koud beslaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

koud beslaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 21:47

Wat zijn de voor- en nadelen van koud beslaan?
Ik kan namelijk aan een hoefsmid komen die koud beslaat. Die is goedkoper, maar ik zie dat koud beslaan nog niet zo zitten. Zo kun je dat ijzer toch niet mooi passend krijgen?

Weet iemand het?

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:53

Mijn Redna word al 6 jaar koud beslagen en heeft nergens problemen mee dus ik kan je geen nadelen geven.
Maar ik heb liever een hoefsmid die goed koud beslaat dan een hoefsmid die slecht warm beslaat.
Want de paardjes die ik verzorgde werden altijd warm beslagen maar dat zat bijna nooit zoals het hoorde.

prompter

Berichten: 11084
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:55

Mijn merrie wordt al 15 jaar koud beslagen, en ze heeft nog steeds prima voeten. Ik zie geen voordelen aan warm beslaan, in de drafsport wordt dat ook nauwelijks gedaan.

lkaw

Berichten: 522
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:57

Volgens mijn hoefsmid (beslaat warm) maakt het niet uit of een hoefsmid warm of koud beslaat. Of het goed is, is afhankelijk van de smid en niet van de techniek. Bij koud beslaan kost het meer kracht om het ijzer in de juiste vorm te slaan. (kracht van de smid dus). Ziek
De moeilijkheid bij warm beslaan is dat het ijzer makkelijker uit model wordt geslagen doordat het meer "meegeeft" (lees zachter wordt).

Dus het hangt volledig af van de kundigheid van de smid. Een slechte smid beslaat slecht of het nou warm of koud beslag is Knipoog .

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 21:58

bedankt Haha!
ik wist niet dat dat zo goed ging, ik heb het nog nooit gezien tot de eigenaar van mn verzorgpony's zei dat het 13 euro scheelde. Het ziet er ook wel netjes uit, maar toch. Het is anders he.

Adawi

Berichten: 2635
Geregistreerd: 13-04-02
Woonplaats: Eerste Exloërmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:52

onze ijslander word ook altijd koudbeslagen, geen problemen (nog) mee gehad

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:34

Warm beslag voordeel van is dat de hoefsmid het ijzer makkelijker kan vormen. Nadeel is dat ze vaak het ijzer te lang op de hoef houden waarbij de hoef warm word en de rand uitdroogd.

Koud beslag Nadeel voor hoefsmid ijzer is moeilijker te vormen. Voordeel de hoefsmid brand bij het passen geen laag van de hoef af.

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 01:33

Dag xtostarlight,

Bij koud beslag is het inderdaad moeilijker om het ijzer perfect te vormen.

Mijn paard werd de eerste keren koud beslaan, gewoon omdat ze nog jong was en geen schrik zou krijgen. Dat was geen probleem. De smid is toen beginnen warm beslaan.

De voordelen van warm beslag is dat het ijzer gemakkelijker te juiste vorm te krijgen is. En wanneer ze het warme ijzer op de hoef houden worden de randjes mooi glad. Misschien raar geformuleerd maar weet niet hoe ik het juist moet uitleggen. Het komt er op neer dat de oneffenheden worden weggewerkt.

groetjes

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:22

Mijn haflinger werd vroeger koud beslagen om hem aan het beslaan van zijn hoeven te laten wennen. Tegenwoordig wordt hij warm beslagen. Het verschil is idd dat de hoefsmid het ijzer (warm) gemakkelijker passend krijgt dan wanneer hij ze koud eronder doet.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 12:22

thanx iedereen Haha!

Het warm beslag is dus beter passend dan het koude?
Is het dan niet ook beter? dat lijkt mij tenminste...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:26

xtostarlight schreef:
Het warm beslag is dus beter passend dan het koude?


Nee, dat is nergens uit te concluderen. Koud beslaan kost de smid iets meer kracht, maar met warm beslaan wordt het ijzer eerder vervormd en dat KAN ook een nadeel zijn.
Het maakt niet uit of je warm of koud laat beslaan, als je maar een GOEDE smid hebt. Dat is veel belangrijker.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 12:37

oke, dan wacht ik even af of hij echt goed is.
mn verzorgpony's zijn namelijk door hem gedaan nu. Het ziet er ook wel netjes uit hoor daar niet van.
Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van dat ik kan zeggen dat het slecht is of zo.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:34

Mijn pony is tot nu toe nog nooit warm beslagen. Hij is nu 7 jaar, en wordt al zeker 4 jaar koud beslagen. Helaas is de smid die ik had gestopt. En moest ik op zoek naar een andere. Nog steeds ben ik niet helemaal tevreden, maar het moet maar voorlopig. Nog steeds geen top smid gevonden die echt mijn oude kan vervangen. Mijn nieuwe heeft ook koud gedaan, maar beslaat liever warm. Dus misschien gaan we overschakelen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:40

Omar werd altijd warm beslagen maar op mijn nieuwe stal heb ik ook een nieuwe smid die bijna alle paarden koud beslaat.. warm kan ook maar hij zegt dat het in principe niet echt uitmaakt en dat de meeste paarden beter reageren op koud beslaan. IJzertjes zitten uitstekend en passen ook erg goed. Heb een goede smid Haha! Omar wordt om de 8 wkn beslagen.