Trailer niet in.. en vervolgens trailer niet uit.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Trailer niet in.. en vervolgens trailer niet uit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 10:40

gister middag ben ik mijn "kleine" Kasper (haflinger 1.45) uit de wei wezen halen.
Toen we hem naar de wei brachten was het trailer laden geen enkel probleem, hij liep er zo in.
Helaas gister met ophalen dus niet.
we hebben hem mee genomen naar de binnenplaats waar hij zijn vriendjes niet meer kon zien, en na zeker een uur stond hij uiteindelijk in de trailer.
Op de manege aangekomen verwachte wij toch wel iets meer actie, dus dat hij er makkelijker uit zou lopen.
Helaas was dit niet het geval.
Na een half uur klooien heeft de stalhouder hem er letterlijk uitgeduwt, met zijn rug tegen de borst van Kasper en zijn benen tegen de zijkant van de trailer.
kasper kan echt een aantal cm van de grond.
na een behoorlijke tijd duwen gaf hij het op en liep ie de trailer uit.

Waarom liep ie de eerste keer de trailer zo in en uit en deed hij nu zo moeilijk?
En hoe zou ik dit volgende keer wanneer hij weer de trailer niet uit wil moeten aanpakken?

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 14:38

misschien dat hij een beetje glijdt over de brug, dan kan het heel eng zijn. dat was bij ons ook, pony durfde er niet meer af toen hebben we d'r maar omgedraait en plankjes op de brug getimmert dat de pony's steviger staan bij het eruitkomen.

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:21

problemen met de rug is altijd een mogelijheid. Mijn sportmerrie ging er eerst ook niet in, gewoon omdat ze het eng vond, ze ging er toen later ook ECHT niet uit, ze was levensgevaarlijk omdat ze omhoog kwam steeds, toen bleek ze een probleem te hebben met haar rugwervels, dus vandaar...het aflopen van de trailer, het achteruit lopen zelf , dat deed gewoon heel erg pijn....
misschien een tip, laat het eens gewoon naast je achteruit lopen, misschien geeft hij dan ook al problemen...

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:48

nou misschien met de zweep of 2 longeerlijnen achter zijn kont er in en met een emmertjes biks er weer uit

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:06

suzie66 schreef:
nou misschien met de zweep of 2 longeerlijnen achter zijn kont er in en met een emmertjes biks er weer uit


Jaja, een haf van 145 draait ook makkelijk om in de trailer....

Was ie niet gewoon erg onzeker? Toen je hem bracht meer in handen geweest dan nu?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:45

Mijn paard wil ook de trailer nooit uit. Echt zo raar!!! Erin is geen probleem maar eruit!!!!!!! Als ik m om kan laten draaien in de trailer lukt het wel maar anders.... Afgelopen keer stond ie in een 1,5 paards waar hij dus niet in kon draaien. We zijn een uur bezig geweest m eruit te krijgen!!
Wat je eraan kan doen?? Ja dat zou ik ook wel willen weten!!
Ik heb in ieder geval besloten dat die van mij niet meer in een trailer gaat die kleiner is dan tweepaards (hier kan hij nl in draaien) of zonder voor uitloop..
Jij in ieder geval ook suc6!!!

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 19:46

T draaid iddd erg moeilijk, dat was dus ook wat hij probeerde...
Geen optie!

Ik denk dat je inderdaad at dat betreft wel gelijk zou kunnen hebben, hij kwam natuurlijk wel van 3 maanden wei..

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:50

Wij hebben speciaal een trailer met een vooruitloopklep gekocht omdat het ook altijd problemen gaf. Mu stappen ze er gewoon voor weer uit Haha!

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:38

ooit eraan ged8 dat de brug misschien een probleem kan zijn?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:20

kan je paard in andere omstandigheden dan de trailer uit wèl netjes op commando achteruit lopen? ga anders daar eens speciaal op oefenen?

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 20:20

kan je paard in andere omstandigheden dan de trailer uit wèl netjes op commando achteruit lopen? ga anders daar eens speciaal op oefenen?

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 00:28

Paarden zijn met achteruitlopen zich niet altijd erg bewust waar hun achterbenen zijn.
Oefen buiten de trailer laat hem achteruit lopen ook over een balkje.
Til zijn voet er overheen dat hij weet dat als jij hem oppakt hij ook weer op een veilig plaats op de grond gezet wordt.

Waneer dit goed gaat paard laden. Kijk of hij achteruit wil lopen, lukt dit niet vraag zijn achterbeen haal het een heel klein stukje naar achteren en zeg: zet maar neer. Dan het andere achterbeen. Natuurlijk plaats je nooit de voet op de balk van de klep maar er achter of er voor.

!!! Let wel op dat je zelf veilig blijf staan en weet zeker dat jou paard geen trapper is anders moet je het zeker niet zo doen.!!!

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:05

Met mijn Tinkertje heb ik ook het probleem dat ze de trailer niet meer uit wil. Ze is vroeger gewent om gewoon vooruit de veewagen uit te lopen. Maar met een trailer is dat toch niet helemaal de bedoeling Schijnheilig .
Maar de tip van Jurenko ga ik zeker proberen!
Zijn er meer tips???

Sampie
Berichten: 358
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 11:51

mijn paard wilde ook de trailer niet meer uit, echt uren hebben we erin gestaan en uiteindelijk omdraaien (1,5 paards trailer) met alle gevolgen van dien. Toen heeft iemand mij geholpen, ze deed aan western en die doen sommige dingen toch anders/beter. Afijn ze ging eerst met haar aan de hand oefenen dus voorwaarts stappen, stilstaan, stappen, draven achteruit enz. Tot dat allemaal perfect ging en m'n paard op haar geconcentreerd was. Toen naar de trailer: tot de plank en weer achter uit, 1 voet op de plank en er weer af enz. En tussen door weer aan de hand controleren. Uiteindelijk stond ze erin en ik heb echt nooit, nooit meer problemen gehad met laden/lossen. Ik ben haar nog steeds super dankbaar. Alles ging met rust, vertrouwen, belonen enz. Maar zeker niets met harde hand. Echt ons mega probleem was in 30 minuten opgelost.

Zo zie je maar het kan geen kwaad om hulp te zoeken als het je zelf niet meer lukt, eigenlijk alleen maar verstandig want je wordt zelf steeds bozer/ongeduldiger enz. Terwijl het door een ander soms zo opgelost kan worden. Het zal zeker misschien niet voor alle paarden gelden, maar het proberen waard lijkt me.............. OK dan!

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:38

Wij hebben er ook wel eens eentje gehad die na een rit van 18 uur (uit Oosternijk) er niet meer uit wilde, hebben we gewoon laten staan, kwam er na 3 dagen vanzelf uit....... Haha!

Een kennis van me had hetzelde maar wilde zijn paard er direct uithalen, die is baaltjes stro gaan stapelen voorin de trailer,net zolang tot het paard eruit was, wel een hoop werk..... Verward

De mijn racet eruit, maar wil er niet in.....duurt uren..... Verdrietig

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 12:45

ik zou het doen zoals sampie het zegt, gewoon elke keer een stukje erin en weer eruit en steeds een stukjer verder gaan, totdat ze uiteindelijk helemaal erin gaat en weer helemaal eruit.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:01

Ik had hetzelfde probleem met mijn paard. Erin geen probleem maar eruit...
Ik heb toen zoals Sjuimpje zegt, geoefend met achterwaarts gaan. Ook met de trailer, dus eerst enkele passen op de klep en dan weer achteruit, halverwege de trailer in en weer achteruit eruit. Helemaal erin en weer eruit. Maar, toen ik de volgende keer op pad ging, wou ze er weer niet achteruit uit. Dat kwam omdat er een spleet tussen de laadklep en de vloer zat en elke keer ze achteruit stapte, zat er wel één voetje een klein beetje in die spleet. Was ook normaal he die spleet maar zij durfde er niet achteruit af. Wat ik dan deed was een emmer eten tussen haar benen onder haar buikt zetten en dan ging ze wel wat achteruit om er van te kunnen eten.
Later hebben we een nieuwe trailer gekocht, een IforWilliams met voorklep. De spleet tussen de laadklep is veel kleiner dan bij de vorige trailer maar ik laat mijn paarden er altijd langs voor uit. Door het systeem met de draaiende tussenschotten is het ook een heel uitnodigende trailer om een paard te laden.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:06

Er zijn hier allerlei methodes genoemd die zouden moeten werken en die ik inderdaad als eerste uit zou proberen Angelique. Maar als het allemaal niet werkt (en ik spreek uit ervaring, mijn paardje deed álles: voor en achteruit over planken, balken, tussen hindernissen door, combinaties van dit alles, liep met 2 voetjes de trailerplank op en er weer af, met 3 voetjes, met 4 voetjes... tótdat ze er weer helemaal in stond... ), wees dan niet bang om voor die ene enkele keer grof geweld te gebruiken.

Ik heb het met pijn in m'n hart gedaan, maar met in m'n achterhoofd dat het veel erger zou kunnen aflopen als ze zich om zou blijven draaien in dat anderhalf-paards trailertje van me.

Toen ik het echt niet meer zag zitten en alle vriendelijke methoden geprobeerd had (nog eentje die ik niet gelezen heb: de longeerlijn om je paard eventueel de trailer in te krijgen kan ook dienst doen om hem eruit te krijgen: om z'n borst, 2 mensen buiten de trailer, jij bij z'n hoofd. De 2 die buiten staan druk zetten op de lijn, jij het paard recht houden), heb ik, zonder verder boos te worden en met alle tijd van de wereld, want ik was gewoon trailertraining aan het doen, een zweep gepakt en haar de trailer uit gemept. En daar heb ik bijna een half uur over gedaan, want ze bleef scheef gaan, ze blééf proberen om te draaien... Heel heel zielig... voor even en voor allebei, want ik vond het vreselijk naar, maar nu gaat het als een zonnetje en het belangrijkste: ZE IS NIET BANG GEWORDEN. Ze loopt nu eigenlijk zelfs makkelijker de trailer in dan voorheen, net alsof ze voorheen gewoon niet wist hoe dat moest, die trailer uit. Van haar vorige eigenaren mocht ze zich in de trailer ook altijd omdraaien, maar die was voor zover ik weet 2-paards. Dus ze zat zelf waarschijnlijk ook in de knoop met "hoe moet ik dat krappe hok nou toch weer uit??". Dus al met al ben ik uiteindelijk blij dat ik het toch zo gedaan heb en niet ben blijven modderen....

MAAR: Alleen als laatste redmiddel, want het is niet leuk!

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:53

Mandymonica je heb echt mazzel dat jou paard zo makkelijk reageert.
Ik ben blij dat je paard nu goed laadbaar is.

Het zweep gebruik kan ook heel makkelijk anders worden begrepen door het paard en kan zelfs zover gaan dat een paard nooit meer wil intstappen.

Mijn laatste redmiddel als een paard echt snel uitgeladen moet worden bij een kliniek is een stick die je gebruikt als je gestoken wordt door een wesp.
Hierin zit amonia verwerkt. een klein beetje op de hand smeren en onder de neus houden. De paarden gaan echt wel achteruit.
Ook ik ben me bewust van het risico dat een paard zich daarna moeilijker kan laten laden, daarom gebruik ik het alleen in echt snel uitlaad gevallen.

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:41

Ik denk dat je best van je eigen paard weet of je dit kan doen ja of nee. Die van mij is best een hittepetit, maar ze raakt niet zomaar over de rooie.

Ik heb een tijdje gedacht dat ze misschien bang zou zijn om aangevallen te worden o.i.d., omdat ze niet kon zien wat haar te wachten stond buiten de trailer. Maar eigenlijk kwam ze daar altijd wat te vrolijk voor naar buiten. Eenmaal omgedraaid was liep ze er altijd direct uit. Ze begreep gewoon iets niet, wat ik niet op een andere manier bleek te kunnen oplossen.

En ik ben dus niet boos geworden of ongeduldig, ik heb gewoon heel gedistingeerd gemept op haar borst met een springzweep. Steeds een ferme tik met het commando "terug!", wachten op reactie, eventueel foute reactie (naar voren springen, opzij draaien) corrigeren en opnieuw proberen. Het feit dat ik heel rustig en geduldig ben gebleven is denk ik het belangrijkste. En natuurlijk de hemel in geprezen toen ze goed naar buiten gelopen was, even laten rennen om alle spanning kwijt te raken en vervolgens weer dat hok in... en eruit, alleen op stem en druk op het halstertouw... het was dus echt direct goed.

De beloning is in dit geval heel heel heel belangrijk, plus: niet boos worden, maar er ook geen twijfel over laten bestaan dat er echt geen andere mogelijkheid is. Ik ben er van overtuigd dat de meeste paarden die dit probleem hebben het dan zonder trauma zullen "overleven".

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:48

Ik heb 2 paarden gehad die de trailer niet achteruit uit wilden. Gewoon verwend want ze hadden altijd op een vrachtwagen gestaan. Ja hoor es, er zitten grenzen aan natuurlijk. Erin was dan geen probleem, maar eruit was óf omdraaien of niet. Gewoon erin laten staan, andere paarden eten geven en als hij achteruit komt krijgt hij pas eten. Dat heeft gewerkt bij de eerste, de tweede wilde dat absoluut niet, die hebben we eerst een paar pasjes erop en weer eraf gedaan. Zolang zijn benen op het schuine stonden was het geen probleem, maar was hij er helemaal in geweest dan had je de poppen aan het dansen. Uiteindelijk liep hij er wel uit, maar wilde hij er niet meer in. Dat hebben we nu opgelost door permanent een longeerlijn in de auto te leggen. Wil hij niet, dan krijgt hij een longeerlijn en dan hupsen we hem er stap voor stap in. Longeerlijn is nu nog maar zelden nodig.

x_ultimate_x
Berichten: 578
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 21:23

is je pony niet gewoon bang voor de brug ofzo, dat ie daar niet overheen durft?

icehester
Berichten: 61
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:00

ey
ik denk dat je paard bij de andere paarden wilde blijven en niet naar huis daardoor wil ie er niet in, je kunt het beste een touw pakken en achter z'n kont spannen en dan aan het touw trekken zodat je hem er met het touw erin duwt hiervoor kun je het beste een dik touw gebruiken en je hebt 2 mensen nodig( aan allebei de kanten van het touw 1) bij het uitladen is ie vast wat onzeker misschien is ie bang dat ie uitglijdt je kunt dan het best wat stro op de klep leggen dan is ie daar niet bang voor ook kun je een achtervoet optillen en op de klep neerzetten
groetjes hester

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 22:46

Bel ging in de twee paards trailer die we wel eens mochten gebruiken zo in, die was wit van binnen. Nu hebben we een eigen anderhalfpaard met alleen een witte kap. Dat gaf ook problemen. Nu als mijn moeder en ik ieder aan een kant lopen gaat ze er wel in. Ik loop tot het einde van de klep mee om die dan dicht te doen. EN als ze erin staat heel veel belonen. Eruit gaat ze wel makkelijk.