Reden van Keus voor een hackamore?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Reden van Keus voor een hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 10:02

Wat mij enig sinds opvalt de laatste tijd hier op bokt en op marktplaats is, Dat er steeds meer mensen met een hackamore gaan rijden...
wat ik mij nu afvraag is waarom mensen met een hackamore rijden, wat is precies de inwerking ervan en wat doet je beslissen ermee te gaan rijden?

T enigste wat ik er eigenlijk altijd over lees is dat wanneer t door verkeerde handen gebruikt wordt de neus van je paard ermee kan breken.

Even voor de duidelijkheid..ik wil er dus zelf niet mee gaan rijden..

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:01

De keuze waarom is verschillend.
Persoonlijk wilde ik een hackamore omhangen als ik met het bit weinig kon beginnen en al veel had geprobeerd. (ik deed veel aan bijrijden en meestal niet de handigste paarden)
Vaak was het een tussenstap. De eigenaar had veel zitten trekken en het paard was eigenlijk bang voor het bit. Als er weer plezier in het rijden was probeerde ik het bit weer.

Ook paarden die in een buitenrit dol werden hing ik de hackamore onder het hoofdstel als noodrem.

Mijn gebruik was dus eigenlijk meer om naar het paard toe eerlijk te kunnen blijven.
Je kunt met een hackamore schade aanbrengen. Er bestaan vriendelijke en strengere.

Maar persoonlijk vindt ik wel dat je moet kunnen rijden met een hackamore en je moet het paard in een bak leren wat de bedoeling is van dit ding.
De meeste paarden hebben hier toch wel een uurtje of 2 voor nodig voor ze doorhebben wat je bedoeld met sturen.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 15:42

Mijn paard had bijm zijn vroegere trainer altijd geleerd om het bit stevig vast te hebben. Hij was dus gewoon heel heet gemaakt en aangezien ik zijn mond en mijn armen niet kapot wil trekkenm, heb ik hem een hack aangehangen en dat gaat super, want hij is eigenlijk gewoon heel mak, alleen met een bit in doet hij wat hij heeft geleerd, dus beetpakken en scheuren en nu is hij te rijden op je zit, benen en af en toe een beetje teugels.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:03

Jurenko schreef:
Je kunt met een hackamore schade aanbrengen. Er bestaan vriendelijke en strengere.


inderdaad, meeste mensen zijn zich daar niet voldoende van bewust vrees ik...
ik rijd daarom altijd met een bosal, is toch nog wat zachter, en kan je minder mee misdoen bij mijn weten Bloos

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:35

Ik rijd met een hackamore met aanraden van mijn instructrice.
Lasagna wou nooit in de goede galop gaan in de bak, en werd dan verschrikkelijk vervelend.
Ze heeft mij toen een keer aangeraden om een hackamore te gaan kopen en het bit even achterwege te laten.
Ik heb toen een paar keer met hackamore gereden en het reed geweldig.
Lasagna reageerde veel beter op de hackamre dan dat ze op het bit ooit had gedaan, en ooit zou doen.
Ik rij nu ongeveer al een jaartje met mijn hackamore en vind het een geweldig din.

Ik men nu ook, en dan rijden we met bit, omdat ze dan gewoon doet ricting het bit.
Maar rijden , ik rij haar niet meer met bit, alleen als het echt noodzakelijk zou zijn.
De galop gaat nu veel beter, ik heb haar beter in de hand, en ze fokt zich niet meer zo op.
Ze was ook bang van het bit , omdat ze vorige gene die erop reed heel evel aan het bit trok, en omdat ze haar niet kon houden deed ze haar een stangbit in, zo eentje om mee te mennen Verward:? Boos!:(.
Zelfs toen kon ze haar nog niet goed houde en vond ze het nodig om haar heel hard on haar mond te zagen als ze niet deed wat zei wou Boos!:(.
Maar ik rij daarom met hackamore, en blijf ermee rijden, ik vind het een geweldig ding.

PS : Ik rij al best lang, heb een best stille hand, en heb de hackamore versie met de korte scharen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 17:45

ik neem een hackamore in overweging omdat Banjer het bit absoluut NIET prettig vind.... uiteraard rijd ik er (zeker in het begin) alleen onder begeleiding mee....

Even voor de duidelijkheid: Banjer's tanden zijn pas gedaan, en het bit past prima.... (dikke dubbelgebroken watertrens met dik tussenstukje)

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:12

Ik heb vrij zwaar RSI (zit al maanden in de ziektewet) en kan alleen rijden als er geen tot nauwelijks gewicht in mijn handen is. Rowan is heel makkelijk, maar wil in het bos nog wel eens drammen. Zolang we buiten rijden met de hackamore is hij prima, hij weet dat hij niet met dat ding moet spotten, dus hij blijft er netjes achter. Met een bit in het bos is hij niet zo beleefd - dan kan ik er niets tegen beginnen als hij plotseling een sprintje wil trekken, en dat weet hij, dus gaat hij het doen. Voor de hackamore heeft hij respect, ik heb nauwelijks iets in m'n handen als hij braaf is (en omdat hij er respect voor heeft is hij ook braver) en als hij braaf is krijgt hij alle ruimte.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:28

Nacino was ook absoluut niet lekker te rijden met een bit: hoofdschudden, tong eruit hangen (kort mondje, laag gehemelte) maar met een bitloze optoming is er niets aan de hand! (bosal of touwhalster)
Hij vind een bit gewoon niet prettig wat ik me met zijn mond ook goed kan voorstellen dus waarom hem voor niets treiteren terwijl het zo ook gaat? Als ik ooit om wat voor reden weer eens een bit zou proberen zou het een stang met tongboog of een dun trensje zijn... maar liever niet.
Er is naar mijn mening niets tegen een hackamore.. zolang je normaal kan rijden. Maar dat is met een bit netzo.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:57

ArwenLune schreef:
Rowan is heel makkelijk, maar wil in het bos nog wel eens drammen.


Ik rijd nog met een gewoon bit. Maar helaas ook Taran wil weleens drammen met een bit, en weet dat hij dan sterker is. Daarbij wordt hij onrustig op langere ritten met bit in. Dan gaat hij schudden, waardoor het bit natuurlijk gaat bewegen, en wordt nog onrustiger.
Voor mij dus een reden om iets bitloos voor het buitenrijden te zoeken.