Paard moet dikker, maar hoe?? tips???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Paard moet dikker, maar hoe?? tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 12:00

Ik heb een draver merrie.

Als ze in de zomer op genoeg gras staat dan blijft ze wel dik, maar nou begint het gras weer op te raken en valt ze weer helemaal in.

Ze krijgt 4 kg merrie/veulen brok van hippostar
en 2kg Fiber-P van Dodson en Horrell

Daarnaast staat ze dus in de wei en krijgt ze ' s nachts op stal hooi en kuilgras.

Heeft iemand een tip om mijn paard dikker te krijgen?? Het mag van alles zijn??

loontje

Berichten: 2885
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: Hoogvliet r'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:06

Maismeel werkt goed daarvoor.En pulp ook,maar dat moet je heel goed laten weken.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:08

Elke dag een slobber van zemelen met een schep maismeel (eventueel met lijnmeel of een scheut olie). Dit zet vaak goed aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:22

Geef haar maar een kilotje gebroken maiskorrels bij iedere dag, heb je haar zo op gewicht.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 12:27

Pipo, heb je met 1 kilo per dag geen risico op overvoeren?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:42

Mailsmeel is idd erg goed, ook kun je zemelen voeren (niet te vaak, is een afvalproduct van kalk!!) en op smaak maken met een beetje muesli of wortel/appel.
Werkte bij mijn paard perfect!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:12

mais en pulp,dat hoorde ik idd ook.
maar ze krijgt dus totaal 6 kilo op een dag?
mijn pony krijgt behoorlijk wat hooi op een dag,staat nog eens de hele dag op de wei,en krijgt 5 kilo per dag,sommige vinden dit veel,maar zodra ik weiniger ga geven valt ze in,ontwormen en alles doe ik,tandarts om het half jaar,dus mijn pony heeft dit gewoon nodig.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:15

Kuilmais,
Kreeg Tos in het begin en dat i een lekere dikmaker

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 14:46

Ik heb nou pulp, maar hoe moet dat geweekt worden en hoe lang?
Ik kan namelijk niet aan maismeel komen.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:33

1 deel pulp op 4 delen water, en gewoon de hele nacht laten staan!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:23

mijn paardje kreeg maisvlokken, gelijk in de cornflakes, erg lekker! lol Vingers aflikken

merelberfe

Berichten: 674
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Eersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 19:39

idd maismeel, pulp of paardemeel werken het beste om je paard dikker te maken. Ik geef altijd paardemeel als mijn merrie een veulen heeft en vooral na de geboorte om haar bij te voeren.
Kuilmais raad ik af. dat is echt koeienvoer. is heel slecht voor de tanden van de paarden doordat het zo zuur is (ons paardentandarts was bij een vriendin der paard geweest voor controle toen ze net van stal gewisselt was. toen ze vroeg wanneer hij weer kwam zij hij dat dat weer pas over een jaartje/ of anderhalf pas weer hoefde. ze vroeg hoezo dat want bij de oude stal kwam hij elk halfjaar, waarop hij antwoorde dat het niet hoefde aangezien ze geen kuilmais meer kregen en de tanden dus een stuk minder aangetast werden).

jannahuis

Berichten: 222
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Oosterhesselen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 23:22

Het is heel leuk en aardig, ik heb nou pulp voor ze en nou vreten ze het niet. Stelletje kieskeurige beesten. Zowel merrie als veulen niet. En daar heb ik nu nog 25 kg van staan, voer iedere dag wel een handje, geweekt, misschein is het dan over een jaar op Haha!
Ze krijgt wel af en toe een handje kuilmais, omdat ik ook kuilgras voer en daar ligt ook mais. Vind ze soms wel lekker en soms niet, maar het is een kieskeurig paard, heel lastig soms

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 02:12

Het lijkt mij een goed idee om je paard voor de zekerheid na te laten kijken door de dierenarts. Van bloed af laten nemen kun je een heleboel wijzer worden. Laat meteen een mestonderzoek doen, het is mogelijk dat ondanks regelmatig ontwormen, je paard toch wormen heeft. Een draver die op 4 kg brok, 2kg Fiber-P, hooi- en kuilgras niet in model blijft vind ik namelijk niet helemaal kloppen. Misschien heeft je paard een probleem met de spijsvertering en neemt hij het voer daardoor niet goed op. In dat geval kun je voeren tot je een ons weegt (en je portemonnee lichter en lichter wordt), maar komt je paard geen kilo aan.

Ik had een Fjord die mager bleef. Ze was heel ziek geweest en daardoor verandert in een wandelend skelet, dus we dachten in eerste instantie dat het wat tijd nodig had. Ze kreeg uiteindelijk 3 kilo biks en onbeperkt hooi, maar werd niet dikker. Dierenarts heeft toen bloed- en mestonderzoek gedaan. Wormen waren niet het probleem, maar ze bleek wel het een en ander tekort te komen. In de mest was ook te zien dat een heleboel dingen er onverteerd weer uitkwamen.

Ze heeft toen een probioticakuur gehad in combinatie met een zeer uitgebreid vitaminesupplement. Ze is hier heel erg van opgeknapt en uiteindelijk bleef ze perfect op gewicht en in goede conditie op 1,5 kilo equiral en 3 keer daags een plak hooi.

Achteraf was ik dus erg blij dat ik niet verder ge-experimenteerd heb met voer, maar de dierenarts heb laten komen.

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 06:25

Wij hebben ook een paard dat niet echt dik is en bij het minste geringste nog meer afvalt, die voeren we een brood per dag... Daarvan wordt hij wel dikker.

Black_riders

Berichten: 2125
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Beltrum dat ligt in de achterhoek :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 08:46

ik voer al jaren maismeel en pulp brok, mijn haflinger hengst staat zomer's op 5 kilo brok en 3 kilo pulp en heel wat kuil. Hij krijgt ongeveer 7 kilo op een dag na zijn hooi en kuil. In de winter krijgt hij 3 kilo op een dag en gewoon wat hooi of kuil.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 09:44

Kuilmais zet onwijs aan.
Maar let wel dat 9 kilo mais ongeveer net zoveel is als een kilo brok.
Op mijn vorige stal kreeg mijn ruin elke ochtend 10 kilo kuilmais en 's avonds een kilo brok.
Je zou je brok wat kunnen afbouwen en het mais langzaam opbouwen