Enige vorm van ''garantie'' bij handelsstal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Enige vorm van ''garantie'' bij handelsstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 08:51

Wanneer je een paard bij een handelsstal koopt en hij is daar een week terug gekeurd (goed), heb je dan recht op enige garantie wanneer het paard toch niet gezond blijkt te zijn? En zijn er speciale wetgevingen wat betreft handelsstallen, dat je er in principe iets tegen zou kunnen beginnen mocht het allemaal niet in orde zijn Scheve mond ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:59

Ja. Je bent juist bij een handelsstal beter beschermd dan wanneer je via een particulier koopt. Een goede handelsstal is trouwens aangesloten bij de VSN en hanteert hun regels.

Je hebt als koper altijd een onderzoeksplicht. Dus altijd het paard laten keuren, ook al heeft de verkoper het al gedaan. Veterinaire problemen die binnen 6 weken (geloof ik) de kop op steken, daarvan mag je verwachten dat ze er al waren op het moment van aankoop, en dat is dus koopontbindend.

Fitzroy

Berichten: 25107
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:02

Ligt denk ik aan de handelsstal. Wat Zep al zegt: de betere handelsstallen zijn bij de VSN aangesloten en dan kun je via de VSN altijd nog wat proberen als het via de handelaar zelf niet lukt.
Hoe het bij andere handelsstallen zit weet ik niet. Volgens mij ligt het er ook aan of er sprake is van verborgen gebrek.

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-03 09:44

Citaat:
Dus altijd het paard laten keuren, ook al heeft de verkoper het al gedaan


Er wordt wel eens gezegt dat dierenartsen en handelaren onder een hoedje kunnen spelen, maar wanneer een paard dan niet in orde blijkt te zijn dan zou de dierenarts die het paard gekeurd heeft toch aansprakelijk kunnen worden geacht? Een dierenarts heeft immers als taak een betrouwbaar en correct advies te verschaffen, volgens mij is dat op die manier omschreven in zijn functie. Als hij dus onder een hoedje zou spelen blijft hij in gebreken wat dat betreft. Zou je daar dan echt niks tegen kunnen doen?? Dat lijkt mij namelijk nogal onlogisch...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:25

Ik heb Yorghos ook van een handelaar. Toen hij na enkele maanden ziek werd heb ik contact opgenomen met die man en hij heeft me aangeboden Yorghos terug te nemen en ik mocht dan zonder bijbetaling een andere Tinker uitzoeken.
Ik heb het niet gedaan, omdat ik mijn paard niet kwijtwilde. Maar in principe is het een vorm van garantie. Hoe dat verder wettelijk geregeld is weet ik niet. Ik heb er destijds geen werk van gemaakt.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 10:28

Hier kun je boeken over volschrijven.

Een ding staat vast: "een gewaarschuwd man telt voor twee.....in de paardenhandel voor drie!")

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:09

Mijn ene komt van handelstal, geen problemen mee gehad, is er zelfs weer eens terug geweest, samen met mij, en toen hebben we een goed harde leerschool gehad Lachen Als ik van een handelaar mn paard ga kopen ( over n paar jaar pas Lachen ) dan weet ik al bij wie, iemand die ik ken, ik weet hoe die man in elkaar steekt, en dat hij heel eerlijk is, dus dat is gelukkig geen probleem.
Maar je moet gewoon een paar keer rijden en een keer naar een andere plek om te rijden.En je zou t dier sowieso op proef kunnen nemen( als de handelaar t wil, t ligt er ook maar aan wat voor een paard t is)

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:13

daarommoet je ook een onafhankelijke dierenarts meenemen die jij zelf heb uitgekozen. als je een dierenarts neemt die zij adviseren kan het wel eens zijn dat er misbruik van gemaakt wordt.. het zou niet mogen.. maar het gebeurt wel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 12:16

Die dierenarts aansprakelijk stellen is heeeel moeilijk. Dat lukt alleen als je kunt aantonen dat zo iemand fouten heeft gemaakt en dat is vreselijk moeilijk. Het is makkelijker (en goedkoper) om gewoon zelf over te laten keuren. Vaak zit er na zo'n keuring een mooie recente set foto's bij zo'n paard dus die biedt je dan nog een keer aan bij de DA van jouw keuze en je laat hem het paard nog een keer klinisch keuren.

Omdat de wetgever er vanuit gaat dat iemand die beroepsmatig met iets bezig is meer verstand van zaken heeft dan de leek wordt je als particulier dus heel goed beschermd in dit soort dingen.

Goed uit je ogen kijken voor je een paard koopt, van wie ook, is altijd nog het beste. Bij problemen altijd onmiddellijk melding maken en altijd voet bij stuk houden. Laat je niet onder tafel praten en schakel desnoods proffessionele hulp (rechtswinkel, rechtsbijstandverzekering) in.