vraagje voor mensen met paard aan huis:

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

vraagje voor mensen met paard aan huis:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 21:45

waar laten jullie je mest?
kan je die goedkoop laten ophalen door een of ander bedrijf, zo ja welk?
een eigen mesthoop is bij ons redelijk onmogelijk, omdat we vlak aan een schooltje wonen, en aan de rand van de stad in een gewone wijk. er zouden veel mensen last van hebben na een tijd.
halen ze het pas op van bepaalde hoeveelheden ofzo?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:49

Ik laat het bij de buurman die zelf een pensionstal heeft... Even met de krui langs de weg en kiepen maar Tong uitsteken !!!
Geen ongemak van een mesthoop en toch lekker snel kwijt..

Maarja waarschijnlijk heb jij die mogelijkheid niet Scheve mond (??)

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:49

wij kunnen het bij een manege wegbrengen, en naar een boer die het stro nog een keer voor zn stieren gebruikt, gewoon een dealtje maken met iemand en dan kun je zelf afspreken om de hoeveeltijd je de mest wegbrengt, of hun het ophalen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 21:53

estragon er is wel een manege dichtbij, maar om zo met al die kruiwagens een kwartier langs de grote baan te gaan Haha! is onmogelijk.
nimmy er zijn weinig boeren in de buurt, zo in stad... die hebben vast ook niks aan zuivere mest die je puur (nouja puur Haha! ) uit de hennep bv haalt?
is dat goede mest op velden, trouwens? of is dat te rijk/whatever?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:51

Wij hebben een mestput en 1 keer per maand wordt het geleegd.
Kost 56 euro per keer. Boos!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 22:55

stinkt dat erg? voor de omgeving ook? of valt dat nog mee?
ophaalkosten dacht ik wel dat ze redelijk duur zouden zijn, maarja wat moet dat moet en dat zou ik er wel voor over hebben.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:06

Het stinkt niet, anders had ik dat wel van de buren gehoord. De wind waait hier meestal uit het zuid-westen en de eventuele mestlucht waait het land in.
We hebben een put van 4.60 x 2.20 x 1.60. In de winter staat er een behoorlijke kop op.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 23:12

okay, thx voor de info Lachen

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:25

wij hebben een composthoop waar alles op gaat.
Ons pap doet dat dan over de tuin als het goed is.

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 07:01

Ik heb een aanhangwagentje, mijn strooisel is vlas (2 paarden) en dat breng ik 1x in de week naar het land van een boer (200m rijden). Ik heb altijd een zeil over de mest heen liggen en besproei dat met vliegenspul. Goed te doen, stinkt niet

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:25

Wij hebben een mestpluus, en ook wij hebben er een zeil over.
En in de tijd dat de weilanden worden gemest, geven we het aan een boer, die het zelf komt ophalen, we komen er dan goedkoop vanaf.
Als het te vol wordt, dan mogen we het bij een andere boer op de mestpluus gooien, ( achteroom van ons) en die bewaart t dan en gebruikt t zelf.hij heeft namelijk een grotere mestpluus, en de paardenstallen daar worden alleen in de winter gebruikt.
Dit is aanzienlijk goedkoper dan het door een bedrijf op te laten halen, en daarvoor hebben we eigenlijk ook weer te weinig mest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:34

Bij ons komen regelmatig mensen uit Den Helder het ophalen en die gebruiken het voor hun volkstuintjes Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:48

ik heb ze thuis op koolzaadstro staan, dat composteerd ontieglijk snel en spap doet het dus regelmatig op zijn tuin( winter ) en vrienden van mijn ouders komen regelmatig een grote zak mest halen voor hun tuin, en je ziet mijn mesthoop elke dag krimpen, dat spul is wel net als zaagsel wat duurder, maar het scheelt ontzettend in de mest!!ik geef wel elke dag naast het hooi ook wat stro omdat ik anders bang ben voor verveling, tenminste als ie de hele dag binnen staat.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:58

We houden het eerst een tijdje op de mesthoop en als hij groot genoeg is verspreiden we dat over ons land.

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:23

wordt hier opgehaalt eens in de maand (in de zomer) door een championnen kweekerij

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:38

Het is bij mij de bedoeling dat (als ik de stal eindelijk bij huis heb) de mest weg breng naar de huidige stalling. da's ongeveer 10 minuten fietsen (wil dan een fietskarretje hebben). Kleine hoeveelheden kunnen in de groencontainer, de rest over de groententuin ('s winters).

Zonnetje81
Berichten: 18674
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:02

Een advies: gebuirk vlas dan kan je makkelijk een klein mesthoopje maken en bijv een deel in de groen bak doen.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:09

Hier nog een vlasgebruikster met een hele lieve buurman: In de zomer heb ik een mesthoop op het land van de buren en in de winter laat ik een kennis met een loader komen en die spreidt het voor me uit.
In de winter spreid ik het gewoon meteen over het maisland van de buren uit.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:55

We hebben het geluk dat we buitenaf wonen in het veld. We hebben met een boer afgesproken dat we het mest van mijn haffie bij hem kwijt kunnen. Dat is wel handig Haha! .

Ann

Berichten: 13246
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:08

Wij wonen in een klein dorpje en hebben een mesthoop achter de stallen, 1x per week gaat er een aanhangwagen met mest naar een nabij gelegen boer die er maar wat blij mee is omdat paardenmest onbeperkt op het land mag in tegenstelling tot kunstmest.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:11

xtostarlight schreef:
wij hebben een composthoop waar alles op gaat.
Ons pap doet dat dan over de tuin als het goed is.


Ik heb ze dan niet bij huis maar het is wel mijn pensionstalletje dus met die problemen zitten wij ook.

Wij hebben mest van 4 paarden gemiddeld (deze staan wel veel op de weide overigens) en wij hebben nu 2 mestbulten.
1tje is onze 'dagelijkse mesthoop' hier gooien we de mest op en dit stapelen we in een blok. Naast de loods hebben we nog een composthoop. Dit was onze vorige mesthoop. Deze is 1 keer omgezet en is nu zo goed als helemaal verteerd. Hetgeen wat er over gebleven is gaat ovder de weides zodra ze ingezaaid zijn en mijn vader komt wat halen voor de tuin enzo. Zodra die methoop weg is kan de volgende omgezet worden en beginnen we weer opnieuw Dromen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 14:58

ok, bedankt voor alle reacties!!
dus het kan gewoon op het land enzo... dat is al heel wat. met een zeil valt idd ook te werken... bedankt!!! Lachen