singels met elastiek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

singels met elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 19:39

Ik krijg mijn (rondbuikige) pony vaak niet strak genoeg aangesingeld. Blijkbaar mis ik hiervoor de kracht ofzo, en ze zet haar buik nogal uit.

Ik vroeg me af of een singel met elastische uiteinden een oplossing is bij het uitzetten? Maar doe je hem dan niet al gauw te strak? En rekt dat elastiek niet op, waardoor het zadel onder het rijden gaat schuiven?
Als je zo'n singel koopt, zal hij, ivm het rekbare, korter moeten zijn dan je gewone singel. Maar hoeveel scheelt dat ongeveer, in cm?

En laatste vraag Haha! welk merk zal ik dan nemen?

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:17

ik ben altijd bang dat het elastiek uitrekt. of breekt..
bij junta moet ik echt heel veel moeite doen nu (grasbuikie+ dat ze d'r buik opzet) dus heb ik een gewone singel. dan doe ik maar een beetje meer moeite. Misschien kan je zo'n singel spanner proberen. heb alleen geen idee hoe het werkt

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:26

Ik wil niet anders meer, ik rijd/reed twee paarden die moeilijkheden geven met aansingelen, bij beide had ik een minder heftige reactie met de singel met elastiek. Ik heb gewoon die van de Hippo in Assen, was niet eens zo gek duur.

btw: en als je dan nog eens aansingelt als je erop zit? Dan wil het vaak wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:32

waarom koop je niet gewoon een langere singel??? :D

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:38

ik heb voor Naiade ook zo'n singel.
Nifty en Noah kregen er behoorlijk last van.
nadeel is n.l. dat je snel te strak singelt en dat heb je moeilijk door.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:44

Ameretto heeft er al jaren eentje op zijn VZH-zadel zitten, al sinds het begin hetzelfde en hij is nog steeds heel (nu al zo'n vijf jaar). Tot begin dit jaar reden we daar haast dagelijks mee (nu met een ander zadel). Nooit problemen mee gehad, gewoon niet tot het uiterste doortrekken bij het aansingelen.

Ons is ooit aangeraden om het stuk met elastiek vast te maken aan de kant waar je niet standaard aansingelt (doorgaans rechts dus). Zo heb je wel rek bij het aansingelen, maar dan is de kans dat je te strak aansingelt kleiner.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 00:05

Bedankt voor de tip Karin!
Sharir, zo'n singelpspanner heb ik al, maar die lag na een paar keer gebruiken in stukken. Blijkbaar niet bestand tegen Tinkers Knipoog
Nu singel ik vanaf een krukje aan, maar dat is ook niet ideaal (als je geen krukje hebt of als je paard niet stil wil staan Haha!)
Chiqa, hoezo een langere singel?. Het gaat erom dat ik 'm strakker krijg, de eerste gaatjes haal ik wel.

Dus Rieja, die van de Hippo bevalt wel? Ga ik daar binnenkort toch eens kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:12

Mijn paard heeft ook singels met elastiek, het is echt een uitkomst hoor. Om te voorkomen dat ik de singel te strak aantrek, tel ik altijd de gaatjes Lachen. Klinkt stom, maar het is wel het makkelijkste.

Alja

Berichten: 25596
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 02:30

ik vind het erg handig die singels met elastiek en wil ook niets anders meer

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:45

Ik ben ook erg tevreden over singels met elastiek. Het kan net dat ene gaatje schelen met aansingelen. Ik tel ook altijd de gaatjes, net als Lovely. Het lijkt me ook fijner voor het paard, aangezien het ook meerekt als hij loopt.