ondersteunen bandages?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - Belgiƫ

ondersteunen bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 22:01

Ik heb eindelijk het boekje met de theorie voor mijn B-brevet gekregen.En daar staat in dat bandages alleen een beschermende functie hebben, en dat het een sprookje is dat ze ook ondersteunen.Ik dacht altijd dat ze WEL een ondersteundende functie hebben,als wij iets verstuiken draaien we daar toch ook een verband rond?Ik weet dus niet wat ik daar dan op m'n examenblad moet schrijven.Kan iemand me hiermee helpen?

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:06

je moet op je examenblad schrijven wat in je boek staat tenminste dat lijkt mij wel handig want mochten ze het dan fout rekenen dan kun jij het onderbouwen met het feit:
"maar lees dan het staat in het boekje dus is het goed anders is het boekje fout en hadden jullie mij maar een goed boekje moeten leveren !!"

haha dat lijkt mij tenminste zo ....

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 22:31

Ja je moet inderdaad schrijven wat in je boekje staat, en trouwens bandages ondersteunen ook niet echt, ze hebben inderdaad een beschermende functie. Ik dacht vroeger ook dat ze ter ondersteuning dienden, en toen las ik een artikel waarin stond dat het niet het geval was. Het is toen aan een DA gevraagd en inderdaad geen ondersteuning, hij sprak zelfs over negatieve aspecten van bandages (warmte ed), maar voor een instensieve les toch nuttig als bescherming (of bij springen ook een optie in plaats van peesbeschermers) zolang ze kundig aangebracht werden (maarja dat is uiteindleijk met veel zo )

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 07:47

Dat bandages zouden ondersteunen is inderdaad een fabeltje. Menig topic is de revu al gepasseerd hierover. Ook bij mij op de manege hoorde ik hier een gesprek over. Het is puur ter bescherming.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:09

Ik denk dat je het niet kunt vergelijken met mensen.
Bij mensen word er een andere zwachtel techniek gebruikt als bij paarden.
Daar komt nog eens bij dat je bij verband voor mensen verschillende materialen hebt.
Je heb het korte rek verband en nog eens een lange rek en ga zo maar door.
Steun aan verband heb je wel.
Maar dan praten we al snel over op maat gemaakte kousen en niet over los verband.

Maar om eerlijk te zijn dacht ik ook altijd dat een bandage een ondersteunende werking had.
Mede omdat er word gezegt dat als het paard lange tijd met bandages heeft gelopen het moeite kan hebben om weer zonder bandages te kunnen lopen.

Maar als ik jouw was zou ik gewoon op schrijven wat ik dat boekje staat!

Succes!!

Groetjes Diana

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:15

ik las laatst in het bit een heel artikel erover..als je het echt wilt ondersteunen zou je het gehele onderbeen (dus ook de gewrichten) moeten bandageren, pas dan kan je het been goed ondersteunen, maar daar kan ie natuurlijk niet mee lopen Lachen
Een gewonen bandage zou niets meer zijn dan een verbandje om onze onderarm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 09:49

De veelgehoorde vergelijking met een rekverband bij mensen gaat bij paarden om een aantal redenen niet op. Bij mensen houdt een rekverband altijd spierontwikkeling tegen, maar bij paarden bandageer je over een gebied wat enkel uit bot en pees bestaat.

De tweede reden waarom het niet klopt is omdat de menselijke knie of enkel scharniergewrichten zijn, en de kogel van het paard (vandaar de naam...) kogelgewrichten. Anatomisch gezien 2 totaal verschillende dingen dus. Je kunt de wijze van gebruik van een rekverband bij een hardloper dus niet vergelijken met het gebruik van een bandage bij een paard. Het is een bekend argument, maar het slaat als een tang op een varken.

Ik denk dat je de beenbescherming aanpast aan de manier van gebruik. Het is niet voor niets dat endurancepaarden meestal zonder beenbescherming lopen, peesbeschermers juist het soort blessures dat bij springen kan optreden voorkomen, en bandages juist veel in de dressuursport gebruikt worden.

Het enige tegenargument waar ik me in kan vinden is dat van de oververhitting. Het hele verhaal over slapper worden van pezen is volgens mij betrekkelijke onzin, omdat je de pezen niet eens zoveel ondersteunt. Het enige dat je met een bandage echt ondersteunt (maar ik vraag mij af of het daar "slap" van zou worden) is het bandapparaat rondom de kogel.