Wel of geen water op de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Is water nodig op de wei?

Ja, altijd
103 (87%)
Nee, nooit
Geen stemmen
Niet als ze maximaal 3 of 4 uur op de wei staan.
15 (12%)
Alleen als het heel heet is.
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 118


Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:51

Ik heb gestemd op 1.
En heb dezelfde mening als Romkabouter.

Verder vraag ik me altijd af waarom pensionhouders zo moeilijk doen als je hetzelf aanbied? Verward
Kan daar nog steeds niet bij met mijn pet.

Zijn ze bang de controle te verliezen?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:52

bij mij staat overal altijd water in de winter staat er water in het padduck
en in stal
somers staat er altijd water op de wei
daar let ik altijd extra goed op *LOL*
maar vlakbij mijn stal staan 3 shetlander ze kunnen niet bij de sloot en er staat al 4 dagen geen water de bak ligt gewoon op zijn kop
maar ik weet niet wie de eigenaar is Boos!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 11:54

Cowgirl, die vraag stel ik me ook steeds. Waarom zo moeilijk doen. We vragen voor het eigen voer geen compensatie van het stalgeld. Willen zelf het water nog verzorgen en toch problemen. Altijd strijd. Heel vervelend. Vooral omdat het zo dubbel is. Als het nou takkelui waren maar dat is niet zo. Ze zijn verder echt heel erg lief en behulpzaam alleen schiet het soms een beetje tever uit.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:23

Niet meer bokkers met een mening hierover? We hebben al bijna 10.000 bokkers Knipoog

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:42

altijd, water is een eerste levensbehoefte.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:51

Fasel schreef:
Nu heeft hij in het verleden een nierprobleem gehad waar hij bijna aan bezweken is.


Juist met dat nierprobleem in je achterhoofd lijkt het mij heel verstandig dat je paard altijd water tot zijn beschikking te heeft.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:51

Ik zat net ook nog even het bericht te lezen op de voorpagina. En de reacties. Waarin Botervlieg zei dat het schrikbarend veel mensen zijn die het maar gewoon vinden zonder water. Ach, moet kunnen blijkbaar. Bah.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:02

Zelf ben ik wel voorstander van altijd water op de wei, als ik zie hoeveel Pepsi deze warme dagen drinkt (ik heb zo'n zwarte grote bak/teil), ik neem van huis vers drinkwater mee en vul die bak dus 2x per dag. Hij staat natuurlijk wel met Snowy het shetje, maar toch drinken ze erg veel valt mij op
Toen hij nog op de manege stond mochten de paarden daar maar 1 uur per dag het land op, oke, voor dat ene uurtje zou wel kunnen zonder water (want dat was daar dus niet).
Maar regelmatig gebeurde het dat een paard, na een uur, van de wei werd gehaald, buiten werd gepoetst en nog een buitenrit of les werd gereden, zonder dat ze even teruggebracht waren naar de stal...
Reken dus maar uit hoelang zo'n beestje zonder water stond..en zeker op een warme dag is dat toch wel zielig!!

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:44

ik snap eigenlijk niet zo goed waarom deze vraag word gesteld, het is toch logisch dat een paard, of eigenlijk elk dier en ander levend wezen op elk momenst van de dag, wanneer die dr zin in heeft water tot zn beschikking heeft, of ben ik nu zo dom,
het paard kan altijd net dorst hebben als jij ff geen water hebt gebracht, tuurlijk ze gaan er niet dood aan, maar ik vind het zelf heel erg vervelend om dorst te moeten hebben, als het om een kleine moeite zou gaan om voor water te zorgen.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:55

stupid question natuurlijk hebben ze heel de dag door water nodig dat is ook het eerste wat ik nakijk als ik hem erin zet!!

echt zielig als tie niet zou kunnen drinken!!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:07

Bij mij staat er basis geen waterton in de wei. Als het erg warm is gaan de merrie en de ruin samen op de wei, en blijft de uitloop open. Of gaat de hengst al dan niet samen met de ruin de wei op en dan blijft de uitloop dicht omdat de merrie dan daar blijft. Ik vul bij warm weer gewoon een curverbox met fris water en reken maar dat ze die gebruiken dan! Bij minder warm weer ben ik er minder "streng" op dat er steeds water staat. Ok, ze kunnen ook bij minder warm weer dorst hebben, maar de kans op uitdroging is toch meer aanwezig bij het hete weer van de laatste dagen dan bij lente/herfst temperaturen. Bovendien ben ik constant thuis, en m'n hengst weet het héél vlot duidelijk te maken als ie iets nodig heeft. Komt ie bij de poort rondhangen weet ik dat ie iets nodig heeft, en vaak is dat hij gewoon z'n buikje rond heeft, of dat ie dorst heeft, of gewoon z'n stal in wil. Al bij al is mijn moto : warm weer, ik vaak dorst, dan staat er ook voor hen constant water beschikbaar. Gemiddeld weer en ik kan wel even zonder, dan kunnen zij ook wel even zonder .

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:27

Ik ken een stalhouder die (serieus waar!) de paarden (zowel manege- als pension-) slechts drie keer per dag toegang wilde geven tot water. De rest van de dag zou de watertoevoer afgesloten zijn. Dit was volgens hem nodig 'omdat de paarden een zooitje maakten van hun stal met die automatische drinkbakken' en 'de paarden zouden dan snel genoeg leren wanneer ze wel en niet kunnen drinken'. Waanzin als je bedenkt dat een paard liters en liters water per dag nodig heeft. Lijkt me niet gezond als ze dat allemaal over drie momenten van de dag naar binnen krijgen, dat is vragen om problemen (koliek e.d.). En dat betekent dat paarden steeds 8 uur zonder water staan. Dat is IMO veel te lang.

Jullie paarden hebben er blijkbaar behoefte aan om vaker op de dag te drinken, en dan moet die gelegenheid er ook zijn. Kleine moeite om eventjes een bak water bij de wei te zetten. Ik snap je punt wel, ik zou ook aanbieden om het zelf te doen, maar feit blijft dat zij het niet nodig vinden en jij wel, en dan voel je je al snel een zeur. Maar water is een eerste levensbehoefte, daar moet je IMO niet op bezuinigen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132059
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:37

Fasel schreef:
Niet meer bokkers met een mening hierover? We hebben al bijna 10.000 bokkers Knipoog


Jazeker, ook ik heb er een mening over, alleen ik vrees dat die niet echt vernieuwend is Knipoog
Ik vind nl. ook dat een paard altijd drinken tot zijn beschikking moet hebben.
Tenzij het natuurlijk om een half uurtje oid. gaat, dat valt wel te overzien.
Maar ik vind dat je goed gehandeld hebt door de paarden te (laten) voorzien van drinkwater.
Zelf wil ik ook graag drinken als ik dorst heb

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:46

Ik vind dat een paard de hele dag de beschikking moet hebben over water.

Bij die van ons staat ook altijd een ton met water in de wei. Maar die staan ook dag en nacht buiten.

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:49

bij ons staan de manege paarden en pony´s dag en nacht op de wei dus die hebben wel altijd water nodig de eigen paarden en pony´s staan meestal van sochtends tot sluitingstijd op de wei dus die hebben ook water nodgi .. kortom alle weilanden bij ons op de manege hebben altijd water

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:58

Gelukkig lopen er sloten door onze weilanden, dus hoeft er niet gesleept te worden met water. Op de vorige stal heb ik daar een keer knallende ruzie over gehad, paarden horen water te hebben in de wei. Punt.
(vind het wel iets anders als je paard een half uurtje tot een uurtje buiten staat, daar hoeft wat mij betreft geen emmertje bij)

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:14

Ook ik heb geen vernieuwende mening. Een dier moet ten alle tijden kunnen drinken. Of het nou warm of koud is... In weze maakt dat niets uit water hebben ze gewoon altijd nodig en moet ten alle tijden beschikbaar zijn..
Misschien ben ik een zeur hoor maar ik zou zelfs als mn paard een uur naar buiten ging al een ton water neer zetten. Je weet immers nooit wanneer je paard voor het laatst heeft gedronken!! Hij zou maar net in dat uurtje willen drinken en hij kan niet en je gaat direct erna rijden. Dan staat ie dus een hele tijd zonder!

Ook ik vind het raar van je stalhouder; het is zo'n kleine moeite... Zeker als je aanbiedt het zelf te doen...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 17:42

Tja, ik vind het ook raar Estragon. Het is onze keuze. Het is niet niets wat we betalen en al was het maar een dubbeltje per maand dan nog blijven het onze paarden en is het onze keuze. Soms vermoed ik dat het gewoon te maken heeft met het feit dat wij op onze eigen manier met de paarden omgaan. Op onze paarden wordt ook niet door anderen gereden. De rest van de paarden, recreanten, worden rustig ook door hen gereden. Wij willen dat beslist niet hebben. En ik denk dat er dan een beetje het idee is van 'oh, zij weten het zeker beter'. Ik heb dat nooit beweerd maar als ik commentaar wil dan vraag ik er wel om en ik hoef niet bij ieder iets automatisch commentaar te hebben. Tenzij je er mee komt alszijnde: goh ik zie dat je het zo doet, is dat wel een goed idee? Waarom doe je dat zo en zou het niet beter zo en zo kunnen'. komt anders over. Want ze kan commentaar hebben wat ze wil, feit blijft dat wij ons suf studeren op dat voer en dergelijke dat het niet even weggewuifd kan worden met 'heb je dat artikel in de bit gelezen over mensen die maar klakkeloos kruidenmengsels geven'. KWam bij mij over als 'net als jullie' Verward A geef ik maar een supplement en b al gaf ik er zestig, het gaat ze niet aan.

Kijk, ook ik weet niet alles. En gelukkig maar want ik wil graag leren. Hier zet ik ook regelmatig een vraag neer. Is toch ook niets mis mee maar als men vanzelf al zo de boel naar zich toetrekt. pfff.

Water is gewoon nodig. Klaar, basta. Ze zal misschien zo de discussie ook nog beginnen maar dan is het voor mij gewoon 'luister, de discussie is gevoerd, wij willen het zo en niet anders'. Ik ben het nu een beetje zat.

Ik bedoel als je zegt 'dierenartsen zeggen dat er water moet zijn' en je krijgt het antwoord 'maar dierenartsen zeggen altijd dat er water moet zijn' dan heb ik toch zoiets van 'maar misschien is het dan ook wel het verstandigste???? ' Verward

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30630
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:51

Ik zorg dat er altijd water is op de wei. Nu gaan ze ondertussen de hele dag, maar toen ze een uurtje gingen was er ook water op de wei. Ze lopen er nu geregeld even langs om een slok te drinken. Is ook gezonder als op stal inene heel veel.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 07:39

Die van ons staan in koppels van 2 op de weide. 1 a 2x per dag vullen we de cementtonnen bij ! begin van de avond zijn ze op normale dagen al behoorlijk leeg, met heel warm weer vullen we ze 3 x per dag bij!! Ze krijgen gewoon leidingwater. Er ligt een 100 meter lange tuinslang langs alle landjes met koppelstukken en zo zijn de bakken zo gevuld... Maar ze hebben het wel nodig hoor.
als ze 's winters 2 uurtjes de paddock in gaan hebben ze verder geen beschikking over water.. Maar zomers wel hoor !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:35

Stephany schreef:
Toen hij nog op de manege stond mochten de paarden daar maar 1 uur per dag het land op, oke, voor dat ene uurtje zou wel kunnen zonder water (want dat was daar dus niet).
Maar regelmatig gebeurde het dat een paard, na een uur, van de wei werd gehaald, buiten werd gepoetst en nog een buitenrit of les werd gereden, zonder dat ze even teruggebracht waren naar de stal...



Jeetje, wat ben ik dan een vreselijke dierenbeul. Als ik een rit van een uurtje of vijf rijd, kunnen de paarden ook niet altijd tussendoor drinken. (En als de gelegenheid er wel is doen ze het praktisch nooit)

Hoe doet iedereen dat dan, die het zelfs voor een paar uurtjes zielig vinden als er geen drinken bij staat? Rijden jullie dan ook nooit langer dan een uur? Want dat is dan ook zielig....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:55

Sonja schreef:
Rijden jullie dan ook nooit langer dan een uur? Want dat is dan ook zielig....


Als ik op de spingwei rij en een hindernis opbouw laat ik Pablo vaak even loslopen, dan gaat hij heel vaak naar de drinkbak toe om even een slokje water te halen Haha! (Maar als die drinkbak er niet zou staan zou hij gewoon even zonder water moeten hoor).

Maandag ben ik wel langer dan een uur gaan uitrijden, toen hadden we het er wel over omde volgende keer eeen koelboks mee te nemen met water en dan via een verlengt rietje de paarden van water te voorzien Clown (je ziet wel eens mensen met een petje op met een blikje drinken en dan rietjes, zo'n systeem dachten we aan, alleen dan in het groot).

Ik las trouwens gisteren in het boekje "Paardenvoeding"van Margot Berger dat als de temperatuur buiten 30 graden is, paarden uit zichzelf meestal om het half uur drinken (2 keer per uur). Verder stond er dat paarden van nature voordat ze gaan eten gaan drinken dus het is belangrijk om als je paard van een wei komt waar geen water is en er ligt eten in zijn voerbak, hem eerst even war water aan te bieden. Dat voorkomt koliek en helpt het eten beter te verteren.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:05

Ameretto drinkt tijdens lange ritten en trainingen vrijwel nooit, maar op stal en in de wei wel. Raar maar waar. Drinken doet hij na het rijden wel uit de slang terwijl ik hem afspuit, of zodra hij weer op stal staat. Blijkbaar heeft hij er onder het rijden minder behoefte aan. Als hij een uurtje of drie buiten heeft gestaan zonder water, dan duikt hij in zijn stal wel meteen zijn drinkbak in, of het nou 30 graden is of niet. Ik heb hem dus liever ook niet een hele dag op de wei zonder water.

Nadeel is wel dat hij snel last krijgt van opgetrokken liezen als hij langere tijd niet drinkt (en vooral als hij ook nog eens flink aan het werk is). Om om die te voorkomen, zou hij dus ieder uur wel een paar liter water binnen moeten krijgen. Dat zou beter zijn, maar het paard denkt daar blijkbaar anders over. Ik spuit tijdens een lange rit wel eens een volle bidon naar binnen, zodat in ieder geval zijn slijmvliezen nat worden. Je moet toch wat...

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:57

Pakt je pensionhouder voor haarzelf ook alleen maar tussen 12 en 1 uur en tussen 6 en 7 uur water of een colaatje.

Ach ja mensen kunnen best met dit warme weer een paar uur zonder water.