Is een deken nodig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Is een deken nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 16:35

In de winter: als je paard de hele dag op de wei mag (er staat wel een stal waar ze altijd in zou kunnen) en ze zweet na het rijden moet ze dan een deken op? of is het beter geen op te doen en haar een dikke wintervacht laten groeien en ze was droogwrijven na het rijden?

en wat is het beste: een paard dat mag kiezen wanneer hij naar buiten gaat of het de hele dag in een warme stal laten staan?

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:52

hallo,
ik denk dat je het beste een paard met een dunne vacht of een geschoren vacht of gewoon om tee voorkomen dat hij een wintervacht krijgt een deken op te doen.als ze zweet na het rijden kun je ze het beste een uurtje in de stal laten met een deken op(een vochopnemende deken).als ze al constant een deken draagt vervang je die na een uurtje en kan ze de wei op, anders laat je haar nog een uurtje op stal staan zonder deken en laat ze dan pas weer in de wei(dit om te sterke afkoeling te voorkomen)
ook zal een paard dat mag kiezen waar hij staat (binnenof buiten) gelukkiger ,gezonder en robuuster worden.wel regelmatig controleren dat je paard het niet te koud krijgt (als de basis van de oren koud aanvoelen en als het paard rilt heeft hij het koud, indien het zo is doe hem dan een warme deken om zet hem een nacht op stal en geef hem wt warme slobber). anders kun je hem rustig buiten laten.
ook paarden met een dunne vacht kun je bij niet te erge vrieskou zonder deken laten
Greetz dutske

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:54

ik denk dat het afhankelijk is van de dikte van wintervacht die je paard krijgt; aan haflinger heeft bijv een veel dikkere vacht dan een volbloed. Hoe vaak en hoe intensief wil je je paard in de winter rijden? Als hij echt meerdere keren per week getraind wordt, kan je best wel een deken opleggen, zodat zijn vacht kort blijft. Als je paard een dikke wintervacht heeft, duurt het uren voor hij droog is, je zal hem lang moeten uitstappen, en daarna droogwrijven + een zweetdeken opleggen (absorbeert het zweet). Ik leg mijn haflinger een deken op vanaf de temperatuur onder 15°C gaat. Ze heeft ook de vrije keuze om in stal of buiten te staan (in de winter staat ze 's nachts wel binnen) Ze heeft overdag een waterdichte deken op, en 's nachts een staldeken. Wanneer je paard eenmaal aan een warme stal gewend is, zal hij ziek worden wanneer je hem in de kou buiten zet; dus dat is een nadeel.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:00

daarvoor kun je stalpaarden leren wennen aan het robuust worden.draagt hij op stal 3 dekens boven elkaar? geef hemer dan 4 en zet hem een uur of 2 op de weide,die periode bouw je langzaam optot je aan de gwenste tijd zit, pas je dekens dan ook aan aan de temperatuur. alsje paard eenmaal zonder problemen met dekens buitenstaat , geef hem dan een lichtere deken of een deken minder, tot dat je paard vrolijk buitenstaat met 1 of geen dekens, wat je zelf het beste acht, let wel het kan enkele jaren duren voordat je paard volledig robuust is.!!!

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 17:07

Heb net een goede site erover gevonden Lachen : ik wil dat ze juist wel een wintervacht krijg, want jullie denken dat ze echt nat zijn van het zweet, wat niet zo is. het staat misschien minder mooi maar een wintervacht is wel handig. als je je paard een kwartier ofzo uitstapt, is de huid al droog, het is namelijk de vacht die nat is. dat is hetzelfde als je een natte jas aan hebt en je huid droog is. het maakt niet uit of hij een dunnere of dikkere wintervacht krijgt, als hij kou krijgt gaat hij toch maar naar zijn stal? als ik de url van de site terug vind zal ik hem hier plaatsen zodat jullie het zelf even kunnen lezen.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:11

ah zo, srr beetje verkeerd begrepen,welk soort paard is het dat je hebt?is ze het gewoon dat hij in de winter buiten staat?dag en nacht of alleen dag?
als ze dag en nacht buiten staat dan kun je best smorgens of zo rijden zodat ze tijd genoeg krijgt om op te drogen anders staat je paardje daar nog 10 uur in de nacht te kleumen wegens niet goed opgedroggd.(volg je nog?:D) hopelijk geraak je er een beetje wijs uit
greetz dutske

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 17:12


Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:14

ahja die site heb ik ok al gezien zeer interessant!
er zijn al zveel topics gemaakt en de meeste kun je niet meer opreageren omdat ze zo oud zijn!
veel suc6 verder met je toekomstig paardje!al een idee welkeen dat het zal worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:14

weetje ik ben ook niet zo'n deken mens, maar het is afhankelijk van de vacht en het paard zelf.
Ik heb een arabier en die heeft een hele dunnen vacht en ze werd in de winter heel mager en had een snot neus, en toen ben ik wel aan een deken gaan beginnen, het beessie heeft er geen last van en als ze nat zijn, je kan ze nooit helemaal droog wrijven laat ik ze nooit zonder deken staan.
Je gaat zelf ook niet nat op de toch staan.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:16

gelukkig! zouook een beetje koud worden he! brrrr...

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 17:22

wel mijn toekomstig paardje Lovers is een arabier of een kruising, ben nog niet zeker, morgen als ik ermee ga rijden eens vragen en naar de papieren kijken *LOL* bij de man waar ze nu staat, de bovendeur van de stal staat altijd open, en het kan er wel winderig zijn. als ze wat bezweet zijn, pak je wat stro of laat je ze eens rollen zodat die aarde ook bescherming geef. tuurlijk zal ik het langzaam aan doen zodat het niet meteen van *knal* is. het is nu nog vollop zomer en misschien heb ik ze binnen een paar weken al ( als alles goed gaat Ach gut ) dus heeft ze nog tijd om te wennen.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:25

hoe maf!!! ik wens je danverder nog veel succes!!!!!
greetz dutske