de grens tussen streng en consequent?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mellow

Berichten: 6469
Geregistreerd: 22-06-02

de grens tussen streng en consequent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 15:42

pfhoe bokt begint echt verhit te worden.
iedereen heeft weer een andere manier van aanpakken bij je paard.
ik vind dat ieder paard weer een andere aanpak nodig heeft omdat geen 1 dezelfde is.
nou is mijn vraag wat vinden jullie echt niet kunnen?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:47

Het is net wat je zegt ieder paard heeft een andere aanpak nodig. Wat wel altijd gelijk is is dat je consequent moet zijn. Wat ik niet vind kunnen is inconsequent zijn. Je kunt niet de ene keer je paard voor iest straffen en datzelfde een andere keer wel tolereren.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:58

TongeR schreef:
nou is mijn vraag wat vinden jullie echt niet kunnen?


Simpel : je afreageren op je paard, bv. omdat je ruzie hebt gehad met je vriend/vader/moeder of wie dan ook (gooi die frustraties maar in de kliko voordat je naar je paard gaat, immers daar is een kliko voor! )

Je paard slaan of schoppen omdat hij je hulpen niet begrijpt.

Verder vinden veel mensen iemand streng die gewoon altijd consequent is, dus een verschil hiertussen? Nee voor mij zijn deze woorden synoniemen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:05

Consequent zijn, hoeft niet per definitie streng te zijn. Consequent is dat je altijd op dezelfde manier reageert als het paard iets doet.
Je afreageren op een paard kan idd niet. Ik merk wel eens als ik moe ben, dat ik hem dan met wandelen erg mee sleur, gelukkig heb ik dat nu steeds vaker door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:07

Wat ik niet vind kunnen is inconsequent zijn, want daar snapt een paard geen bal van. Ook het afreageren op een paard kan echt niet (maar ik maak mezelf er wel eens schuldig aan moet ik toegeven. Als ik te moe of chagarijnig in het zadel klim, ben ik niet voldoende voor rede vatbaar. Moet ik dus niet doen).
Wat ik ook niet vind kunnen is ongeïnteresseerdheid in het paard; verkoop dat dier dan in hemelsnaam aan iemand die 'm wel waardeert.

Een schop of een klap vind ik persoonlijk dus wel kunnen, mits op het juiste moment en terecht. Overigens zie je paarden daar ook bijna nooit angstig op worden oid; ze hebben een sterk rechtvaardigheidsgevoel.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:08

Ik heb het zo gedaan.
In het begin probeerde Bill over me heen te lopen. Toen ben ik heel streng voor hem geweest.
Nu kan ik het houden bij consequent zijn, ja is ja en nee is nee.
Ik hoef hem ook eigenlijk nooit meer te straffen, even waarschuwen is genoeg. Bill weet dan precies waar hij staat.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:12

Als je niet consequent bent tegen je paard vind ik dat je fout bezig bent.

Manier van straffen ligt heel verschillend per paard. Het ene paard heeft aan een klein tikje al genoeg, en sommige moet je even in de hoek zetten om er even flink de zweep over te halen... tja,...
Op de ponyclub zagen kleine kindjes mij wel eens als dierenbeul, maar liever consequent zijn en die naam hebben dan een onhandelbaar paard hebben Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:13

Met 'streng' en 'consequent' is IMO niets mis. Met 'onredelijk' wel. Daarmee bedoel ik: je afreageren op je paard (zoals Sonja al noemt), maar ook als de straf niet in verhouding staat tot het 'misdrijf'. Paard tilt bijvoorbeeld even zijn hoef op om een irritante vlieg van zijn been te verjagen en krijgt meteen een rotschop van de persoon die naast hem staat.

En idd, ongeïnteresseerdheid valt voor mij ook onder 'not done'. Als je het niet meer kunt opbrengen om je paard de aandacht te geven die hij nodig heeft c.q. verdient, gun hem dan een beter leven.

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 16:22

Onterecht straffen KAN NIET.

Inconsequent....tja dat is ook nog uiteenlopend vind ik..

ik ben misschien niet consequent , want reageer niet altijd hetzelfde.

Zal iets soms met heel veel geduld en zachtheid oplossen , en soms *tik* er meteen doorheen. Hangt van de situatie af en hoe het paard is die dag.

Als ze al een tijdje het bloed onder m'n nagels vandaan heeft gehaald kan ze voor iets relatief kleins een schop tegen haar hol krijgen ja.

Bijvoorbeeld pas toen ik eens een keertje haar staart in een sopje zette.
Beestje helemaal ingesprayd met vliegenspul en terwijl er geen vlieg te zien was , toch maar lopen draaien en doen. En die staart uit m'n handen willen trekken. Een paar keer is niet erg , misschien dat ik die vlieg net gemist heb Verward Maar op een gegeven moment als ik dus zie dat ze zich aanstelt , moet het afgelopen zijn. En dan kan ze dus een schop voor haar hol krijgen , ik krijg elke keer die shampoo-staart voor jan jodocus in m'n gezicht. Ik vraag nauwelijks wat van haar dus voor die ene keer die staart even vlug wassen kan ze toch wel een beetje fatsoen opbrengen Boos!

Maar sommige mensen vinden dat al niet kunnen Lachen

Net als dat als ze schrikt terwijl ik ernaast loopt , dat is niet erg , kan gebeuren. Maar ze moet niet ervanweg vluchten over mij heen , dan heeft ze toch ook een schop te pakken.

En je mag geen bang paard schoppen natuurlijk ! Boos!

Dat weet ik ook wel en zal ik ook nooit doen , maar ze heeft dan die schop te pakken omdat ze potverdrie over me heen loopt en dondersgoed WEET dat dat een doodzonde is. Ze snapt ook heel erg goed waarvoor ze 'm dan krijgt. Gelukkig is dit 1 keer gebeurd , en dan is het ook meteen duidelijk dat ze op moet passen.

Een tijd geleden schrok ze nog eens zo erg van iets dat ze bijna weer bovenop me stond en je zag dat ze daar nog erger van schrok , ze vond het zelf heel erg dat ze dat deed. Dus dan krijgt ze ook geen straf , dat is dan niet nodig vind ik Lachen

Sterker nog : ze kreeg een knuffeltje omdat ze zo onder de indruk was en dacht dat ze fout zat , arm ding , terwijl ze juist goed gehandeld had omdat ze opgelet had op mij zoals het hoort Lovers

Dat ziet er best wel inconsequent uit denk ik ja , maar opvoeden doe je toch op gevoel , en wij snappen elkaar dondersgoed Lachen

Mellow

Berichten: 6469
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-03 18:47

streng en consequent is idd niks mis mee maar waar ligt voor de mensen hun grens dat wou ik weten.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 19:13

Ik probeer altijd concequent te zijn. Anders verwaterd het langzaam en krijg je een erg vervelend paard...
Toch is dit wel eens moeilijk.
Als ik zelf moe of niet vrolijk ben dna kan ik nou eenmaal veel minder hebben. Als Pinky dan bijvoorbeeld gaat draaien tijdens het poetsen kijgt hij de volle laag.
Hij weet heel goed dat het niet mag, maar als ik heel vrolijk ben heb ik geen zin om shaggie tegen hem te doen, continu...

Verder helpt het bij Pinky echt niet om kwaad te worden. Dan doet hij echt niets meer. Fellow precies hetzelfde trouwens...
Ik moet die 2 ergens 'doorheen praten'.
Zo ehb ik pinky geleerd het water in te gaan. Simpel aansporen oid heeft bij hem totaaaaaaal geen zin.
En fell is precies hetzelfde. Hij was vandeweek bang van het hek 9waar hij dagelijks doorheen moet) en de eerste keer werd ik dus boos, waarom is dat nu ineens eng? Hij deed gewoon verveldn omdat hij niet mocht eten op de grond.
Dus ik geef hem een tik op zn kont met het halstertouw. Maar nee hoor, pony gaat alleen achteruit...
Door hem rustig mee te vragen en tijd te nemen volgde hij me gewoon.
En dan ben ik achteraf boos op mezelf... Met boos doen bereik je niets... Toch betrap ik mezelf er wel eens op...

Nog een goed voorbeel van pinky, met springen.
We waren aan het vrijspringen. En dat vind hij echt geweldig. Na iedere hindernis beloonde ik hem even. Maar na een tijdje vond ik dat hij wel gewoon wat hindernissen kon nemen voor die beloning (gewoon klopje, praten enz overigens). na een minuut of 10 begon hij condstand te weigeren. Ik snapte het niet, dus werd ongedulig en joeg hem eroverheen. Maar nee hoor, hij rende er langsaf of ging vol op de rem.
Na een tijdje dee dik hem aan de hand, en beloonde hem daarna uitbundig. Toen weer los en jawel, hij sprong!
Wat was er nou? Hij vond gewoon dat hij te weinig aandacht kreeg. Hij vind vrijspringen prima maar hij doet het wel voor MIJ omdat IK het wel, en tsja, hij wil in ruil een lekkere knuffel of aai.... Lovers
De stoere bink... Lachen

pmarena

Berichten: 48104
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 20:05

Nou ja , met boos doen bereik je vaak wel wat , het hangt alleen van de situatie af Lachen

Vinden ze iets ''eng'' zoals bvb. je voorbeeld met het hek (overigens ook typisch iets voor Rena als ze een paar dagen niks gedaan heeft *LOL* ) , dan kun je kiezen voor even laten kijken en bevestigen dat het niet eng is , of een strenge *HUP ! Boos! * met eventueel tikje erbij. Dan kun je meteen door dat ''bange'' balonnetje heenprikken. Het zal bij Rena ook meestal niet helpen hoor , maar soms is dit de beste , makkelijkste en snelste optie.
Dan is het ook van : zucht!....ze trapt er niet in Nouja Lachen en weer vrolijk en gewillig.

Maar on-topic :

de grens tussen streng en consequent ......

ik denk dat net is hoe je dat zelf ervaart eigenlijk , het kan als hetzelfde bedoelt worden. Streng klikt misschien iets lomper dan consequent Verward

Ik weet het niet Haha!

Boeit me ook niet zo eerlijk gezegd , het is al warm genoeg Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:26

pmarena schreef:
Nou ja , met boos doen bereik je vaak wel wat , het hangt alleen van de situatie af Lachen

Vinden ze iets ''eng'' zoals bvb. je voorbeeld met het hek (overigens ook typisch iets voor Rena als ze een paar dagen niks gedaan heeft *LOL* ) , dan kun je kiezen voor even laten kijken en bevestigen dat het niet eng is , of een strenge *HUP ! Boos! * met eventueel tikje erbij. Dan kun je meteen door dat ''bange'' balonnetje heenprikken. Het zal bij Rena ook meestal niet helpen hoor , maar soms is dit de beste , makkelijkste en snelste optie.
Dan is het ook van : zucht!....ze trapt er niet in Nouja Lachen en weer vrolijk en gewillig.


Helaas werkt dat bij mijn 'mietjes' dus niet.. Als ik ze een tikje verkoop omdat ik gewoon weet dat ze het echt niet eng vinden of er slechte ervaringen mee hebben dan berijk ik het tegenover gestelde. Ze lopen er nog verder van weg, doen nog 'angstiger' en het duurt nog langer voordat ze eindelijk op de weide staan...
Toch is het wel vervelend, want ik help ze geduldig de weide in en de volegnde keer rekt hij nog meer tijd wrs... Maar wat hij wilde, eten, dat ging iig niet door! Hij vind 15 min stilstaan bovenop gras ook vast niet leuk *ghe ghe*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:36

TongeR schreef:
streng en consequent is idd niks mis mee maar waar ligt voor de mensen hun grens dat wou ik weten.


moeilijk uit te leggen waar de grens ligt.
En dat is bij mij ook verschillend hoe ik handel.

Een sensibel paard, staat al te rillen bij een "pas op"
Een hele koele daarin tegen lacht je uit en doet het vrolijk nog een keer.

Maar de grens die bij mij nooit overschreden mag worden is,
*doordrammen en mij half overhoop lopen.
*Bijten en slaan.
*Niet stilstaan.

Met rijden zit daar bokken en steigeren ook nog bij.

En dit dult ik niet vanaf de eerste keer dat ik een paard zie.

En een paard wat al verder in training is moet bv ook aan de kleine hulpen zijn.
meteen een voet geven als ik dat vraag

dus veel dingen liggen ook aan de ervaring van het paard.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:44

wat ik echt niet vind kunnen is schreeuwen tegen je paard. En dan heb ik het niet over een brul van he. maar echt VIEZE VUILE #@^%$)(!*@&$()@! BOK EN ALS JE DAT NOG EEN KEER FLIKT NOU DAN )!(@*&%!@#)(*$&)(!@*& TYFUSBEEST ken je dat die mensen.... Wat ook absoluut niet kan is boos blijven. Je mag best een harde lel geven (als ie terecht is) maar gestraft is gestraft en dan is het ook klaar. Dan is het weer goed. Nooit boos blijven op je paard. NOOIT

Verder ga ik als vanouds met RK mee ( begint beetje afgezaagd te worden Haha! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 21:47

ja gijsenkim
dat is een hele goede

wat ik dus ook nog vergat te melden
je kunt ook consequent belonen.
Want straffen mag best, maar ze moeten ook weten wanner het goed is, dus een aai en lief woord en ze snappen tenminste wat je bedoeld.