een paard zomaar vals?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-01 00:35

Ik had deze vraag al gesteld, maar om de 1 of andere duistere reden is het bericht weg Huilen

Ik wil van jullie graag weten of fjorden of paarden in het algemeen, ineens vals kunnen worden, nou heb ik inmiddels van een aantal van jullie al antwoord gehad, dat dat niet zomaar kan.

Maar een eventuele nieuwe eigenaar van Winnie heeft haar vorige fjord weg gedaan omdat ie ineens vals werd. Nou ben ik dus bang dat Winnie dezelfde kant op gaat en dat zij ook vals wordt gemaakt. Ik heb inmiddels de eigenaresse van Winnie per mail op de hoogte gebracht van mijn zorgen, maar wat vinden jullie hiervan?

gr. Ziggy

_________________
Winnie en Nena, jullie hebben mij Fjordenverslaafd gemaakt!!!!!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ziggy op 2001-09-09 00:47 ]</font>

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 01:39

Ik geloof niet dat een paard zomaar in ene vals kan worden. Daar ligt volgens mij altijd een oorzaak achter, ofwel slechte behandeling door mensen, ofwel een medisch probleem...maar zomaar...ik geloof het niet hoor!!! Hoewel ik nu wel weer aan Leroy van Pril moet denken...daar komt ook steeds slecht gedrag onder het zadel tevoorschijn en ik durf er mijn handen wel voor in het vuur te steken dat Pril heel goed voor hem is...maae ik geloof niet dat Pril er helemaal uit is wat de oorzaak zou kunnen zijn. Maar zomaar vals geloof ik echt niet in, misschien liet die vrouw zich uitproberen door haar paard en zag haar paard haar niet als leider ofzo... Verward Maar dat maakt een paard nog niet vals, maar een paard dat geen respect heeft is net zo erg vind ik...

Expensive

Berichten: 599
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 01:44

valse paarden igg Boos! nee dat kan niet zomaar opeens komen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 01:59

Een paard wordt niet zomaar vals, zoals hiervoor al is gezegd. Het is wel belangrijk te weten wanneer het paard zich precies 'opeens' vals gaat gedragen.
Paarden zijn van nature in principe niet agressief, dat kunnen ze wel worden natuurlijk. Soms worden ze dat naar andere paarden toe en soms naar mensen, elk heeft zijn eigen oorzaak.
Probeer er achter te komen wat dat paard precies doet, wat er dus 'vals' genoemd wordt.
Vals gedrag kan ook een ernstige medische oorzaak hebben, zoals een hersentumor. Dat hoeft niet altijd hoor, het kan ook een meer oplosbaar probleem zijn zoals pijn aan de benen of rug.
Als je weet hoe het komt dan kan het paard ook weer geholpen worden om weer op het rechte pad et komen.

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-01 02:34

Nou wat ik gehoord heb, is dat ze de stal uit werd getrapt door die fjord en dat ze niets meer durfde te doen, omdat ie anders ging slaan en bijten. Ze durfde niet eens de stal meer in

gr. Ziggy

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 08:24

Het zou misschien ook nog een dominantieprobleem kunnen zijn. Als het paard het idee heeft dat hij de baas is over z'n eigenaar en niet, zoals zou moeten, andersom. Met als gevolg ongewensd gedrag etc. ofwel omdat het paard erg onzeker is omdat het geen echte leider heeft, of omdat het paard gewoon de leiding heeft overgenomen en de eigenaar dus niets meer te vertellen heeft.
Voordat je weet of, en zo ja wat, je iets kunt doen is het wel handig om idd eerst na te gaan wat er precies is gebeurd en hoe er met het paard is omgegaan voordat hij zo werd.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 09:07

Volgens mij kan het wel, maar het komt niet vaak voor. Wij hebben een merrie lopen die toen wij haar kochten al niet zo vriendelijk was en nu nog steeds vals is. Er zal dus in het verleden wel wat gebeurd zijn, maar het is dus heel moeilijk om dan weer het vertrouwen terug te krijgen.

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 09:17

een paard is net als een kind die zijn niet zomaar gemeen er zijn echter altijd uitzonderingen er zijn paarden die gewoon vanuit hun genen zo'n naar karakter hebben geerfd maar zomaar vals worden kan niet tezij het paard een hersentumor heeft dat zou heel veel kunnen verklaren maar daar niet van uit gaande kan het niet zomaar greetz suus

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 09:32

geen enkel paard wordt vals geboren. dat wordt hij gemaakt door zijn opvoeding in de kudde (heel dominant of niet) en door de eigenaar/ verzorgers / stalbeheerders: mensen dus!
Als je een heel dominant paard in de kudde hebt en je laat hem de baas spelen over jou heb je een probleem.
een paard dat laag in rang is in de kude zal soms meer de behoefde hebben om over jou de baas te spelen druk je dat niet de kop in heb je ook een probleem.
je kunt op die manier lastige paarden hebben die over je heen walsen maar ook ronduit gemene paarden.
De niet goed behandelde paarden spreekt ook voor zich die kunnen ook erg gemeen zijn.
IMO is er geen enkel paard vals of gemeen maar zo worden ze gemaakt

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 12:09

Natural Horse Manship werkt altijd behoorlijk bij zogenaamd "valse" paarden, dit moet je wel laten doen door een erkende persoon NHM. (bij een erg vals paard) Via die methode heb ik ook een valse pony z'n streken afgeleerd Ze viel aan als je haar wilde longeren en de oren helemaal plat, ze wilde niet gedomnineerd worden. Dit moet flink aangepakt, maar niet door slaan. Kijk maar eens in een kudde, de leidende pony hoeft maar te kijken en lager in rang staande stuift al een paar meter achteruit....!
Het vergt wel wat kennis en ervaring. Ik heb een tijdlang privélessen gehad van Hans, die was bij Pat Perelli geweest en had ook een "diploma".
Hier in Nederland is Emiel Voest een goede en bekende. Je kunt je paard daar een paar weken heen brengen en werkt hij met het paard aan het probleem (de eigenaar moet hier gedeeltelijk ook bij zijn, om te leren over de methode en omgang)
Het heeft waarschijnlijk aan het paard gelegen en niet aan de persoon, het paard speelt de baas en geeft die rol niet zomaar op. Je moet al sterk in je schoenen staan om daar tegenop te kunnen en ervaring met dominanterolspelen hebben.
Dus maak je niet druk, het heeft hoogstwaarschijnlijk aan het paard gelegen en niet aan de eigenaar.
Groetjes Anke
p.s. als het paard door heeft dat het de baas kan spelen kan het van het een op het andere moment "vals" zijn (en blijven, totdat hij terug in rang gestopt wordt).

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 12:54

Een paard kan wel degelijk ineens vals worden. Mijn pony van vroeger is hiervoor afgemaakt, ze was levensgevaarlijk geworden voor de eigenaar. Voordat is afgemaakt is vastgesteld dat er een storing was in haar hormoonhuishouding. In haar hoofd was ze hengst geworden en daar gedroeg zij zich ook naar. Daarnaast was deze pony ook nog behoorlijk slim, als het meisje erop zat en onder een deur doorliep ging de pony steigeren. Of als het meisje erop zat liet de pony zich tegen de muur vallen en van al dat soort gemene streken haalde ze uit.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 12:59


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 13:24

Zo te horen is het inderdaad een dominantie probleem. Er zijn verschillende manier om te zorgen dat het paard toch weer te benaderen wordt in zijn stal. Misschien kan ze er nu alleen maar in als ze wat te eten voor hem heeft, en dat is niet de handigste aanpak.
Ze doet er misschien verstandig aan om hulp te vragen van iemand die het paard wat minder goed kent en het lef heeft om doortastend op te treden. Zijzelf is door de pony al gemanipuleerd zeg maar.
Dit soort zaken heeft meestal al een geschiedenis en daarom moet je altijd goed opletten wat je doet om te voorkomen dat je paard de baas wordt over jou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 21:01

Citaat:
Op 2001-09-09 12:54, schreef Odi:
Een paard kan wel degelijk ineens vals worden. Mijn pony van vroeger is hiervoor afgemaakt, ze was levensgevaarlijk geworden voor de eigenaar. Voordat is afgemaakt is vastgesteld dat er een storing was in haar hormoonhuishouding. In haar hoofd was ze hengst geworden en daar gedroeg zij zich ook naar.


Gebeurt dus wel 'ineens', maar met een oorzaak. Ik ken een paard dat levensgevaarlijk werd, doordat hij een bloedworm had.
Verder idd het al eerder genoemde dominantieprobleem, evt. slechte behandeling, hersentumor etc.
Ik denk dat er altijd een oorzaak te achterhalen is.

Ziggy

Berichten: 279
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-01 23:55

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels vernomen dat haar vorige fjord al vals bleek te zijn toen ze hem kochten en waarschijnlijk kon dat meisje er dus niet tegen op.

gr. Ziggy

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 12:08

Ik denk niet dat een paard zomaar ineens vals kan worden, mijn pony (suleika)is van natuure een beetje vals, maar dat was de moeder van mijn pony ook. Ik weet niet of die fjord van jou al vals was, maar anders kan het ook in de familie zitten. Suleika vertrouwd geen vreemden en daardoor gaat ze bijten. Mij vertrouwd ze inmiddels al wel. De 2 veulens van suleika zijn wel suuuuper lief. xxx suleika Schijnheilig Extreme duivel

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-01 12:10

een paard kan volgens mij niet zomaar vals worden....
of de ruiter doet onbewust iets fout...of er is iets medisch, maar het kan ook zijn dat er zo'n leuk iemand bij jullie in de buurt rondloopt die het leuk vind op paarden te mishandelen, daarmee bedoel ik slaan als ze een appel gaan geven of met stenen gooien als ze eraan komen. dan kan een paard al snel vals worden.
kussies liselot