sportbrok of basisbrok?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

sportbrok of basisbrok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 15:33

ik heb voor mijn paard omdat hij last van een vitamine gebrek heeft multivit 15 gekocht van pavo.
mijn paard staat op de manege opgewone basis brok, waar dus niets in zit.

nouw heb ik gehoord dat je hem eerst sportbrok bijmoet voeren anders helpt die multivit niet

is dit waar? wie heeft er ervaring mee, want anders moet ik hem op helemaal ander voer zetten

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:51

een basisbrok (afhankelijk van het merk) behoort voldoende vitamine en mineralen te bevatten voor het gemiddelde paard wat geen uitzonderlijke prestaties hoeft te leveren.
In principe hoef je geen sportbrok te voeren om die spuit te laten werken.

Maar aan welke vitamines heeft je paard een te kort, hoe en door wie is dat gediagnosticeerd? welk merk brok voer je nu, hoeveel krijgt je paard? welke arbeid verricht hij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:57

gekke_koei schreef:
ik heb voor mijn paard omdat hij last van een vitamine gebrek heeft multivit 15 gekocht van pavo.
mijn paard staat op de manege opgewone basis brok, waar dus niets in zit.

nouw heb ik gehoord dat je hem eerst sportbrok bijmoet voeren anders helpt die multivit niet

is dit waar? wie heeft er ervaring mee, want anders moet ik hem op helemaal ander voer zetten


Wie heeft je dit in hemelsnaam wijsgemaakt?
In een basisbrok zit niets?
Ik ken meer paarden waarbij juist de combi sportbrok-supplement juist minder gewenst is, door de meer explosievere verbranding.....

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:09

Als in Basis brok niets zit, waarom wordt dit dan gevoert aan paarden met een normale arbeid op maneges?
Ik neem aan dat deze paarden toch ook vitamines nodig hebben?
Dus bull oliebol.

Je kunt die vitaminespuit gewoon geven zonder je paardjes eerst op ander voer te zetten.
Behalve wanneer je zware trainingen elke dag doet zou ik zeker niet veranderen van brok!

Heb je zeer intensieve training elke dag of iig een aantal keer in de week dan zou ik er zeker over denken om over te gaan tot sportbrok, wanneer hij dan nu met basis brok te weinig vitamines heeft heeft iets te maken met jou paard maar met het soort brok.
Hij heeft dan gewoon niet genoeg aan de basis brok.
(volg je het nog?)

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 19:15

De enige kern van waarheid die er in je "anders helpt het niet-verhaal" zit, is dat een vitaminekuur geen oplossing is als er standaard te weinig vitaminen in de dagelijkse hoeveelheid voer zit. Het tekort zou dan immers alleen tijdelijk opgeheven worden.
Het lijkt me echter stug dat een goede basisbrok die in normale hoeveelheid gevoerd wordt niet toereikend zou zijn.
Er zijn gevallen dat een paard tijdelijk meer vit. nodig heeft, bijvoorbeeld na ziekte o.i.d.
Ik vind het wel interessant om te weten welk merk en welke soort daarvan jouw manege nu voert.
Doorgaans hebben manegepaarden nl. een hoogwaardigere brok nodig dan hetgeen wij al gauw "sportpaarden" noemen, simpelweg omdat ze meer "sporten" dan die sportpaarden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 19:57

Mijn pony heeft bloedarmoede gehad, hij kreeg voorheen basisbrok en sportbrok. Toen heb ik medicijnen gehad, maar wist dat ik gewoon wat moest veranderen om te voorkomen dat het terug zou komen. Nu voer ik af en toe nog wat medicijnen om hem extra mineralen etc binnen te laten krijgen. Het maakt niet uit elk voer je erbij voert.
Maar ik ben overgestapt op prestatiebrok en ponybrok, zit veel meer in wat betreft mineralen en vitaminen.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 09:00

ik vond het zowiezo al een vaag verhaal hoor.. maasr ikd acht vraag het toch maar. mijn paard staat al jaren op het voer van demanege, wat dus basis brokis, en ik heb geen idee van welk merk. maar wat is het nou. hij is dus met de jaren slomer geworden en heeft in al die tijd een hardnekkig huidprobleem opgebouwd. ik heb hem nu 7 maanden, en hij is al een heel stuk opgeknapt, maar zijn huid blijft kaal en met jkorstjes. nu is het weer erger, zijn oren zijn kaal, zijn hoofd krijgt stees meer kale ronde plekken en vanaf zijn kruis tot de staartwortel zitten er korsten die je er zo met haar en al af haalt. ik heb er al vaker iemand bij gehad en die beweerde dathet geen schimmel was. ik heb hemook behandeld met imaverol maar dat lijkt ook niet te helpen. maar het ziet er naar uit dat mijnpaard gewoon niet genoeg heeft aan zijn basis brok. hij kreeg eerst 1,5 kilo, dat heb ik terug gevoerd naar 1.. omdat hij alleen maar dik er van werd. maar hij is zo moielijk voorwaarts te houden.. je ziet datie het ff volhoud en daarnainstort als ee pudding. en ik heb het idee dat dat niet komt omdat hij geen zin heeft, want dan wil hij nl nix doen en kan je er nix mee beginnen.
ik bel morgen de dierenarts om het te vragen...want ik weet niet wat iknou nog meer moet doen met dat huidprobleem

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:06

Als je paard niet genoeg heeft aan de basisbrok, waarom laat je het voer dan verminderen?
1 kg is niks voor een paard, die anderhalve kilo zal hij niet voor niks gehad hebben. Geen wonder dat dat dier niet wil lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:07

Hoe kwam je eigenlijk aan de informatie dat je paard een vitaminegebrek heeft? Heb je een bloedonderzoek laten doen?

Laat nou eens een goede veearts bij je paard komen, of ga er mee naar een goede kliniek (want dit klinkt heel erg als schimmel: laat eens een kweek zetten en kijk waar je het beste mee kunt behaldelen) en laat je eens goed voorlichten over hoe je je paard het beste kunt voeren.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:13

ik krijg het idee dat het vitamine gebrek verhaal een beetje een wilde gok is Verward

laat hem idd eens goed onderzoeken door een DA.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:51

Mijn pony werd ook slomer, en heb toen gelijk een veearts naar laten kijken. Er is bloed afgenomen, en dat is gecontroleerd.
Want waaruit concludeer je dat hij vitaminegebrek heeft? Laat een veearts komen. Ook omdat het huidprobleem zp nooit over gaat, en dat heeft denk niets met voer te maken.
En 1kg is weinig. Mijn Haflinger die in de winter niet hele zware arbeid hoeft te doen, staat al op 1,5 kilo voer per dag. Mijn WelshCob als hij niet in de wei staat 2-4 kilo. Beiden pony's van 1.45m.
Dus even de veearts erbij. En meer gaan voeren.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 15:28

de veearts is al eens geweest en hij heeft toen gezegd dat hij geen bloedarmoede had en de dierenarts komt morgen

en wrom zou ik mijn paard meer bix gaan voeren? basis brok is geen turbomis dat als je er meer van gaat voeren dat ze dan ineens wel sneller gaan. nu gaat het juist beter omdat hij dat vette gewicht kwij tis. hij kreeg 1,5 omdat hij jkaren lang manege paard is geweest en 3 uur moest lopen. nu loopt hij maar 1 uur en daardoor is hij gaan vervetten. ik ga mijn paard die al moeite heeft met lopen nie dikker maken zodat hij nog meer gewicht mee moet nemen.

en een paard met vitamine gebrek kan je ook zien aan de huid en de ogen. als mijn beesie een doffe vacht heeft en daarbij geenkoorts of ontstekingen heeft, ga ik ff verder kijken of het niet door vitamine gebrek kan komen. ik geef hem nouw vitaminen en is het dus afwachten. tis puut homeaopatisch spul dus wrom zou dat kwaad kunnen?

en nog ff terzijde.. mijn paard vind zijn bix niet eens lekker. de dagen dat hij nog 1,5 kreeg liet hij vaak zijn bak vol liggen. misschien duid dat er op dat hij gewoon genoeg heeft? enne.. dat paard krijgt 1 kg per keer! en dat 3 keer per dag, dus hij krijgt zowiezo 3 kilo bix, 1 kilo haver, 1 kilo slobber. en mijn wordt niet slomer, daar gaat het helemaal nie om, ik wist al datie bekend was als slome en heb hem nie voor nix genomen. het gaat er mij om dat het lijkt alsof hij het van heel ver moet halen om te bewegen, dat is met rijdenmet losgooien en met longeren. hij kan het heel goed maar als hij heeft gepresteerd is hij ook moe.

op een manege voeren ze gwoon 1 soort voer en het gaat gewoon niet je eigen dieet te hebben want dan zit elke kind met zun fikken in jouw bakken te graaien.

ik probeer gewoon van alles uit en ik vroeg hierbij gewoon om een paar tips. mijn andere paard op het moment kost gewoon teveel zodat ik er niet altijd meteen een dierenarts erbij kan halen. en als er alternatieven zijn waar ik voor open sta dan doe ik dat, veelmensen snappen niet dat homeopatisch ook helpt en dat je niet bij ieder wissewasje een dierenarts erbij moet halen.. want uyit ervaring weet ik ook dat die niet altijd de waarheid spreken..

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:35

homeopatisch helpt zeker, maar geef het niet onder het motto baadt het niet schaadt het niet. Ook homeopatische middelen kunnen veel schade aanrichten, zelfs vitamines. huidklachten kunnen overigens tal van oorzaken hebben.
Vandaar dat ws iedereen de nadruk legt op grondig veterinair onderzoek Knipoog

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:35

Het is misschien onzin dat in standaard basisbrok 'niks' zit, maar mijn mijn paard liep er ook totaal niet op.
Ik heb een half jaar op een manege gestaan waar hij 1 of andere standaard brok kreeg, en hij kreeg 4,5 kilo of meer (!) op een dag maar hij zag er na een paar maanden niet meer uit. Hij viel in, werd lusteloos en zag er super mat uit.
Onze haflinger die toen ook nog daar op stal stond liep prima op dat voer, voor Gras werkte het gewoon niet. Nu is hij weer terug naar mijn oude stal waar ze wel sportbrok voeren en ziet er weer super uit..

We zijn op die oude stal zelf meusli, appelazijn en lijnzaad olie gaan bijvoeren, maar had weinig effect. (appelazijn/lijnzaad krijgt hij op deze stal ook) .
Het zal er ook wat mee te maken dat de omstandigheden voor Gras op die stal niet ideaal waren, en hij daardoor niet happy was. Maar sindsdien zweer ik wel een beetje bij sportbrok Knipoog.

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 17:35

die van mij staat dus ook dood in de stal, wie weet knapt mijn paard ook wel op als ik hem sportbrokken geef

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 18:36

Sportbrok is geen wondermiddel, hoor.
En dat je paard zijn biks niet opeet kan ook een medische oorzaak hebben. Zijn zijn tanden wel in orde?