hoe moet het tuig zitten als ze aangespannen wordt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

hoe moet het tuig zitten als ze aangespannen wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 19:40

kan iemand me een foto sturen?
gaat vooral om de dubbele singel die om de boom gaat.
en de leidsels hoe moeten die zitten.
de eerste keer schoot de boom van het paard af. hoe moet je dat bevestigen zodat dat niet gebeurd???? Scheve mond

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:49

uuuh eerst eens lessen nemen ofzo???????

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 19:59

ja lessen komen er aan hoor maar alles zit vol en winterstop¨dus Boos! maar iemand kan me toch alvast wel vertellen hoe het zit of graag een foto?

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:02

Em ik kan er nu ff geen foto van maken maar k weet het wel. Is het voor 1span of 2???? Ik men altijd met 2 span want we hebben over een week examen voor het brevet!!!! maar als ik ze weer inspan zou ik ff foto maken!!!

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:02

OK dan!jaja

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:32

KLinkt akelig, maar ga in godsnaam niet mennen als je niet eens weet hoe je tuig moet zitten. Hier krijg je de grootste ongelukken mee, en geloof me alsjeblieft als ik zeg dat ongelukken met een aanspanning bijzonder groots kunnen zijn. Dan spreek ik echt in de orde van dubbele beenbreuken en dan mag je van geluk spreken als die breuken in jou been zitten en niet in die van je paard.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:33

ik wou er zelf ook mee beginnen, maar door gebrek van begeleiding durfde ik het niet aan. je zou in oenkerk een mencursus kunnen nemen.
ook heb ik nog een mooi boek dat je over zou kunnen nemen (het aangespannen paard, is nieuw, 15 euro)

nadine1

Berichten: 191
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Kudelstaart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 21:35

nou ik zou ook maar eerst even menles gaan nemen. ik heb het ook gedaan en nu gaat het stukken beter dan eerst hor. en je moet niet zoveel dingen proberen want straks gaat het een keertje fout en dan. dan ben je telaat ermee. Ach gut

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 22:40

dreamegirl schreef:
ja lessen komen er aan hoor maar alles zit vol en winterstop¨dus Boos! maar iemand kan me toch alvast wel vertellen hoe het zit of graag een foto?


Ga nou alsjeblieft niet mennen zonder dat je weet hoe je je aanspanning moet inspannen.. Er komt veel meer bij kijken dan dat je kan zien op een plaatje.. Ik kan het weten, heb in het voorjaar mijn koetsiersbewijs gehaald en ik kan je zeggen dat het me nog vies tegen viel !!!
Heb geduld aub.. Scheve mond

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 23:28

er is iemand bij die zegt dat alles zo goed zit maar ik wil het zeker weten.
die man heeft veel vaker paarden ngespannen maar ik wil een second opinion.juist voor die rare ongelukken die er gebeuren. daar om deze vraag.

mencursus in oenkerk ja daar sta ik al bij aangemeld volgend jaar maart eerder kon het niet meer.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 01:04

Ik denk dat het terughoudendheid is wat ik wel begrijp.
We kunnen het je allemaal wel uitleggen maar de volgorde en de manier van omhangen en draaien leer je echt op de curcus.

De teugels gaan van bit (ligt aan je paard welk oog) via de ringen van het borsttuig(hals hoogte) door de ogen van het schoftje naar je handen in achenbach systeem.
de tweede singel gaat over de beugel/ leren oog (ben even de naam kwijt) onder door de lus van de binnenste singel .
Bij tweewielers worden ze nog wel eens om de boom heen geslagen maar dit mag in de koetsiersbewijs niet.
Let goed op dat de broekriem strak genoeg zit zo dat de kar niet op de hielen van het paard loopt maar ook niet zo strak zit dat het blijft trekken.
Als de boom uit de ogen kan schieten dan zijn de strengen te lang en zul je ze korter moeten maken.

Ik vertel je dit alleen omdat ik graag wil dat je als je zonder een ervaren iemand de weg op gaat (veilig) kunt rijden.
Zo ben ik ook begonnen hoor het koetsiersbewijs was er toen nog niet eens volgens mij.

Oefen eerst goed in de bak of op het weiland. Persoonlijk zou ik wachten hiermee ik moest ook behoorlijk wat dingen afleren, ik kan nog steeds niet wennen aan het links op de kar zitten. Bocht technieken is raar als je het anders gewent bent. Laat staan de aparte volgorde van optuigen.
Gelukkig kon ik met mijn eigen pony dagenlijks oefenen om het goede onder de knie te krijgen en ben nu al jaren in bezit van een koetsiersbewijs.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 07:29

ik heb een 4 wielige marraton kar moet de tweede singel toch ook om de boom heen.
de broekriem moet goed strak.(zal gaatjes bij laten maken. gelukkig is de kar geremd.
heel erg bedankt.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23418
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 07:44

dreamegirl schreef:
ja lessen komen er aan hoor maar alles zit vol en winterstop¨dus Boos! maar iemand kan me toch alvast wel vertellen hoe het zit of graag een foto?


Zomerstop waarschijnlijk Haha!
Ik zou inderdaad met een onervaren pony niet zomaar gaan mennen als je zelf geen ervaring hebt (moet ik nodig zeggen, ik heb het wel gedaan, maar ik he er van geleerd).
Heb nog een paar weekjes geduld, liever dat dan dat er strakjes iets gebeurd, dan kan je jezelf wel voor je kop slaan.

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 07:45


Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 10:59

Ik word hier echt ff niet goed. Boos!
Als je niet weet hoe een tuig hoort, begin er dan ook niet mee!!!!!!!
Hoe het op die foto's zit, zit het echt voor geen meter. Ik zit me hier een partij kwaad te maken! De strengen zitten veel te lang, de lichtogen zitten te laag. Waar is uberhaupt de broek???? Mazzel dat het nu is goed gegaan, maar als het een keer helemaal fout gaat, dan kun je wel janken. Boos! Boos! Boos!

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:02

Tessebes waar staan die foto´s? Ik kan ze niet vinden.

Waarom wordt je zo boos?
Ik begrijp ook wel dat zij nog niet alles weet maar als wij helpen kan ze wel veiliger aan de gang. Ze oefent in een bak en dat is relatief veilig.
Met onze tips kunnen wij het toch veiliger maken voor haar en haar paard?

Ze heeft toch haar best gedaan om naar curcus te gaan ze kan alleen niet eerder.
Niet iedereen heeft eerst koetsiersbewijs gedaan voor dat je zelf gaat mennen. Ik denk zelfs dat het grootste deel niet een er eentje heeft.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:10

--------------------------------------------------------------------------------

[ITP] Coco van Dreamegirl voor het eerst voor de kar

Waarom ik zo boos word? Omdat het totaal geen benul heeft waar ze mee bezig is. Als je ziet hoe dat tuig zit op die foto, dan slaat het echt nergens op. Als het fout gaat, dan wil dat paard misschien nooit meer voor die wagen, maar daar denkt ze niet over na.
Ze moet eerst hulp zoeken van iemand die er wel verstand van heeft en die wel kan zitten hoef een paard correct is ingespannen of niet.

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:32

Ik heb inderdaad de foto´s gezien iemand heeft mij een pb gestuurd met het adres daarvan.
Ok. zoals ik kan zien zijn de bomen tekort voor dit paard waardoor het tuig niet meer klopt.
Er wordt ook aangegeven dat er iemand met (verstand) erbij is geweest en dat zij dit graag wil laten controleren.

Dit was toch een wijs besluit!?
We kunnen twee dingen doen boos worden of adviseren.
Ik heb voor het laatste gekozen, ze heeft het paard voor de kar en wil hier denk ik mee doorgaan.
Laten we dan tips geven, om ongelukken te voorkomen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:32

Mag ik je vragen om voor je eigen veiligheid en die van je pony een meninstructeur of ander ervaren iemand er bij te halen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:41

Jurenko schreef:
Ok. zoals ik kan zien zijn de bomen tekort voor dit paard waardoor het tuig niet meer klopt.

Als de bomen van een wagen te kort zijn, dan moet je er niet mee gaan mennen. Denk je dat dit voor het paard fijn is?

Citaat:
Er wordt ook aangegeven dat er iemand met (verstand) erbij is geweest en dat zij dit graag wil laten controleren.

Is er, toen ze die foto's gemaakt heeft, iemand bij geweest? Dat kan ik echt niet geloven, die persoon heeft er echt geen verstand van. Één foutje kan gebeuren, maar op die foto zie ik alleen maar fouten.
lichtogen zitten te laag, strengen te lang, strengen moeten binnenlangs lopen, niet buitenom, waar is in de broek?

Citaat:
Dit was toch een wijs besluit!?

Nee, dit was geen wijs besluit, je moet niet aan iets beginnen wat waar je absoluut geen kijk op hebt. Kies altijd voor veiligheid, zowel voor jezelf als voor je paard.

Citaat:
We kunnen twee dingen doen boos worden of adviseren.
Ik heb voor het laatste gekozen, ze heeft het paard voor de kar en wil hier denk ik mee doorgaan.
Laten we dan tips geven, om ongelukken te voorkomen.

De enige tip die ik kan bedenken, is dat ze iemand moet zoeken die er ECHT verstand van heeft en niet zomaar moet gaan zitten prutsen. Wij kunnen niet via de computer voor doen hoe ze het moet doen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:01

Citaat:
De enige tip die ik kan bedenken, is dat ze iemand moet zoeken die er ECHT verstand van heeft en niet zomaar moet gaan zitten prutsen.


Dit is mijn advies ook...
Laatst bijgewerkt door MirandaB op 31-07-03 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:07

Dit is het laatste wat ik hierover zal zeggen aangezien we het toch nooit eens kunnen worden.

Als zij geen foto´s had geplaatst of vragen had gesteld hadden we haar nooit kunnen vertellen wat er niet goed was.

En had ze in deze situatie gewoon doorgereden met alle gevolgen van dien.

Zij dacht dat ze iemand met verstand erbij had gelukkig trok ze dit toch in twijfel.

Dit was toch een wijs besluit!? Slaat op het laten controleren of alles goed is of niet en niet het besluit om wel of niet te mennen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:19

Ik denk dat we allemaal het beste met Dreamegirl voor hebben en ik hoop dus ook dat ze dingen aan wil nemen.. Alleen haar eerste paar reactie's kwamen nogal aanvallend over... Ik vind het top dat ze het hier plaatst. Maar neem dan ook wat aan !! De een zegt het op de ene manier de ander weer anders... Maar ik denk zeker dat Jurenko en Tessebes hetzelfde bedoelen.. We willen allemaal ongelukken zien te voorkomen !! en de lol in de mensport behouden !!

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 16:30

tja niet zo boos gaan reageren....van fouten leer je....
als er niet ooit iemand was begonnen met het "prutsen"met paarden, wat ook levensgevaarlijk was, bestonden er geen paardengekken en geen bokt!
toch is een cursus aan te raden, maar om nou meteen te opperen dat je niet mag proberen...

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:12

Ik kan echt een cursus koetsiersbewijs aanraden. Daarbij wordt je uitgelegd hoe je het paard moet inspannen en uitspannen en hoe het tuig hoort te zitten. Echt een aanrader voor onervaren menners, je leert hier van elkaars fouten.