfs van de wei afhalen?

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:18

Ik zou als ik jou was gewoon goed opletten en als er dode vissen in het water drijven of het water is heel erg vies dan moet je de sloot wel afzetten en met water gaan slepen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:23

Ik vond een aantal weken geleden een dode kikker in de sloot naast mijn weiland. Verder zat het water vol drap. Er staat nu een groot hek voor de sloot en de paarden drinken uit waterbakken die ik dus idd iedere dag moet vullen. Is een klotewerk maar liever dat dan dode of zieke paarden. Ik heb nu een hele lange tuinslang gekocht die tot aan de wei loopt, dat is makkelijker dan met emmers lopen

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:27

Als het water doorstroomt zal het wel meevallen. Alhoewel ik begrijp dat je dit niet fijn vindt zo net voor je vakantie! Ik vraag me af of de paarden het nog drinken als er botulisme in het water zit.

Ik zou die mensen vragen om het goed in de gaten te houden en eventueel van tevoren al een andere drinkmogelijkheid (als ze dan daar gaan drinken ipv de sloot is dit misschien een teken dat de waterkwaliteit terugloopt) aan te bieden en als het dan echt fout gaat met die sloot, dan pas afzetten.

Maar nogmaals, als er flink wat stroming in die sloot zit zal het wel loslopen. Prettige vakantie

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 17:28

ja ik heb ook liever wat meer werk dan dode of zieke paarden!
we moeten denk gewoon veel controleren op naar adem happende vissen en dode kikkers en vissen, en naar vieze drap. gelukkig is de verzorgster ook bezorgd genoeg Haha!, die zal het allemaal wel goed in de gaten houden, haar kennende OK dan!

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:13

Ik zou ze idd ook leidingwater geven nu, kun je die mensen die bij de wei wonen niet een klein bedrag aanbieden (zullen ze waarschijnlijk niet eens aannemen) om elke dag vanaf hun erf met de tuinslag vers water te geven. Zoals je al zegt, de kans is klein met stromend water, maar je zou het jezelf nooit vergeven toch ?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:57

zo goed als elke sloot in nederland zit op het systeem van waterschap. dat betekent dus dat het 'stromend' is.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:40

Mmmh dat wist ik niet.. Veerle staat ook langs de sloot.. Hoe kan ik zien/merken of het water niet goed is? Het zijn smalle slootjes om de wei heen.. Behalve dode vissen, nog iets anders waar ik op kan letten?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:43

Mijn paardjes kregen ook slootwater wat ik dan met de pomp van de sproeiers in de waterbakken pompte maar nu neem ik grote jerrycanns water mee van huis, wel 2x rijden maar ze hebben alle dagen vers drinkwater, voorheen liet ik het nog weleens een dagje staan maar zelfs dat niet, ze hebben vanmorgen vers gehad en vanavond gaan ze op een ander stuk en krijgen ze weer vers.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:44

SharirBobby schreef:
ja ik heb ook liever wat meer werk dan dode of zieke paarden!
we moeten denk gewoon veel controleren op naar adem happende vissen en dode kikkers en vissen, en naar vieze drap. gelukkig is de verzorgster ook bezorgd genoeg Haha!, die zal het allemaal wel goed in de gaten houden, haar kennende OK dan!


hihih Ben gister gelijk heel de sloot afgelopen met Junta. Die liep lekker achter de snoepjes aan.. ben geen dode dieren tegen gekomen. Heb ook op happende vissen gaan letten. En ben er geen eentje tegen gekomen.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:54

Wij gaan maandag varen bij de biesbosch, schijtn in 't Hollands Diep ook blauwalg te zitten.. fijn, kunnen we niet zwemmen dus..
Heel vervelend die blauwalg!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:06

Hoe ziet het eruit?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:58

Als je in Zuid-Holland woont, als je paarden er staan dan natuurlijk he, kun je ze beter niet uit de sloot laten drinken.
Die van ons staan dus ook in Zuid-Holland en ze kunnen niet bij de sloot maar we gaven ze altijd gewoon slootwater in drinkbakken. Sinds gister is er een negatief zwemadvies en er wordt ook aangeraden om niet je hond in het water te laten of te laten drinken..
Hierop hebben wij de Veearts even gebeld om te vragen of het voor de paarden kwaad kon. Zijn antwoord was dat het beter was ze zolang leidingwater te geven... Wij volgen dus de raad van de VA maar op.. Liever meer werk dan een ziek paard..
Overigens zul je blauwalg niet ontdekken door dooie vissen oid. Je kunt het wel zien het heeft de kleur van erwtensoep. Ookal zie je die kleur niet nog zou ik leidingwater geven. Het negatieve advies geld immers voor alle open wateren...

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:28

Drijft er dan van die snotkleurige troep in, want dat hebben we wel in de sloot Verward

Primula

Berichten: 452
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Kessel-Lo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:49

ellenlouise schreef:
Ik vraag me af of de paarden het nog drinken als er botulisme in het water zit.



Jaja, dat merken ze niet hoor! Mijn merrie is gestorven aan botulisme. Zat gewoon in het voordrooggras verpakt. Er zaten waarschijnlijk een paar pluimen van een besmette vogel tussen... dat kan al genoeg zijn. Ik wil het in ieder geval geen tweede keer meemaken

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:57

Pff maak me nu wel zorgen, weet niet waar ik dan heen moet met haar. Haar wei is omheind door sloten, een hek plaatsen is onwijs duur, als het mijn eigen wei was had ik het misschien nog gewild. Nu mag ik dat niet eens (ben de eigenaar niet). De stallen zijn 2 uur lopen van de wei af, en binnenstaan is natuurlijk ook niet echt dat je zegt, dat is het.. Maar waar ze dan heen moet? K moet er niet aan denken dat ze ziek word, of om haar te verliezen.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 08:38

Off-topic: gefelisiteerd!!!

On-topic: Paarden weten vaal instinctief wat het beste voor ze is.. Als je nu gewoon eens een bak leidingwater neerzette dan gaan ze waarschijnlijk gewoon daar uit drinken en dan hoef je de sloot niet af te zetten.. Waar een vriendin van mij haar paard heeft staan doen ze het ook zo en eigenlijk drinken al die paarden uit de bak en niet uit de sloot..
Kijk als ze geen keus hebben zullen ze ongetwijfel besmet water drinken maar misschien als je ze een keus geeft ze instinctief het goede drinken

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:02

Die van ons lopen ook langs een slot, waar ze normaal geproken uit drinken, we hebben nu een specie kuip in het land gezet en we slepen 2 keer perdag met 50 liter (in jerrycans) naar de wei. Volgens mij is het water in de sloot nog goed, maar zo hebben ze in elk geval keus, en ze drinken ook vrij veel uit de bak. Als het water echt vies wordt zit er niks anders op dan de sloten af te zetten, hgeel veel werk, maar ik heb weinig keus.