Split - ruiterbewijs/paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Split - ruiterbewijs/paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 01:56

Ik heb me enige tijd aan willen melden voor het halen van een ruiterbewijs. Nu schijnt de enige stal in de omgeving die dergelijke dingen doet dus géén cursussen voor het ruiterbewijs te geven, maar voor een of ander paspoort (kan zo gauw even niet op de naam komen Blond)

Dat paspoort is, of wordt, in ieder geval verplicht voor manegeruiters, zoiets heb ik laatst in een krant gelezen. Dat wil zeggen: voor NIEUWE manegeruiters. De mensen die al op manages rijden worden in geval van het verplicht worden van dat paspoort verzocht om dat ding zo snel mogelijk te halen, maar nog niet verplicht dus.

Mijn vragen:
  1. Is het nuttig om dat paspoort vóór mijn ruiterbewijs te halen (ik rij niet op een manege)?

    Ik heb eigenlijk het idee dat dat paspoort gewoon geldklopperij is... Ik heb me laten vertellen dat ik wat boeken krijg en de hele rommel, ik kan indien gewenst oefenen met een paard en ik moet een test afleggen. Na dat eerste examen komen er nog 2 examens en na die 2 examens heb ik dan dus mijn ruiterbewijs, na het eerste examen alleen mijn paardenpaspoort...
  2. Voor de Limburgers onder ons: is het ruiterbewijs hier al ergens verplicht?

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 06:31

Jah okay... Maar dat ruiterbewijs is oa op de Veluwe toch al verplciht en dat willen ze toch verder doorvoeren? Geldklopperij of niet, op den duur zul je toch wel aan het ruiterbewijs moeten ben ik bang... Vooral als je ergens paarden wilt huren of zo, er zijn iig hier al wat stallen die het bezit van het ruiterbewijs als must aangeven...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 08:22

Fasel ik mis even iets in je verhaal... Blond

Ikke: Wat is flauwekul? Dat maneges hiero dat aanvoeren als must of dat het oa op de Veluwe al verplicht is?

Wat dat menbewijs betreft: ik denk, vooral uitgaande van de verhalen die ik erover hoor, dat een menbewijs meer toegevoegde waarde heeft dan een ruiterbewijs. Ik bedoel er verder helemaal niets mee, maar de tijd van stap-draf-galop door de bak, buitenritje/verkeersregels leren en een sprongetje van 80 cm heb ik inmiddels wel achter me liggen... Ik vraag me af wat zo'n ruiterbewijs voor toegevoegde waarde heeft voor iemand die bv in het M start (nee, niet ik!)...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 08:57

Paar opmerkingen... Sorry ik ben stronteigenwijs *LOL*

odje"]
Door het behalen van je ruiterbewijs heb je bewezen dat je theoretisch op de hoogte bent van de gestelde eisen.
Ook ben je geslaagd voor het praktische gedeelte waarin je moest aan tonen dat jij je paard de baas bent.
Al vind ik wel dat het praktische gedeelte strenger mag worden beoordeeld.
[/quote]

Wat het theoretische deel betreft ben ik het helemaal met je eens, máár: iemand zónder ruiterbewijs kent net zo veel als iemand met! En voor diegenen die al jaren met paarden bezig zijn lijkt me het meeste van de theorie "oude koeien uit de sloot halen".
Praktijkgedeelte is en blijft een momentopname met een levend wezen. Ik heb 2 paarden gehad: Aline, daar kan iedere idioot mee wegrijden, en Apollo, hartstikke eenkennig. Lekker gemakkelijk om met Aline dat examen te doen, of met een manegepaard... En dan hoor je ook nog dat er tijdens het examen gewisseld wordt vanwege paarden die niet willen springen... Verward
Met het strenger maken van het praktijkgedeelte ben ik het dus ook helemaal met je eens.

[quote="odje schreef:
En natuurlijk zijn er mensen die ,als zij het papiertje in hun zak hebben,gewoon weer buiten gaan rijden zonder cap en een beetje gaan crossen door een bos zonder daar bij rekening te houden met mede bos gebruikers.
Maar die mensen hou je altijd.
Dit wil echter niet zeggen dat je alle ruiter over 1 kam moet scheren.
Zo zijn er wel degelijk ruiters die veel van het ruiter bewijs hebben geleerd en ook de nood zaak in zien zich aan de regels te houden.
(...)
Alle mensen die graag op een paard buiten willen rijden moeten gewoon een ruiter bewijs halen.
Ik vind dat een must!


Ik rij al van jongs af aan buiten en ik ken de regels goed genoeg om me eraan te houden zonder ook maar iemand van last te zijn... En ik rij zonder cap! Ik vind persoonlijk de verkeersregels/rekening houden met anderen/cap dragen iets wat de manege je moet leren, en niet iets wat je uit een boekje moet leren...

En die laatste opmerking... Explain plies?

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 10:03

odje schreef:
Ik ken er die van mams en paps een paardje krijgen en op een boerderij gaan staan.


Zo ben ik ook begonnen hoor *LOL* Op het knollie van mijn mams... Was 2 toen we haar kochten, gewoon stukjes rondhobbelen met uitstappen, en met 4 reed ik haar daadwerkelijk... Haha!
Maar ik ben wel met mijn 6e naar een manege gegaan, ben 8 jaar lang manege-gast geweest Lachen

En op zich, ik wil dat papiertje wel halen... Nooit verkeerd natuurlijk... Maar het kost zo belachelijk veel geld, vooral als je het á la Manege Venhof gaat doen... Ergens tussen de € 85,- tot € 100,- voor theorie + examen, excl. lessen, en dan nog eens 2 examens alvorens je het ruiterbewijs hebt... Wow!

Misschien volgend jaar met wat kennissen naar Stal Reelear... Lang weekend van maken Knipoog

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 10:08

oliebol... Wat een afzetters zeg, Limburgers Haha!
Weet er niemand een goedkoper adresje in Midden-Limburg? Lachen

Oliebol? Hahahahaha *LOL*

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-08-03 10:58

Manege Venhof (om maar even een bekende stal te noemen) heeft het als eis gehad. Inmiddels gaat er standaard een begeleider mee die het ruiterbewijs heeft. Straterhof, privéstal die ook paarden verhuren, geven het aan als must (geen moeten dus). En zo ken ik er nog wel een paar...

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 27 bezoekers