Ponykamp leiding?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Ponykamp leiding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 15:46

Mij lijkt het dus heel erg leuk om een keer een weekje leiding te zijn op een ponykamp, maar vroeg me af of je daar eigelijk speciale eisen voor nodig hebt of iets dergelijks.
Ik rijd inmiddels niet meer bij een manege, dus dat is al weer iets lastiger, heb wel veel ervaring met paarden maar niet hoger dan L-niveau (van mezelf dan )
Ben dus bepaald geen sterruiter, maar kan wel dingen uitleggen en wat basis dingen aanleren lijkt mij..

Wat vinden jullie? Hoort ponykamp begeleiding 'opgeleid' te zijn, met bepaalde diploma's enz enz of kun je het beter bij spellen e.d. te organiseren houden, en les geven maar aan anderen over laten?

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:49

Toen ik op ponykamp ging heeft de eigenaar speciaal voor ons een ponykamp geregeld (samen met een klein groepje vriendinnen 6of zo) en daar waren gewoon die vaste 'hulpjes' op de manege leiding. De oudste was toen 17 (wij 13) Er waren nog 2 andere gekomen, 1 daarvan was 18. Dat was wel minder want die was dus ouder dan de leiding, maar het kamp was hartstikke gezellig.

Het ligt eraan wat die leiding allemaal mee doet, als ze ritten begeleiden enzo moeten ze toch wel veel ervarign hebben. Stel dat de paarden ineens eruit peren, dan moet je toch wel weten wat je moet doen.

Lesgeven lijkt me toch meer iets voor mensen met een diploma of echt lesgeefervaring. Soms zegt een diploma ook niet alles... Haha!

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:26

Op Klein Oever kun je ook leiding zijn bij ponykampen. Je moet alleen geloof ik wel 17 zijn en verder hoef je niet perse topruiter te zijn. Want je gaat wel met paarden om, maar het is niet zo dat je meteen ook rijd. Er is ook een hoop vermaken van de kids bij en begeleiding op het terrein.... VOrig jaar liepen er een stel rond die niks met paarden hadden, maar die deden bijvoorbeeld de Pabo. Daar ging het dus om de begeleiding van de kids! Kijk anders een keer op www.kleinoever.nl

Mist

Berichten: 9485
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:31

Ik heb op een manege gewerkt waar ze ook ponykampen deden. Ik heb me daar nooit mee willen bemoeien omdat ik nu eenmaal geen kinderen bezig kan/wil houden (als ze niet op een paard zitten dan-lesgeven is nog iets anders) je bent meer kleuterleidster als iets anders. Als daar je ambities liggen prima, de begeleiding van buitenritten deed ik dan wel (met de animatrice erbij!!) Als je zag hoe die leidsters er aan de eind van de week uitzagen dan wist ik genoeg !!

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:40

ik vind wel,als je bijvoorbeeld een ponykamp houd van kinderen tot 17,dat ze dan aub die leiding,wel zeker 20 laten zijn.
ik lees vaker dat de kinderen 15 ofzo zijn die leiden,nou hey dat zou ik dus echt niet leuk vinden.
waar ik altijd ga is de leiding vanaf 20 tot in de 30,dat vind ik veel fijner.

Bramblerose

Berichten: 1420
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: Herwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 17:40

Op Stal 't Reelaer in Raalte kun je ponykampen begeleiden als je 18 bent. En jongerentrektochten als je goed kunt rijden en iets ouder bent. Vermoeiend maar wel heel erg leuk om te doen. Je moet natuurlijk wel op een leuke manier met kinderen om kunnen gaan en tegen laat naar bed en vroeg op kunnen! www.reelaer.nl

Laantje

Berichten: 2515
Geregistreerd: 09-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 18:57

Ik zit nog geen jaar onder rijles, en ben gevraagd voor leiding!
Niveau heeft er denk ik dus weinig mee te maken.
Het is wel heeeeeel vermoeiend. Vooral als er jonge kinderen bij zitten, daar ben je constant mee bezig. Je moet zelfs midden in de nacht mee naar de wc!

Annetjuh

Berichten: 1065
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 20:07

Ik ben ook op kleinoever geweest. Erg leuk hoor! Alleen je moet wel weten hoe je met kinderen moet omgaan. Volgens mij is de min. leeftijd 18. Rijervaring weet ik niet, maar je gaat wel mee op buitenritten. L zal wel goed zijn denk ik!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 21:52

Bij ons was er een extern kamp. Een lesgeefster die alles voor het zeggen had, en kinderen van 14-17 die meehielpen, kinderen tussen de middag bezig houden, mee door het bosje aan de hand stappen, de kinderen leren opzadelen enz. Ik hoorde zelfs een keer mevrouw *LOL*.
Bij een extern kamp is dat niet bepaald zo'n probleem, zeker niet als het niveau van de kinderen max is dat ze een paar bokjes kunnen uitzitten, stappen,draven en galopperen en een klein kruisje nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 00:11

Ik heb jaren geleden ponykamp begeleid. Was echt fantastisch! Ik moest de kinderen les geven, buitenritten begeleiden (in mijn eentje met 10 beginners op pad, jippie!) en ze de hele dag bezig houden met van alles.

Wat de eisen aan de begeleidster zijn, zou je bij de organisatie van het ponykamp moeten vragen. Het verschilt enorm. Op het ene kamp moet je 18+ zijn en kunnen blijven zitten op een paard en op het andere kamp moet je gediplomeerd zijn. Even informeren dus...

Maar wel een aanrader hoor om een keer te doen!

Guinevere

Berichten: 5601
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 05:13

Ik zou het gewoon vragen bij de manege waar je bij wilt werken. Op sommige kampen moet de leiding ook les geven, op andere gaan ze eigenlijk alleen met de kinderen om. Moet toch iets te vinden zijn? Lachen