Een merrie een week in de wei bij drie hengstjes??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Overshadow
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Utrecht

Een merrie een week in de wei bij drie hengstjes??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 20:34

Hallo allemaal, ik ga volgende week een week op ponykamp, en op het laatste moment heb ik besloten dat ik dr toch maar niet mee neem, maar een weekje op de wei zet. Maar nu komt t op die wei staan drie jonge hengstjes waarvan de oudste 1,5 jaar is. (een veulen is van mijn merrie, en de andere zijn neefje en kleinzoon)
Mijn vraag is dus kan ik mijn merrie daarbij zetten, zonder dat ze drachtig word???

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:37

Daar een 'normale' merrie eens per 3 weken hengstig is, heb je dus grote kans dat dit ook tijdens je vakantie gaat gebeuren. Hengstveulens kunnen vanaf 1 jaar al sperma produceren en dus merries drachtig maken.

Als je geen veulen wilt zou ik het niet doen Lachen

Overshadow
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 20:40

Sugarmiss schreef:
Daar een 'normale' merrie eens per 3 weken hengstig is, heb je dus grote kans dat dit ook tijdens je vakantie gaat gebeuren. Hengstveulens kunnen vanaf 1 jaar al sperma produceren en dus merries drachtig maken.

Als je geen veulen wilt zou ik het niet doen Lachen


Ok bedankt voor je reactie Haha!

rachel15

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 21:17

ligt eraan of die hengstjes bij jou merrie kunnen... mijn ex-verzorgpony (merrie) staat ook met 2 hengstjes. ze kunnen er niet bij maar hangen wel de hele tijd om die merrie heen....

filou

Berichten: 1547
Geregistreerd: 26-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:53

Ik zal het niet doen, want als jou merrie wel hengstig wordt en een van hun op haar springt....dan krijg je incest en dat is ook niet zo best Hyper!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:56

Niet doen, van geintjes komen kleintjes.
En als je merrie te erg belaagd word door die ukkies en ze haalt uit, dan konden er wel eens ongelukken gebeuren.

Ik ga er van uit dat de merrie volwassen is en een zwangerschap goed aankan. Maar hou er ook rekening mee dat een hengst, als hij eenmaal zijn hormoontjes heeft ontdekt, heel anders is in omgang. Is het de bedoeling dat de hengsten hengst blijven? Je kon weleens erg lastige paarden krijgen als ze al hebben gedekt voordat ze een basisopleiding hebben genoten (lees: onder het zadel zijn) . Eerst de school en dan de fun, zo heb ik het geleerd.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:00

Als je geen veulen wilt (aangezien het ook nog inteelt is), zou ik het niet doen. Als een merrie bij de hengst komt is ze meestal binnen een paar dagen hengstig. Dus dat risico zou ik niet nemen.....

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:04

Anke schreef:
Als een merrie bij de hengst komt is ze meestal binnen een paar dagen hengstig. .....

Een paar dagen... die van mij binnen het kwartier Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 00:59

Sugarmiss schreef:
Hengstveulens kunnen vanaf 1 jaar al sperma produceren en dus merries drachtig maken.



Vanaf 8 mnd zelfs

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:07

nee niet doen! Zo ben ik aan wizkid gekomen. Lief veulen daar niet van, maar het was zeker de bedoeling niet.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:42

Sugarmiss"]
[quote="Anke schreef:
Als een merrie bij de hengst komt is ze meestal binnen een paar dagen hengstig. .....

Een paar dagen... die van mij binnen het kwartier Haha!
[/quote]

Zo werkt het niet helemaal eigenlijk, maar het risico dat die paar dagen hengstigheid van je merrie samenvallen met die week dat ze bij hengsten in de wei loopt zou ik ook maar liever niet nemen.

Overshadow
Berichten: 15
Geregistreerd: 24-01-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 11:36

Bedankt Allemaal voor jullie snelle reacties! Haha! Ik zet haar in een afgezet stuk wei!