Waarom zo bang voor water?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Waarom zo bang voor water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:07

Het heeft gisteravond geregend en ik ben vanmorgen met Tess langs de weg even gaan wandelen, ze is nergens bang van, van een auto of langsracende scooter kijkt ze niet op of om, maar die plassen die er op straat liggen. Nee hoor, ho maar met lopen, mevrouw gaat hysterisch doen en blijft staan, als ik zeg dat ze door moet lopen luistert ze weer eens niet. Ze gaat met een grote boog om de plas heen en desnoods springt ze er met een sprong overheen die 3x zo lang is als de plas zelf. Ik heb echt geen idee waarom ze zo bang van water is, heeft iemand een idee hoe ik er voor kan zorgen dat ze het niet meer eng gaat vinden?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:09

Wat ik wel eens gehoord heb is dat ze vaak wat schrikkerig zijn van plassen omdat ze niet kunnen zien wat eronder zit en omdat het weerspiegelt.

Misschien als je er zelf in gaat staan en dan gewoon zo even blijft staan en tegen haar aankletst dat ze je vanzelf volgt.

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:36

Die van mij heeft dat ook, ze doet het vooral bij kleine plasjes op de weg, grote plassen gaat ze nog wel eens doorheen maar die kleine ontwijkt ze Verward

Met aardig grote plassen kun je idd proberen er zelf in te gaan staan en dat ze je dan gaat volgen Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 21:53

ze kunnen niet zien hoe diep het is, is mij verteld

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 22:23

Mijn paard heeft daar weinig moeite mee, die dendert gewoon door die plas heen. Welliswaar met een scheef hoofd en oortjes naar voor, maar hij doet het wel...
Misschien als je zelf door de plas loopt en hij jou vertrouwt dat hij dr zelf dan ook doorheen durft te lopen??

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 09:08

Het ligt er idd meestal aan,dat de paarden niet kunnen zien hoe diep het is en wat er onder zit enz.Wij weten dat je niet kunt verdrinken in een regenplas,maar omdat het vaak weerspiegelt,en je dus de grond er niet doorheen ziet is dat voor paarden eng.Als je veel door plassen gaat rijden,leren ze vanzelf dat het maar heel ondiep water is.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 09:33

water is een kwestie van vertrouwen, het paard weet idd niet wat het is, een spiegelend oppervlak, ik zou er ook niet overheen lopen.
Heb je voldoende vertrouwen van je paard gewonnen, moet het toch lukken een paard dat jou helemaal vertrouwd zou er geen moeite mee hebben iets onbekends te leren.

wat wel kan helpen als tip is om eens op een strandje te gaan rijden en dan het water in meer er niet recht op af, maar meer wijkend....

succes