Altijd peesbeschermers bij het rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

altijd peesbeschermers bij het rijden?

A.Ja altijd
94 (68%)
B.Alleen bij springen
18 (13%)
C.Nooit
26 (18%)

Totaal aantal stemmen: 138


CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Altijd peesbeschermers bij het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 12:31

Rijden jullie net als mij altijd met beenbescherming of alleen bij b.v het springen?

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:40

Ik rij altijd met peesbeschermers maar dat is ook omdat mijn paard een peesblessure heeft gehad. Verder rij ik ook met springschoenen omdat ze strijkt op haar kroonrand. Vroeger reed ik altijd zonder bescherming.

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:41

Ik ben Viking aan het inrijden dus gebruik ik peesjes en strijklappen en springschoenen omdat hij nog wel eens met zijn benen in de knoop raakt en dan op zijn kroonranden trapt.
Ik gebruik trouwens altijd wel iets van bescherming als het om benen gaat,zijn toch 1 van de belangrijkste onderdelen vind ik van het paard.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:42

Ja altijd. Kleine moeite en het kan een hoop ellende besparen!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:52

Omdat Par nog maar beginnend is gooit ze haar achterbenen soms zo ver naar voren dat ze tegen haar voorbenen aanschopt.

Ik heb geen zin in kapotte benen dus zitten er netjes beschermertjes omheen.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:03

Soraya (bijrijdpaard) heeft geen peesbeschermers, ik weet eigenlijk niet waarom.

Met Bolivia (vorig bijrijdpaard) reed en longeerde ik wel altijd met peesbeschermers, en ik deed ze ook om met losgooien.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:22

Kleintje schreef:
Ja altijd. Kleine moeite en het kan een hoop ellende besparen!


Me too!!! Knipoog

Wat een heerlijke one-liner! Clown

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:24

Ik rij altijd met peesbeschermers op Dusty, omdat ze zichzelf aantikt, en op roos gewoon zonder die heeft niks nodig

Ereslover

Berichten: 16
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:25

mee eens!!!! Altijd...!!

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:30

Ik rijd niet altijd met peesbeschermers. In de springles wel (als ik ze niet vergeet mee te nemen Bloos). Als ik met Lucky ga springen heb ik ze ook altijd om. Met Nico af en toe, ligt eraan wat ik ga doen. Als ik zonder zadel een stapritje ga maken in het bos doe ik ze niet om, maar als ik wat verder ga en merk dat ie al heel springerig is dan wel

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:54

80% van het gebruik van pees- en beenbescherming slaat helemaal nergens op, is volkomen overbodig en veelal zelfs meer schadelijk dan beschermend.
Voor die 20% die het zeer nuttig gebruikt, vooral blijven doen, maar denk er wel goed over na of het echt nodig is. Als, indien, mogelijk en soortgelijke argumenten zijn in mijn ogen niet steekhoudend.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:17

Ik gebruik peesbeschermers als ik met mijn paard ga springen, als ik hem losgooi of longeer en tijdens buitenritten.

Als ik ga dressuren gebruik ik helemaal niets. Odin tikt zich niet aan en ik vind dat peesbeschermers het been eerder verzwakken dan dat ik er wat aan heb. Het been hoort zichzelf te ondersteunen door de pezen en spieren, en niet hierbij geholpen te worden door beenbeschermers. Odin heeft ook nooit last gehad van zijn pezen, dus ik denk dat het hem geen kwaad doet zo.

Alleen bij springen, longeren of losgooien of een buitenrit gebruik ik ze wel, puur om te voorkomen dat hij tijdens een rare sprong of als hij schrikt van iets zichzelf beschadigd.

Tamara

Berichten: 10444
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:20

Bij Image gebruik ik ze wel, is eigenlijk meer omdat de eigenaar ze gebruikt en ik er nog niet zo lang rijd dat ik weet of ie ze nodig heeft ja of nee.

Bij Marcello gebruikte ik voor peesbeschermers en achter bandages, hij heeft vooral voor hele zwakke benen en tikte nogal eens aan, had die dingen dus echt nodig voor de steun!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:28

Ik gebruik nooit peesbeschermers, is echt niet nodig bij Apollon ,haar beenstand is helemaal goed en ze raakt haar andere benen ook nooit. De enigste bescherming die ik gebruik zijn springschoenen voor het springen (die eigenlijk bij Apollon ook best overbodig zijn moet ik zeggen...)
Maar als ik haar peesbeschermers om zou doen zou het echt overbodig zijn.
Misschien is het een kleine moeite maar als het een niet eens nodig is kost het zelfs geen moeite! En waarom lopen jullie paarden dan allemaal met hun benen tegen elkaar aan te tikken als ze zo'n geweldige (sommigen vinden dat dus van hun paard, misschien in dit topic niet dus ik wil er ook niemand mee aanvallen ofzo!) afstamming hebben?
Apollon is een kruising tussen van alles en nog wat en haar benen zijn perfect! zoiets heb ik liever dan een paard met super afstamming maar waarvan je de benen altijd tot de knie moet beschermen omdat ie aantikt...
nogmaals: ik wil hier echt niemand mee aanvallen! maar ik moet het gewoon ff kwijt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:35

Ik gebruik nooit beenbescherming voor rijden, alleen transportbeschermers. Hij heeft ze niet nodig voor zover ik het kan beoordelen. Als we met voetballen op wat meer niveau komen (en dus wat sneller en harder gaan spelen) zal ik hem misschien bandageren, omdat ik hem bij snelle stops, harde starts en korte draaien toch wel wat bescherming en steun mee wil geven. Maar voorlopig is dat allemaal niet aan de orde.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:50

Ik gebruik weleens beenbescherming, maar niet altijd, maar met springen wel altijd.
Er wordt nu een beetje gedaan alsof beenbescherming bij dressuur slecht is, maar dat geloof ik niet echt.
Met temp. rond de 30 graden doe je ze natuurlijk niet om, en als je je bandages goed omdoet lijkt het mij dat het geen kwaad kan.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:05

af en toe gebruik ik ze eens, met springen in elk geval, en dus af en toe met het dressuren Lachen

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:39

Ctal schreef:
Er wordt nu een beetje gedaan alsof beenbescherming bij dressuur slecht is, maar dat geloof ik niet echt.


Zo lees ik het niet hoor Ctal!
Helaas kan verkeerd gebruik van peesbeschermers, maar vooral van bandages, het paardenbeen SOMS meer kwaad dan goed doen.

Mijn dierenarts weet helaas een aantal voorbeelden van paarden die peesblessures hebben opgelopen juist door het gebruik van bandages! Hierover heeft ook wel eens een stuk in het Bit gestaan geloof ik. Het is echt zaak om bandages goed aan te brengen en niet langer dan nodig te laten zitten, anders kan er echt schade aan pezen ontstaan.

Bij peesbeschermers is die kans niet zo groot hoor, alleen heb ik zelf altijd zoiets van: als het geen nut heeft ze om te doen, waarom zou ik ze dan uberhaupt gebruiken? Daarbij vind ik dat mijn paard de schokken in zijn pezen gewoon zelf moet opvangen, en dit niet dient te gebeuren door beenbeschermers.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:50

Kleintje schreef:
Ja altijd. Kleine moeite en het kan een hoop ellende besparen!


ben het helemaal eens met Kleintje

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:54

IK heb drie paarden en ik gebruik er bij 1 maar peesbeschermers en strijklappen omdat zij het nodig heeft de andere twee niet.

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:18

Ik rijd luvius altijd met peesbeschermers en strijklappen. Bij de andere paarden die ik rijd heb ik dat niet maar die hebben het niet nodig..Luvius wel...vooral die strijklappen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:02

is een maandje geleden ook al een pol over geweest!

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:06

Pas, Naad en Nift rijd ik met zowel peesbeschermers als strijklap.
Met buitenrijden rijd ik Pas ook met springschoenen aangezien ze nogal raar springt af en toe.
En met springen ook vaak met springschoenen.

Een aantal van onze lespony's heeft een peesbeschermer of een strijklap.

Tevens hebben alle pony's bij ons een gellpad, deken of bontje!!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:11

Altijd om de voorbenen, achter meestal bloot.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:14

Altijd, en vierkant en het liefst ook nog springschoenen voor en achter! Silly is er zo een die zichzelf altijd raakt, en er een (mega) dik been aan overhoudt. Ik heb mijn lesje wel geleerd!